(¯`°•.¸ 2barnsmamma(¯`°•.¸ Skrevet 23. august 2010 #1 Skrevet 23. august 2010 Hei. Har en gutt 3 uker -som har fått veldig sår rumpe. Vasker m olje, eller skyller under rennende vann. lufttørker, smører m sink. Bruker ikke våtservieter - det er visst hardt for huden når den allerede er sår. Ammer - og han bæsjer hyppig, så vi må gjøre rent og tørke ofte. Har fått tips om INOTYOL - men denne er vel vanskelig å få bort igjen? noen med tips - erfaring???? Andre typer salve/metoder som funker. Dette ser veldig vondt ut - så jeg håper på svar!!!
Formerly known as Tina Skrevet 23. august 2010 #2 Skrevet 23. august 2010 Jeg bruker bare potetmel. Det hjelper veldig godt. la han ligge mest mulig uten bleie. Bruk engangsunderlagene fra libero med håndkle over så gjør det ikke noe om han tisser eller bæsjer. Det er bra at du ikke bruker våtservietter mens han er sår. Jeg hadde nok gått for bare å skylle hele tiden. Håper han blir bedre fort. Det er ikke noe godt å være så sår stakkars
petrine71 Skrevet 23. august 2010 #3 Skrevet 23. august 2010 Inotyol er den beste salven jeg vet. Jeg bruker den når ikke noe annet virker. Den går vel vekk av seg selv...
fiskelisken Skrevet 23. august 2010 #4 Skrevet 23. august 2010 Lillegutten min på 3 uker var også veldig sår i rompa..trodde jeg. Var på helsestasjonen idag og det var visst sopp han hadde. Han har også fått sopp i munnen. Må behandles for dette 4 ganger daglig og stompen må behandles 2 ganger daglig.
Gulosten™ Skrevet 23. august 2010 #5 Skrevet 23. august 2010 Intensivbehandle det med Inotyol. Ikke bruk våtservietter ellers heller. Si hva man vil om dem, men fysj, de kan ikke være bra når så mange blir såre. Vask med olje og vann, og når du skal ut kan du ha våte engangsservietter fra Libero og ha dem i en brødpose med vann, så har du våtservietter uten dritt i. Sorry meg, altså - men begge mine har blitt kjempesåre av det Ha på potetmel, og la han ligge uten bleie med håndkle over
bitthen Skrevet 23. august 2010 #6 Skrevet 23. august 2010 Føner stumpen til mini ved hvert bleieskift, han har den fineste stumpen i fylket. Er 10 uker, elsker føning. Bruker bare vann og Mesoft kompresser. Kanskje om du føner godt på det kalde stillet på føneren OG bruker Inotyol?
missM79 Skrevet 23. august 2010 #7 Skrevet 23. august 2010 Min helsesøster sier man ALDRI skal bruke potetmel. Det gir god grobunn for bakterier...
lillepersille80 Skrevet 23. august 2010 #8 Skrevet 23. august 2010 Jeg hiver meg på de over, unngå våtservietter og bruk Inotyol. Småen på 12 uker blir bra etter bare et par gangers bruk Det med potetmel visste jeg ikke. På hvilken måte gir det grobunn for bakterier
minimii Skrevet 23. august 2010 #9 Skrevet 23. august 2010 Jeg tror Bitthen har ett godt poeng som føner stumpen. Og det er at den må være 100% tørr før man smører og kler på ny bleie. Er det fuktig blir det sårt. Jeg tørker med tørr klut etter vask slik at alt er helt tørt, spesielt i alle folder og kroker. Lillemor ble sår etter litt hyppig bruk av våtserviett i sommer, men årsaken var ikke våtservietten i seg selv, men det at jeg ikke tørket helt tørt etterpå. Men det er sikkert fint å unngå servietter og legger fuktige kompresser i pose på tur - det skal jeg prøve!
Mamma`n til <3<3<3 Skrevet 23. august 2010 #10 Skrevet 23. august 2010 Har et FANTASTISK tips fra Nyfødtintensiven på AHUS; Øsypuspasta!! Den er knallgod og ikke vanskelig å få bort. Er skikkelig feit og grå, men er suuuuper! Dattera vår hadde skikkelig sår stump pg a antibiotikakur og myyye diare....etter to dager var hu fin! Etter bedring har vi smurt med Betpathen...den er også super god når sårheten er borte! V vask bruker jeg kompresser m olje el bare lunkent vann...og klapping m kompresser for å tørke.....
b77h Skrevet 23. august 2010 #11 Skrevet 23. august 2010 jeg kan også anbefale potetmel på det varmeste! Jenta vår bæsjet hver time hele dagen de første 3 mnd!!...og jeg skal love for at stumpen ble rød uansett hvor raskt vi skiftet bleien. Har prøvd både inotyol og weladas zinksalve, men det som fungerer aller best er helt klart potetmel. Potetmelet suger til seg fuktigheten uten at det ligger masse kliss igjen. Men man må fjerne evt klumper m potetmel, så de ikke ligger å irriterer. Har også brukt det under haken hvor hun ble illrød pga så mye gulp. Potetmel ble også løsningen der :-)
Super-Langbein Skrevet 23. august 2010 #12 Skrevet 23. august 2010 Siden du ammer kan du også prøve å smøre med morsmelk rett og slett. Den er jo som du sikkert vet godt for både tett nese, øyekatarr og sår babyhud. Forøvrig har jeg gode erfaringer med Inotyol, da eldstemann har hatt atopisk eksem og allergi.Salven er seig, men hvis du vasker forsiktig med Mesoft vaskeservietter dyppet i olje går det fint! Lykke til fra moren til en annen tre-ukers;)
BikkjeBisk Skrevet 23. august 2010 #13 Skrevet 23. august 2010 Snuppa her i huset ble litt rød, men ikke mye da.. Funka med at jeg lot henne ligge ofte naken og lenge slik at hun fikk godt med luft:)
(¯`°•.¸ 2barnsmamma(¯`°•.¸ Skrevet 24. august 2010 Forfatter #14 Skrevet 24. august 2010 Tusen takk for alle svar!!! ...fortsatt sår - men nå har vi i alle fall etpar uprøvde ting! :-)
silkeføre Skrevet 24. august 2010 #15 Skrevet 24. august 2010 Silulensalve og tøybleier! Det er medisinen her i huset. Ellers bruker vi engangs, men merker stor forskjell når tøybleia kommer på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå