Gå til innhold

Erfaringer fra en slank PCOSer (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg tenkte jeg ville dele min historie i tilfelle det kan være til hjelp for noen der ute... "Kort" fortalt giftet jeg meg for 5 år siden, sluttet med pillen og gledet meg til å bli gravid. Men da jeg sluttet på pillen kom aldri mensen og etter noen måneder var jeg FULL av kviser og hormoner som hadde løpt løpsk. Jeg ble henvist til en gynekolog som sa at jeg også hadde mange follikler i eggstokkene. Dessverre var han av den gammeldagse typen og bare lo da jeg foreslo PCOS. Det var visst kun en *"sykdom" for de som hadde spist for mye sjokolade... Etter to runder med pergo som bare gjorde vondt verre, ble jeg henvist til ivf. Jeg var så utrolig heldig å lykkes på første forsøk :-) Da datteren min var ett år ville vi prøve med søskenforsøk. Første forsøk endte med veldig overstimulering og avbrutt forsøk. Vi ble gravid på andre forsøk (første tellende), men hadde en MA som ble oppdaget på ultralyden i uke 7. Ble gravid igjen på fryseforsøk, men mistet igjen. Andre ordinære forsøk endte med kjemisk graviditet. Etter 1,5 års mareritt orket jeg bare ikke mer. Jeg leste MASSE på nettet og fant flere studier om metformin, gjerne kombinert med pergotime. Jeg ville fokusere på å få kroppen i gang, så fikk graviditet komme etterpå. Jeg spurte legen på ivf-klinikken om metformin og det var helt ok å prøve mente hun. Ettter 6 uker fikk jeg mensen tilbake! For første gang på 5 år... 5 uker etter fikk jeg enda en blødning og jeg ba da om å få prøve pergotime, siden det virket som om kroppen hadde kommet i noenlunde syklus. 6 uker etter fikk jeg positiv graviditetstest! Hadde egentlig gitt opp, da eggløsningen kom 2 uker etter det som er "vanlig", altså ca dag 28 i syklusen. I dag har vært på ultralyd og alt ser helt perfekt ut. Jeg er 12 uker på vei nå og endelig ser det ut som ting ordner seg. Det er litt bittert å tenke på at dette kunne vært prøvd for 5 år siden, og da hadde vi sluppet å gå gjennom alt vi har gjort, men nå ser vi bare fremover. Er det noe jeg har lært så er det at i tilfeller hvor man er litt utenfor det "normale" sykdomsbilde, så gjelder det å ta saken i egne hender... Dessverre... Lykke til til alle dere flotte damer der ute, som sliter mer enn folk flest for å oppnå barneønsket!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk for at du ville dele historien din med oss :) Og gratulerer så mye med baby på vei :D

Jeg har lest og lest og lest og lest. Og det er jo absolutt ingen fasit svar på denne fordømte sykdommen... Jeg kunne jo tenkt meg et "fasit svar". Om jeg gjør sånn og sånn, reagerer kroppen sånn. Og så blir man gravid ;) hehe. Men det skal visst ikke være så enkelt dette!!!!

PCOS er en sykdom som har alt for lite oppmerksomhet etter min mening....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...