daydreamer Skrevet 24. august 2010 #1 Skrevet 24. august 2010 Oj, leste netopp en artikkel fra en dansk studie hvor det står at gravide absolutt ikke skal drikke lightbrus. Det kan føre til tidligere fødsel osv..... hmmm.... Jeg har kost meg og koser meg fortsatt med Cola Light som jeg har fått litt dilla på de siste mnd. Drikker ikke store mengder, men det blir noen glass i helgene osv. Nyter d.... men man bli jo litt stressa av alt man ikke skal spise/drikke når man er gravid. Jeg har spist både spekeskinke, sushi osv og ikke vært hysterisk, men man gjør seg jo noen tanker når man leser alt dette på nettet. Hvor " flinke" er dere andre til å spise/drikke "Riktige" ting..... ?? :-)
Nurket1 - prøver 2010 Skrevet 24. august 2010 #2 Skrevet 24. august 2010 Unngår alkohol...røyk (røyker ikke altså)...speket og rå mat....uvasket grønnsak...katter... osv...orker ikke bekymre meg... Jeg fikk rådet å drikke brus med sukker...det er mer kjent enn de tilsetningsstoffene...og så drikk heller mindre brus... Det finnes også ok saft... kaffelatte drikker jeg for å få fart på sakene :-)
Gjest Skrevet 24. august 2010 #3 Skrevet 24. august 2010 Jeg har drukket lightbrus gjennom hele svangerskapet. Ingen tegn til at han skal komme før tiden her gitt (en uke til termin). Er ikke sunt, men jeg har unnet meg det. Har kuttet ut spekemat, kaffe, salami, alkohol selvfølgelig også har jeg vært ekstra nøye med å vaske frukt og grønt (spess det som er rett fra hagen). Man kan bli rimelig hysterisk om man skal følge alle andres råd her, men gjør det du føler er riktig for deg. Som sagt så har jeg drukket noen liter med brus for å si det sånn, og babyen min er frisk og akkurat slik han skal være:D
Tulipan2010 Skrevet 24. august 2010 #4 Skrevet 24. august 2010 Jeg følger det som står på matportalen.no. Med andre ord, jeg drikker light brus, som regel et glass eller to om dagen, men noen dager nå i sommer har det nok blitt bortimot en liter om dagen. I tillegg har jeg drukket ca 1 kopp kaffe gjennom hele svangerskapet. Jeg har sett den artikkelen fra Danmark, men som sagt, jeg forholder meg til det norske myndigheter anbefaler. Det innebærer også at jeg spiser sushi, men holder meg til maki og/eller sushi med laks. Spekemat holder jeg meg helt unna.
sara1 Skrevet 24. august 2010 #5 Skrevet 24. august 2010 Jeg syns det er vanskelig å forholde meg til alle reglene! Har immun stoffer mot toxoplasmose slik at katta har fått kos (er likevel nøye m håndhygiene). Trodde fetaost var ok, men leser nå at den ikke er det likevel. Har spist det i sommer. Drikker litt kaffe og papsi max, men i morderate mengder. Røyker ikke, og spiser forøvrig sunt. Det må vel være bra nok?
Nykommern Skrevet 24. august 2010 #6 Skrevet 24. august 2010 Titter innom fra 2.trimester. Selv er jeg diabetiker og går derfor til oppfølging hver 2.uke på Rikshospitalet. Min mann er helt "anti" lettbrus om man er gravid heller ikke. Jeg tar et glass av og til fordi jeg synes det smaker godt med noen annet enn vann av og til. Så til saken:) Vi har spurt endokrinologen (spesialist på diabetes og svangerskap) som jeg går til oppfølging oss og han sa at det helt greit med lettbrus så sant vi ikke drikker mengder som 1 1/2 liter hver dag. Nei, kos deg med glasset ditt du, av og til
tine0810 Skrevet 24. august 2010 #7 Skrevet 24. august 2010 Jeg drikker også lettbrus.....hver dag.....men har sluttet med alt annet man ikke skal få i seg!
Trinchen Skrevet 24. august 2010 #8 Skrevet 24. august 2010 Jeg er andregangsfødende, og jeg har drukket brus og kaffe, spist snop, spekemat osv osv begge sv.skapene, men barnet mitt er frisk som en fisk! Du kan ikke spise noe lenger føler jeg..jeg bryr meg ikke om alt dette hysteriet! Det eneste jeg har holdt meg unna er alkohol og røyk. Det er så mye tull!! Men sånn er det enten man er gravid eller ikke...det er farlig å spise det meste nå til dags. Enn før i tiden?? Nei..jeg koser meg med det jeg har lyst på, å har spist som jeg bruker til vanlig( ikke så alt for sunt).
Gjest Skrevet 24. august 2010 #9 Skrevet 24. august 2010 veldig enig med tulipa2010 følger matportalen.no og prøver å bruke sunn fornuft. Brus er ikke bra i store mengder uansett med eller uten sukker. Men du så godt det er med ett glass iskald pepsi max etter en lang dag fikk forresten lyst på sushi. maki med kamskjell og laks, og de med fritert krabbe og sånt da mmmm
maysa 1979 ter 3 okt Skrevet 24. august 2010 #10 Skrevet 24. august 2010 siden dette er helt nye studier så må norske myndigheter se på det for og se om de skal endre noe. har også drukket light brus hele svangerskapet...det som står er jo at aspartaene gjøres om til et kjemikalie som gjør livmora tynnere som igjen KAN føre til fortidlig fødsel det sto ikke at de hadde født for tidlig men at man kunne gjøre det. så frem til at norske myndigheter forandrer det så forholder jeg meg til det. men uansett så er det jo forskjellig fag syn på om mannn bør drikke lett burus om man ikke trenger det altså er diabetiker. bare husk at du ikke skal ha mere enn 1,2 l koffein brus om dagen ...har drukket mere en det jeg altså innimellom. kos dere
Oktobergutt2010:) Skrevet 24. august 2010 #11 Skrevet 24. august 2010 For å være helt ærlig har jeg tatt det helt med ro under svangerskapet, jeg har drukket brus og spist søtsaker uten dårlig samvittighet. Holdt meg unna røyk, alkohol, svolværpostei og rå mat som f. eks sushi. Jeg har funnet ut at sunn fornuft holder i lang vei...
surfepia Skrevet 24. august 2010 #12 Skrevet 24. august 2010 Sushi kan jo spises, så hvorfor er det så mange som nevner det? Verre med rått kjøtt. Jeg holder meg derfor helt unna salami, spekeskinke og dessverre chorizo... Men jeg er ikke hysterisk, spiser stortsett det jeg har lyst på :-) Og lettbrus i store mengder er jo farlig for voksne også. Men alt med måte :-)
Flea Skrevet 24. august 2010 #13 Skrevet 24. august 2010 Det med lettbrus har vært veldig enkelt for meg. Jeg klarer ikke drikke det etter jeg ble gravid! Brukte Pepsi Max til middag nesten daglig før, men nå synes jeg det smaker pyton. Drikker vann eller saft med sukker (alt av kunstig søtning får jeg helt angst av for tiden). Jeg ser på det som et signal at kroppen min eller barnet ikke vil ha det akkurat nå, så da følger jeg det. Men det kan være at vi reagerer forskjellig på ulike stoffer. Jeg har ikke fulgt matportalen.no når det gjelder andre ting. Jeg fikk beskjed av legen min når jeg var i uke 8 at jeg skulle holde meg unna alkohol, røyk og upasteurisert ost. Og det har jeg fulgt siden. Lista på matportalen er jo helt hinsides.... Jeg gomler spekeskinke, salami, sushi, og sikkert masse annet andre ser på som "farlig". Jeg har ikke spist pølser og skinker fra utlandet da. Kun norske i vakumpakke. Det er større sannsynlighet å kræsje i trafikken enn å treffe en farlig bakterie i Gildes kryddersalami mener jeg da.
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 24. august 2010 #14 Skrevet 24. august 2010 Alle må følge sitt eget "instinkt" på hva de vil/ikke vil spise. og drikke og selv velge hvilke "risikoer" man ønsker å ta. Men det jeg mener er viktig er å hvite HVA de offisielle rådene går ut på og HVORFOR de er utformet som de er. Jeg følger matportalens råd slavisk. Det vil si at jeg spiser sushi men ikke spekemat. For meg gir dette mening, siden jeg har satt meg inn i hvorfor rådene er utformet som de er. Da er det heller ikke vanskelig å følge de. Jeg vil ha meg frabedt å bli kalt hysterisk av den grunn. Ja, det "gikk bra før i tiden også", men herregud da det betyr vel ikke at det kan gå bedre i fremtiden?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 24. august 2010 #15 Skrevet 24. august 2010 Dette m lightbrus gjelder jo hovedsakelig to ting; dets innhold av søtstoffer (aspartam osv) og konserveringsmiddelet benzosyre (gjelder ikke alle lightbruser). Jeg er til vanlig Pepsi Max-oholiker, men har under begge mine svangerskap valgt å droppe pepsien, eller bare nyte et lite glass i ny og ne. Dette pga usikkerheten omkring helseeffekten av aspartam/ acesulfam-K på fosteret, og fordi det ikke anbefales å gi barn under 3 år drikke m kunstig søtstoff pga dets innhold av benzosyre, fordi de på grunn av lav kroppsvekt har størst risiko for å overskride den mengden benzosyre vi vet er helsemessig trygg. Og jeg tenker at når barn under 3 år ikke skal ha det, så bør vel kanskje heller ikke fosteret få så mye heller.. Helseeffekten av søtstoffer er mer usikker, og googler man på nettet kan man fort bli skremt av all propagandaen- viktig å huske på at ikke all forskning er god forskning og være kildekritisk. Men, som sagt, ikke alle light-bruser inneholder benzosyre, så det er eventuelt bare å sjekke på innh.fortegnelsen. Mange typer fruktvann (Imsdal, Olden osv), sukkerfrie safttyper og Cola Light vet jeg inneholder benzosyre, i tillegg til en del matvarer. Dette er hva det norske mattilsynet sier om saken; Kan jeg drikke brus med kunstig søtstoff? Det er ingen spesielle råd til gravide angående kunstig søtstoff. Et generelt råd til voksne, som også vil gjelde for gravide, er at du bør unngå å drikke mer enn én liter drikke med kunstig søtstoff per dag. Dette er fordi drikken inneholder konserveringsmiddelet benzosyre som kan være skadelig i store mengder. Tenk også på at leskedrikker kan inneholde koffein. http://matportalen.no/artikler/2010/4/1272367047.63 Fra Puls/ NRK Vil ha kunstig søtning på dagsorden Forskerne, som er tilknyttet både danske, islandske og amerikanske forskningsinstitusjoner, mener det har vært for lite fokus på gravides inntak av kunstige søtningsstoffer. Gravide får ofte beskjed om å være forsiktige med sukker, fordi det lett kan fortrenge andre og nyttige næringsstoffer fra kostholdet, i tillegg til at det kan gi større vektøkning. Kunstige søtningsstoffer som aspartam er omstridte, men Helsedirektoratet i Norge har ikke funnet grunn til å fraråde bruk av det. Tidligere var det offisielle rådet at lettbrus for gravide var greit, inntil en liter per dag. I de reviderte kostrådene til gravide råder imidlertid direktoratet til å «begrense inntaket». http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.7212363 Så får det være opp til hver enkelt hva man føler seg komfortabel med, jeg selv er nok en smule "hysterisk" på akkurat dette, fordi usikkerheten og vagheten rundt det gjør meg også usikker, og jeg ikke gidder å ta noen sjanser på dette. Men ETTER fødselen, hehe, gjett hvem som skal glugge nedpå en stoor flaske iskald Pepsi Max da hehe.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. august 2010 #16 Skrevet 25. august 2010 Her er det forresten de anbefaler å "begrense inntaket" av kunstig søtet drikke (noe vagt ja...) Sukker Mange gravide sier de får mer lyst på noe søtt. Å spise litt søtt er greit, men begrens inntaket av sukker. Et høyt inntak av sukker og sukkerholdige matvarer vil kunne fortrenge mat med større næringsinnhold fra kostholdet og dermed senke kostens totale næringsinnhold. Begrens derfor inntaket av sukker i form av brus, saft og godteri og vær oppmerksom på sukkerinnholdet i frokostblandinger, kjeks og kaker. Begrens inntaket av kunstig søtet drikke. http://matportalen.no/artikler/2010/5/1272962411.99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå