ostepop123 Skrevet 25. august 2010 #26 Skrevet 25. august 2010 Jeg er interessert! Og jeg mener det. Dersom du kan dokumentere noe som helst av det du sier, så er jeg interessert. Helseinterressert hadde for en tid tilbake en veldig interssant lenke til en studie som omhandlet vitamin d og influensa. Jeg er på ingen måte noen motstander av alternativ behandling, det jeg er motstander av er ubegrunnede og udokumenterte påstander.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #27 Skrevet 25. august 2010 Forstår og respekterer. La meg ta en lofttur plutselig en dag, der har jeg på toppen av det hele en tykk somsatan tysk urtebok, med studier t.om. Jeg skal sette av litt tid på dette, skrive min manual samt finne forskning så godt jeg kan, selv om dette river livskiten ut av meg for en stakket stund. Så kommer det plutselig et innlegg fra meg. Dere er jo her.
Helseinterressert Skrevet 27. august 2010 #28 Skrevet 27. august 2010 ostepop, Du sier "jeg er motstander av er ubegrunnede og udokumenterte påstander" Jeg oppfatter deg videre å være tilhenger av det norske barnevaksinasjonsprogrammet. Kan du dokumentere at det er hensiktsmessig å følge dette programmet?
Anonym bruker Skrevet 27. august 2010 #29 Skrevet 27. august 2010 En liten mariatistel studie, fant den raskt derfor kommer den nå. Den beste studien er gjort av Vogel, der han ga mariatistel til 60 mennesker som hadde spist grønn fluesopp, meget giftig angriper lever. Alle ble behandlet med mariatistel alle overlevde. Litt snacks til jeg kommer med min personlige manual , samt litt studier som bygger opp om det. Men her er ihvertfall litt på urten mariatistel som jeg bruker til leverens: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20014183
blix Skrevet 27. august 2010 #30 Skrevet 27. august 2010 Anonym,,,ja, jeg ser urten mariatistel brukes i kreftbehandling med effekt. Kan du vise til samme dokumentasjon om urter, som gir immunitet mot virus?
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #31 Skrevet 28. august 2010 Du finner det enkelt selv. Søk på google f.eks: garlic virus double blind study. Hvitløk er den urten jeg tror det finnes mest vitenskapelige studier på derfor nevnte jeg denne. Men du kan jo putte inn echinacea purpurea også, (solhatt) De mest kjente urter er lett å finne studier på.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #32 Skrevet 28. august 2010 http://www.promedics.ca/pdf/allimax_common_cold_study.pdf
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #33 Skrevet 28. august 2010 The German Commission E monograph En av de beste samlinger av urteinfo, studier også. Anbefales varmt til de som er interessert i kunnskap om feltet. Urtekilden.no er ok for de som ønsker litt lettere lesning.
blix Skrevet 28. august 2010 #34 Skrevet 28. august 2010 Forebyggende effekt av solhatt er derimot ikke dokumentert. I en systematisk gjennomgang av 322 artikler fra perioden 1966-2003 om Echinacea spp. og vanlig forkjølelse, identifiserte forfatterne ni placebokontrollerte kliniske forsøk som ble evaluert etter definerte kriterier for god forsøksdesign (3). Syv av studiene hadde ikke dokumentert blinding, mens halvparten manglet en klart formulert hypotese. Beregning av utvalgsstørrelse, registrering av compliance, informasjon om randomiseringsmetode, sammenligning av gruppene eller validerte inklusjonskriterier manglet dessuten i flere av studiene. Det er verd å merke seg at flere av disse studiene til tross for klare svakheter er inkludert i metaanalysen fra Cochrane (2). De to studiene som tilfredsstilte alle kriteriene for god forsøksdesign, fant ingen effekt av Echinacea spp. ved forkjølelse. http://www.relis.no/%2Fnb-NO%2FPublikasjoner%2FArkiv%2F2006%2FEchinacea%20spp%20solhatt%20og%20luftveisinfeksjon.aspx
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #35 Skrevet 28. august 2010 Du finner det du leter etter. Hvitløken da? Er den en akseptabel urt og med nok studier bak seg? Siden du vet kriteriene for en god studie har du et perfekt startsted, nå er det bare for deg å bli kjent med et par urter. Prøv Timian, thyme. Bare for morro skyld
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #36 Skrevet 28. august 2010 pertussis double blind study thymus vulgare, let med dette som søkeord på google og se om du finner noen som har de rette kriterier. Jeg har avgrenset til å gjelde kikhoste, men du kan jo utelukke det om du vil.
blix Skrevet 28. august 2010 #37 Skrevet 28. august 2010 Enkel googling førte meg til disse.. http://nhi.no/livsstil-og-helse/helsetjenesten/alternativ-komplementer-medisin/urtemidler-6042.html Og dette så jo ikke så bra ut. Denne bloggen har og en god informasjon som ikke støtter dine teorier http://blog.christergulbrandsen.com/2010/03/21/virker-alternativ-medisin/ Relis har heller ikke funnet dine påstander riktige. http://www.relis.no/%2Fnb-NO%2FPublikasjoner%2FArkiv%2F2006%2FEchinacea%20spp%20solhatt%20og%20luftveisinfeksjon.aspx
Anonym bruker Skrevet 28. august 2010 #38 Skrevet 28. august 2010 Men mariatistel studien er grei?, i såfall blir det bare mer arbeide for meg å finne tilsvarende på de andre, og jeg vil finne. Eller orker du ? Please
blix Skrevet 28. august 2010 #39 Skrevet 28. august 2010 Leste du ikke linkene mine? Med fare for å spamme, legger jeg ut innholdet. Urtemedisin – øvrige Virker mot: Ingenting. Bevisenes styrke: Det er ikke dokumentert virkning av øvrige urtemedisiner. Virker ikke mot: Noenting. Alternativ eller konvensjonell: Det kan ikke anbefales at man prøver urtemedisiner uten dokumentert effekt, spesielt fordi mange kan ha til dels alvorlige bivirkninger. Konsulter uansett lege før du vurderer urtemedisiner. Øvrige urtemedisiner som likevel er godkjent for bruk i Norge, er eføy, timian og lakris (Bronchosan dråper), salvie (Nosweat kapsler), løvetann og melbærblad (Uvacin tabletter), kjerringrokk og løvetann (Uvalette tabletter), samt humle og melisse som er tilsatt i tidligere beskrevne naturlegemidler. Sikkerhet: De fleste urter som inneholder virkestoffer vil sannsynligvis også ha bivirkninger. Du løper derfor en stor risiko ved å ta naturlegemidler generelt, spesielt de som ikke er testet eller godkjent. Også godkjente legemidler vil ha bivirkninger. Teoretisk grunnlag: Urter kan inneholde virkestoffer, men ikke alle urter gjør det. Det teoretiske grunnlaget er likevel allment akseptert, selv om det ikke gjelder for alle urter.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #40 Skrevet 29. august 2010 Nei, men nå er jeg utdannet på urter og bruker langt flere enn de du har beskrevet. Jeg har dessuten valgt å bruke ting som virker og følger ikke anbefalinger til de som ikke vet like mye som meg om emnet. Dessuten finnes det flere som jobber med urter, fagutdannede enn leger på denne jorden, hvis det har noe å si. Prøv å finn ut hvorfor eks: Hestehov ikke er tillatt å bruke i Norge, du vil bli overrasket. Jeg bruker urter også de ulovlige over en lav sko til meg selv, men nå er ikke jeg av den lettskremte typen. At det kun skal være de urtene som er "godkjent" man kan bruke, ja da skjønner jeg at man er nødt til å vaksinere. Det er flaut for meg at man ikke viser mer respekt for urter, t.o.m medisinen er bygd opp på de. Dette blir bare for dumt for meg
Helseinterressert Skrevet 30. august 2010 #41 Skrevet 30. august 2010 Anonym, Takk for interessante innlegg. Trist at dine bidrag ikke mottas på en bedre måte. blix, Hvem sine interesser er det du forsøker å ivareta i denne debatten?
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #42 Skrevet 30. august 2010 Det er flaut for meg at man ikke viser mer respekt for urter, t.o.m medisinen er bygd opp på de. Dette blir bare for dumt for meg, sier anonym. Ironisk nok som ett tilsvar på grundig forskning på de samme urtene,som viser liten eller ingen effekt, og mye bivirkninger. Vet du bedre enn forskerne, er det det du mener? Kan du ikke da bare publisere noen studier som underbygger dine påstander?
ostepop123 Skrevet 30. august 2010 #43 Skrevet 30. august 2010 For min egen del er det på ingen måte mangel på respekt for urter det er snakk om, det er jo mange medisiner som er utviklet på basis av nettopp dette. Det er vel heller ingen som tviler på det? Jeg legger meg derimot rett ut, flat - den dagen du kan vise til en studie som demonstrerer at urter er bedre enn vaksiner. Og du, Helseinterressert - du begynner å gjøre meg litt uvel. Hvorfor er det slik at alle som viser til, eller etterlyser, studier og solid dokumentasjon - automatisk er "vaksinepushere" eller taler noen andres interesser? Stusslig er det. Stusslig, og billig.
blix Skrevet 30. august 2010 #44 Skrevet 30. august 2010 Jeg vil ivareta de barn som foreldre skal ta ett valg for. At foreldre forholder seg til helsesøstre, FHI, Legemiddelverket og NHI. At de søker informasjon av de rette kildene. Og når det gjelder den nye vaksinen i barnevaksineringsprogrammet, Gardasil. Vet ikke om du tror , Helseinterresert, at jeg bryr meg om hvem du er. Om det er viktig for DEG, burde du stå frem, med kompetanse i det minste. For meg må du gjerne være healer eller auraterapaut. Det går for det samme som homeopat, men det spiller ingen rolle for meg. Du har tydelig vist at du er fra Alternativ bransjen.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #45 Skrevet 30. august 2010 Litt av problemet med å finne dobbel blind kontorllerte studier på urter er at det er få om ingen som vil sponse dette. Det er ikke lov å ta patent på urter, derfor om man finner noe beviselig blir det allemannseie kunnskap og hvem som helst kan buke det. Eu jobber nå med å kartlegge alle urter, virkestoffer etc. Jeg blir nødt til å sette av bestemt med tid for å finne studier som kan presenteres for dere, men det kommer plutselig. NHI refererte sin kunnskap fra en E pomp, som ikke ser ut til å være objektiv nok dessverre. Når det gjelder urter så er det dessverre slik at det er tradisjonen som har blitt mitt viktigste holdepunkt. Min kunnskap kommer fra de som har brukt de, som igjen kommer fra de som har brukt de osv. til langt langt tilbake.
blix Skrevet 30. august 2010 #46 Skrevet 30. august 2010 Poenget , Anonym, er ikke at jeg IKKE skjønner at enkelte urter har effekt. Men at du her på Vaksineforum , anbefaler urter, istedet for å vaksinere, det er her du tar feil. Ingen urter kan erstatte vaksiner. Det kan hverken NHI eller andre gi deg støtte på. Selv ikke WHO, som skal kartelegge urtenes betydning i fattige land, vil kunne si seg enig med deg.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2010 #47 Skrevet 31. august 2010 NHI er ikke de jeg legger min tillit til, det bør du vel ha skjønt. "Selv ikke WHO" sier du, WHO blir nødt til å snu på hælen på en del ting, bare vent å se. De er ikke det organet jeg heller legger min tillit til når det gjelder barnas og min helse. Jeg legger ikke alt på urter heller, jeg legger alt på et sunt kosthold i bunn, meget sunt skal sies. Vitamin mineralterapi i perioder, fettsyrer, tarmbakterier også topper jeg det hele med urter etter hva vi trenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå