Gjest Skrevet 24. august 2010 #1 Skrevet 24. august 2010 Enten så holder jeg på å bli syk (har også vondt i halsen!), men har de siste par ukene følt meg så sliten/slapp, og på grensen mot svimmel/kvalm.. Spiser ganske sunt og har de siste dagene gått tur for å se om det hjelper, men neida! Nå vurderer jeg å bestille en time hos legen. Kanskje jeg mangler noe, jern el.l. Noen andre som har det slik og som har blitt bedre? Babyen sover ganske godt på natten, men er forholdsvis krevende på dagtid (sover lite og urolig når våken..), men burde jo ikke bli så sliten/svimmel av den grunn!
lillepersille80 Skrevet 24. august 2010 #2 Skrevet 24. august 2010 Jeg har det også slik! Er trettere nå enn i starten da jeg ikke sov i det hele tatt, nå sover jo knerten ganske bra dog litt oppstykket. Jeg har også vondt i halsen så det kan jo være noe av årsaken men jeg har i tillegg hatt så vondt i hodet de siste to ukene....Men synes å ha lest at det blir mer krevende for mamma å skulle amme babyen da de beg å kreve mer nå...noen som vet noe om det?
mamma og my Skrevet 24. august 2010 #3 Skrevet 24. august 2010 Jeg var veldig sliten etter første fødsel. Hadde jernmangel og det viste seg senere at jeg hadde lavt stoffskifte. Så det er lurt å ta en tur til legen og ta noen blodprøver, det kan spare deg for unødig lidelse. Merker også at når jeg ammer er det lett at jeg blir litt svimmel når jeg ikke har drukket nok.
Vimse + gullene Skrevet 24. august 2010 #4 Skrevet 24. august 2010 Jeg har vært veldig sliten etter fødsel. F eks etter besøk ol har jeg hatt problemer med å snakke, fokusere og tåler ikke lyder osv. Fikk påvist jernmangel hos legen og spiser nå jern. Føler det har hjulpet en del, men er ikke tilbake i god gammel form enda.
2010 Mammaen Skrevet 24. august 2010 #5 Skrevet 24. august 2010 Samme her, men min sover ikke så godt om natten. Dvs han sover, men ammer han gjerne 4 ggr per natt! Min gutt er 3 mnd nå. Føler meg trøttere nå enn de første 2 mnd, og er også tidvis svimmel og litt hodepine (veldig liten tålmodighet til tider også). Jeg hadde ikke lavt jern eller andre mangler etter 6 ukers kontrollen, så tror ikke at det er det. Mulig at det er (som det er foreslått) er ammingen som krever mye energi etterhvert og at det sliter på kroppen? Har du mistet masse vekt? Kan kanskje være det spiller en rolle? Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det, men lurer på en liten telefon til helsesøster for å høre hva hun synes - det koster jo ikke noe og hun vet hva som er vanlig og ikke. Si fra hvis du finner ut noe om hva det kan være. Jeg tar gjerne mot tips som kan hjelpe :-) Lykke til!
Gjest JuniGull2010 Skrevet 24. august 2010 #6 Skrevet 24. august 2010 Vi er mange slitne mødre ser jeg! Selv er jeg mye svimmel. Har målt blodprosenten og slikt, så her er det nok pga lite sammenhengende søvn. Gutten vår er 10 uker nå og jeg sover sjeldent mer en 3 timer av gangen om natten, før han skal amme. Rekorden er 4 timer. Dette må jo gjøre noe med kroppen, kan jo ikke være bra i lengden? Men samtidig har jo mødre ammet i årevis... Det er også mye vanskeligere å stå opp om nettene for å amme nå, enn i starten. Jeg merker at jeg er litt sliten i beina mot slutten av dagen også, som om jeg har trent stryke liksom. Jeg tror dette kommer av at jeg anspenner meg litt, men jeg merker det ikke før etterpå. Alle sier til meg at jeg skal sove når gutten sover på dagtid, men det jeg syns er rart, er at samme hvor trøtt jeg er om dagen og kvelden, så får jeg ikke sove når jeg legger meg om kvelden hvis jeg har sovet på dagen...
Terese med to jenter Skrevet 24. august 2010 #7 Skrevet 24. august 2010 Jeg hadde en periode hvor jeg var så sliten og svimmel at jeg nesten ikke klarte å gå, målte blodprosent og alt, men kom fram til selv at det var fordi jeg ikke drakk nok. Nå kjenner jeg innimellom at jeg begynner å bli litt svimmel, da hiver jeg i meg et stort glass vann så bedrer det seg. Kan jo være mye annet også, men man trenger mye væske når man ammer, så kan være greit å utelukke det
lillepersille80 Skrevet 24. august 2010 #8 Skrevet 24. august 2010 Så merkelig at så mange av oss er så slitne nå! Min gutt er også 3 mnd og er konstant trett. Jeg har gått en del ned i vekt, 16 av 18,5 kg...kan det ha noe å si? Jeg har ikke vært hos legen enda, ser noen nevner lavt jerninnhold og lav blodprosent... Men mener som sagt at jeg har lest at det er ganske vanlig når babyen er rundt 3 mnd da de krever såpass mye fra mamma at en blir mer sliten. Dette er vel også tidspunktet da mange gir opp ammingen pga mindre melk etc istedenfor å øke melkeproduksjonen? Jeg merker her at småen vil ha mat oftere, hver andre time nå mot hver 3-4 time før. Andre som har lignende erfaring?
*shehasmyheart* Skrevet 24. august 2010 #9 Skrevet 24. august 2010 Gutten min er nå 3 1/2 mnd. Og hjelp!!! Så utrolig trøtt jeg har vært! Han har spist annen hver time døgent gjennom i 2 uker nå. De to siste nettene har vært litt bedre. Han sov fem timer første økt i går. Så jeg håper det begynner å hjelpe nå. Han spiste også hver 3 time før. Men nå er det ca annen hver time på dagen. Litt lenger mellom på natta. Og det er nå en merker hvor vikitg det er med søvn. Jeg har mange ganger de t siste sovnet med han på ammeputa. Da sover vi så godt begge to:) Helt skjønt med en blund på dagen! Det er lurt å gjøre det. Så får husarbeid og alt ennet fare en stund. Det gjør ingen verdens ting:) Men selfølgelig kan det være greit med lege sjekk. Veldig vanlig å være litt blodfattig, mangle jern etter en fødsel. Vi får sove når vi blir gamle:D
Tiger mamman Skrevet 24. august 2010 #10 Skrevet 24. august 2010 Tror også at kansje vann har mye å si på dette med svimmelheten. Jo mer melk vi ska produsere jo mer vann trenger kroppen - det vil si at vi egentlig ska øke vanninntaket etter hand som melkproduksjonen økes. For lite inntak av vann kan altså gjøre at du ikke klarer å produsere nok melk. Tegn på for lite vann i kroppen er just svimmelhet, hodepine og kvalme.... Så mitt tips er at man passer på å drikke mye vann! : )
Brava Skrevet 24. august 2010 #11 Skrevet 24. august 2010 samma her, 3 mnd. Mye søvn (når man kan) og drikke masse vann er eneste tips jeg har men greit å sjekke blodprosent og jernlager også som nevnt
Gjest Skrevet 25. august 2010 #12 Skrevet 25. august 2010 Jeg drikker ganske mye og har fortsatt ca. 8 av 20 kg tilbake til normalvekten, men skal få bestilt meg en legetime tror jeg ja! Men det er en liten trøst at det ikke bare er meg da...
Vimse + gullene Skrevet 25. august 2010 #13 Skrevet 25. august 2010 Husk å sjekke jernlagre og ikke bare blodprosent! Min blodprosent var fin, men lagrene var tomme! Signerer ellers på å drikke masse og sove det man kan. Husk at trening/mosjon også gir energi
Lykkepålandet Skrevet 25. august 2010 #14 Skrevet 25. august 2010 Jeg var det over 1,5 år etter fødselen slik du beskriver. Jeg testet alt mulig stoffskifte osv men det viste seg at jeg hadde lite jern og lavt B12. Tok sterke doser med B12 og begynte å bli klar igjen i hodet. Tydelig at det spilte en stor rolle. Vitamin mangel kan gjøre mye rart med kroppen. Be om å få tatt en grundig blodprøve..
janhol Skrevet 13. oktober 2010 #15 Skrevet 13. oktober 2010 Jeg føler meg tidvis også svimmel, tung i hodet, og med litt annet syn, som om øynene ikke fokuserer like godt, og kanskje litt tørre av og til? Har tatt div prøver hos lege, alt det er normalt, og behandles for vond nakke og skuldre som visstnok også kan gjøre en svimmel... Legen sier at hormonene i forbindelse med amming kan forårsake dette. Ubehagelig! Ammer tredje barn, og har ikke opplevd dette før. Har skjønt at jeg må sove litt mer om natten, her er gullet på 5 mnder ikke særlig samarbeidsvillig, sover ikke så godt om natten, og jeg må amme 2-3 ganger, så nå har jeg begynt å legge meg kl 21 for å se om det hjelper. Synes ikke svimmelheten har så stor sammenheng med drikking av vann.
sillyfilly og Olivia Skrevet 13. oktober 2010 #16 Skrevet 13. oktober 2010 Det er 9 mnd siden jeg fødte, og jeg blir bare trøttere og trøttere. Er så sliten og svimmel og ja trøtt.. Føler meg helt energi løs og jeg ammer ikke. Sluttet å amme da jenta fikk tenner og begynte å bite meg i puppen(6 mnd). Det MÅ være noe jern, blodprosent eller stoffskifte opplegg hos meg. Jeg klarer omtrent ingenting.. Jeg spiser grovbrød, drikker melk og vann, og spiser ofte så jeg har stabilt blodsukker. Jeg fikk jernmangel like etter fødselen da jeg blødde rikelig. Så jeg er ganske sikker på at det er et problem nå også. Skal ringe legen nå og be om full helsesjekk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå