Gå til innhold

Prevensjon uten hormoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini er nå 4,5 mnd gammel og vi har bare hoppet av i svingen til nå. (dumt ja, vet det) Nå begynner det å bli litt skummelt synes jeg, forrige gang kom mensen tilbake etter nøyaktig 7 mnd, så det er vel ikke lenge før den dukker opp igjen.

Problemet er at jeg har høyt blodtrykk. Av den grunn tør jeg ikke bruke østrogenpreparater. Gikk på Cerazette tidligere, men mistet mensen av den og likte ikke det. Hvilke andre alternativer finnes? Erfaringer? Ikke så kult å måtte på med gummi hver gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her blir d også hoppa av i svingen. og skal si d hoppes... he he sist endte d med nakken i sprinkelsenga som fløyg inn i veggen. men heldivis en blid og fornøyd men våken gutt i senga:) så etter d har han brukt kondom.

har ikke lyst til å tilføre kroppen hormoner heller, for måtte bruke hormonpiller og spøryte for å bli gravid.

d e vel ikke mange alternativa uten kondom og kobberspiral......og femidom og pessar som er ganske usexy.

Skrevet

Kobberspiral anbefales. Ingen hormoner, enkelt å få på plass, kan sitte i fem år.

Skrevet

Har selv kobberspiralen, funker bra for meg! Så utrolig kjekt at man slipper og tenke på det på 5 år! :)

Men det anbefalles ikke og begynne på den viss man har store mengder med blod under mensen og heller ikke viss man har sterke smerter under mensen. Bruker man spiralen kan blodmengden bli enda større og smertene enda større. Men jeg har ikke opplevd noe anderledes etter jeg fikk spiral :)

Skrevet

Har du prøvd babycomp eller ladypearl? Dvs temperaturmåler, slik at du kun måler temperaturen hver morgen, og underveis registrerer du når du får mensen, og etter å ha brukt den noen ganger, regner temperaturmåleren ut forventet mens, og dermed kan den også signalisere "sikre" og "usikre" dager. Brukte selv babycomp, og var kjempefornøyd. De kan være litt dyre å få kjøpt nye, men de selges ofte rimeligere på finn.no. Bare søk etter babycomp eller Ladypearl, forskjellen på de to er hvor avanserte funksjonene er, eks regner Babycompen ut når det er størst sannsynlighet for å bli gravid med en gutt og en jente.

Håper dette kan være til hjelp:-)

Skrevet

Hei Lilleprinsen!

Ladypearl høres veldig bra ut! : ) Men da må man vel vente til man fått mensen tilbake?

Skrevet

Kan heller ikke brukte p-piller grunnet tidligere blodpropp..

Har fått anbefalt kobberspiral...

Ellers har jeg benyttet ladykomp i mange år... Veldig fornøyd...

Men det tar noen måneder før ladykompen lærer syklusen din å kjenne, slik at det i starten blir mange dager hvor man ikke skal ha sex.... Anbefalaer ikke comp hvis du har veldig uregelmessige sykluser.

Skrevet

Persona.

De selger dem ikke i Norge lengre, men de kan kjøpes over ulik nettbutikker. Testpinnene får du kjøpt i Norge.

Det er en liten maskin som leser av urinen din. Den første måneden må du avgi en del urinprøver (tisser på testpinne som stikkes inn i maskinen), men når maskinen blir kjent med syklusen din reduseres antall urinprøver betraktlig.

Jeg har brukt Persona i 8 år nå og er veldig fornøyd. Den viser til og med nøyaktig når du har eggløsning -hvis du har planer om å bli gravid igjen! ;)

Skrevet

Glemte å si at maskinen gir rødt lys når du må bruke prev. ved samleie og så gir den grønt når det ikke er mulig å bli gravid. Det er overraskende mange grønne dager i en måned :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...