Gå til innhold

kokte for mye ris i går, kan restene brukes i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

eller må kokt reste-ris kastes?

Skrevet

Må selvsagt ikke kastes. Kan også oppbevares lenger enn bare én dag i kjøleskapet. Det er sjelden vi spiser opp all risen når vi har gjester.

Skrevet

Neida, du må ikke kaste restene.

Risen kan varmes opp, men da blir den ofte ikke noe god. Men du kan lage stekt ris, stek risen sammen med f eks erter, mais, små gulrot-terninger, skinketerninger, reker (bør hvis du bruker kokte reker tilsettes helt til slutt), kyllingterninger og hell over pisket egg som du rører inn og lar stivne.

Eller du kan lage bestemordesserten appelsinris (søk opp oppskrift på nettet).

Skrevet

Rester av ris oppvarmet i mikrobølgeovn smaker nøyaktig som nykokt ris. Ikke noe problem i det hele tatt. Ikke finn på å stek den! Da vil det lukte helt pyton i huset ditt i timesvis etterpå.

Skrevet

Har du ikke kjøkkenvifte?

Skrevet

Kjøkkenvifte tar dessverre ikke bort all lukta. Dessuten foretrekker jeg kokt ris uansett (oppvarming i mikrobølgeovn er å anse som koking).

Skrevet

Jeg steker ris minst to ganger i uka, da jeg har en tendens til å koke for mye. Ikke noe lukt her iallefall, og barna elsker det.

Steker det i olje, og har på løk og andre grønsaker jeg måtte ha for hånden.

Lurer på hvordan 15:32 steker risen om den begynner å lukte?

Skrevet

Du kjenner lukta bare når du kommer utenfra og inn, ikke ellers.

Skrevet

Du kan lage Thai-mat :-)

Ta og strimle opp kylling og stek det sammen med en finhakket løk, og ett fedd hvitløk. Hvis du ikke har hvitløk, kan du bruke pulver også. Tilsett risen i stekepanna, og ha i et par ts soyasaus, og et par ts fiskesaus hvis du har det.

Så tar du og dytter risen til side i panna, har i 2-3 egg og rører rundt. Når eggene er skikkelig stekte så blander du alt sammen, og har i litt olje til det ser bra ut. Ikke tørt, men ikke oljebad heller.

NYDELIG.

Skrevet

Ris er en av de matvarene som ikke bør varmes opp igjen, har jeg alltid lært! Det har med bakterier å gjøre.

Skrevet

Tull og vranglære! Ris er ikke på noen måte skadelig å varme opp igjen. -Hilsen kokk! :)

Skrevet

Ingen mat bør bli stående i gryta i romtemperatur!

Om man sparer risen i ny beholder i kjøleskapet er man relativt trygg, så trygg som man trenger å være når det gjelder mat.

Skrevet

Det var da voldsomt til hysteri da?

Det finnes vel ingen som er så idiot at de lar mat stå i romtemperatur til dagen etterpå?

Nei, lag noe godt av risen din du, HI :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...