Gå til innhold

pokio, noen som sitter på info om hvor mange som blir syke av dette viruset

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er nesten ingen som får polio i den vestlige verden lenger, takket være vaksinen. Se her f.eks. for en graf som viser poliotilfeller i Canada (vaksiner kom i 1955 og 1962): http://www.phac-aspc.gc.ca/publicat/cig-gci/gfx/cig-06-part04-fig13-sm_e.gif

Ja, det var vel et umulig spørsmål å få svar på når jeg tenker meg om. Det er ingen uten symptomer som går og sjekker seg for polio. Det er jo nettopp dette paradoks; at mange har blitt utsatt for polioviruset uten å få symptomer, og jeg lurte på om det fantes noen statistikk e.l. på dette. Du kan godt bli eksponert for polio viruset uten et eneste symptom.

Takk ostepop. Det var det jeg lette etter; ca 1%! Så om jeg får polio av en reise til Afrika har jeg 1! prosent sjanse for å bli lam. Den er grei, den kan jeg leve med. Så tar jeg litt ipe roxo før jeg reiser samt kjører på med gode tarmbakterier. På toppen putter jeg et optimalt immunsystem samt holder meg logisk borte fra alt som ikke er skylt i rent vann, drikker kun merkevann etc.

Annonse

Ja, det stemmer. Du har samtidig 25-50% sjanse for å få post-polio-syndrom, hvilket kan resultere i smerter, utmattelse og andre lite hyggelige ting. http://en.wikipedia.org/wiki/Post-polio_syndrome

Smerter og utmattelse, ja det får gå; da blir jeg også mer lik resten av Norge. Vi ligger på topp i smertesykdommer, smertestillende. Utmattelse er vel begynt å bli mer og mer av her på fjellknausen. Så kanskje jeg ikke kommer til å skille meg så mye ut lengere.

Jo - relevansen er at man slett ikke trenger bekymre seg om man har et helt normalt fungerende immunsystem i bunn. Man kan ta enkle forhåndsregler - og holde seg sunn og frisk - helt uten vaksiner!

Sjansen for å få alvorlige komplikasjoner er minimal.

Og ja, store deler av befolkningen i Norge har dessverre ulne plager / utmattelser og liknenede uten at dette skyldes uvaksinerte kropper.

Tvert i mot :-D

Annonse

Nei, den ble brukt, kjenner du resultatet? Det alene er nok grunn for meg til å stille meg kritisk til vaksiner. Igjen; tiden vil vise med de andre, imellomtiden venter jeg og bruker mother nature

Anonym,

Ja, dette er en god virkelighetsbeskrivelse. Legemidler lanseres gjerne som "fornuftige, trygge og virkningsfulle" også går det noen år før det viser seg at dette ikke stemmer. Dermed kommer et "nytt og forbedret produkt" også er vi igang igjen.

Les mer i boken "piller och profiter" av Dr John Virapen om dette.

I Norge lever i dag om lag 10 000 personer som har hatt poliosykdom i ung alder. Mange får seinvirkninger i form av slitasjeskader og det såkalte postpoliosyndromet. Slike symptomer kan behandles og lindres med spesialisthjelp og fysioterapi.

Både på 1940- og 1950-tallet var det polioepidemier i Norge. Den siste store epidemien var i 1950-53. Noen få år seinere kom det en vaksine, og akutt poliosykdom forsvant. Vaksinen ble innført fra 1956 og ble en del av det offentlige vaksinasjonsprogrammet i 1958.

Før 1955 var polio en fryktet infeksjonssykdom i Norge. I dag har vi heldigvis vaksine som beskytter oss.

Historiebøkene forteller om mindre, lokale polioepidemier i 1842, 1868 og 1899. De største epidemiene i Norge kom på 1900-tallet. Fram til 1940 var det flere lokale epidemier. I 1941 var det en større epidemi med nærmere 1800 innmeldte tilfeller.

Den største og siste epidemien kom i 1950-54. I 1951 ble det meldt om 2233 tilfeller, av disse hadde 1563 pasienter store lammelser. Vestlandet ble hardt rammet både i 1941 og 1952. To av tre pasienter var barn på 10 år og yngre. Et annet ord for polio var derfor barnelammelse.

Etter 1969 har vi heller ikke hatt noen enkeltstående tilfeller der polio er smittet innlands. Noe få tilfeller er seinere registrert der pasienten var smittet i utlandet.

Polioepidemiene på 1900-tallet var mer alvorlige enn tidligere. En tror dette skyldes at de aller fleste yngre mennesker aldri hadde hatt kontakt med polioviruset, slik de fleste hadde hatt på 1800-tallet. På 1900-tallet var den hygieniske standarden i bedring, og 1900-tallets barn og unge voksne hadde derfor ikke opparbeidet hel eller delvis immunitet.

Først i 1956 kom poliovaksinen, og vaksinen ble en del av det offentlige vaksinasjonsprogrammet i 1958. Vaksinasjonen rakk ikke å hindre en epidemi i 1958 med 236 syke. Men i løpet av noen år var polioinfeksjonen utryddet.

Det finnes tre typer poliovirus som endrer arvematerialet sitt hele tiden. Man kan derfor få polio flere ganger. Norske spedbarn tilbys i dag tre vaksinasjoner i det første leveåret og to oppfriskningsdoser i skolealderen.

Dagens vaksine beskytter mot alle virusvariantene.

Polioviruset finnes fortsatt, og epidemier har oppstått i land der man sluttet med vaksinasjon.

Den viktigste beskyttelsen mot polio i et samfunn er å vaksinere alle.

Ett enkelt sykdomstilfelle kan føre til at uvaksinerte smittes, særlig i områder med dårlige sanitærforhold. Epidemier kan også oppstå andre steder. En epidemi oppsto i Finland rundt 1990 fordi den vaksinen som ble benyttet, ga for dårlig beskyttelse mot en spesiell variant av polioviruset. En epidemi i Nederland oppsto i en religiøs gruppe som ikke ville vaksinere barna sine.

I 2002 ble Europa erklært poliofritt. Dersom du skal reise til fattige land i Afrika sør for Sahara eller til deler av Asia, bør du fornye poliovaksinen din. Vaksinen bør være mindre enn ti år gammel. Spedbarn må alltid vaksineres før reise til slike land.

I 2003-2004 var det en epidemi i Nigeria på grunn av manglende vaksinasjon. Det hadde oppstått rykter om at vaksinen var manipulert, og folk turte en periode ikke å vaksinere barna sine.

Kampen mot polio er derfor ennå ikke vunnet.

Jøss,

Dette blir jo noe slikt som:

"Vaksiner deg"

"Hvorfor"?

"Fordi det beskytter"

"Hvordan vet du det"?

"Jeg bare vet det, og det er nok"

Veldig vitenskapelig?

Det treffer ikke sakens kjerne, og det vet du. Så dum er du ikke.

Igjen, at det er uetisk å placeboteste vaksiner man allerede vet fungerer godt er ikke synonymt med fravær av testing, forskning og kunnskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...