Evigheten Skrevet 23. august 2010 #1 Skrevet 23. august 2010 Dere som har født før, hvordan kjennes rier ut? Er det som kynnere, bare vondt? Hva slags vondt? Hvor kjennes det (ryggen, nederst i magen, hele magen osv...)? Jeg regner med jeg skjønner det når jeg får rier, er bare så nysgjerrig på hvordan det er, klarer ikke helt å forestille meg det Noen som vil prøve seg på en detaljert beskrivelse?
ev@drian Skrevet 23. august 2010 #2 Skrevet 23. august 2010 Begynner jo ofte som mensensmerte-lignende, som blir verre og verre. Så blir det litt kynner-aktige smerter i tillegg, ofte beskrevet som "tak" i mage og rygg, hvor magen blir stram. De vonde riene gjør vondt i hele "mellomkroppen" på en måte, men litt vanskelig å beskrive allikevel og du vil garantert vite når det er noe på gang
Babyønske �� Skrevet 23. august 2010 #3 Skrevet 23. august 2010 Hvordan rier kjennes ut oppfattes nok så forskjellig fra kvinne til kvinne. Så å gi en detaljert beskrivelse blir nok vanskelig, eller en beskrivelse kan du få, men det er ikke nødvendigvis sånn det vil kjennes ut for deg Jeg hadde aldri merkbare kynnere, så om de kjennes sånn ut kan jeg ikke svare på. Men de aller fleste syns det kjennes ut som menssmerter, bare mange ganger sterkere. Noen har riene i magen, eller ryggen, noen kjenner de begge plasser, lårene og beina kan også forekomme. Når jeg begynte å få de første riene kjentes det helt ut som vanlige menssmerter nederst i magen/underlivet. Men i motsetning til menssmerter, så tiltok de, relativt raskt. Kjente de i mageregionen i knappe 2 timer, så forflyttet de seg ned i øvre del av låra og tiltok enda mer. Hver ri begynte som en lett murring/krampe som økte i styrke, nådde en topp og som gradvis slapp taket. Når riene nådde toppen kjentes det ut som et intenst press i begge lårene. Slik hadde jeg det store deler av fødselen. Jevnt smerte/ubehagsnivå hele veien. Skriver ubehag da jeg aldri oppfattet det som vondt/smertefullt, men mer som et sterkt ubehag.
Barbamama_til 2 prinsesser Skrevet 23. august 2010 #4 Skrevet 23. august 2010 Hos meg så utarter kynnere seg fra øverst i magen, og jobber seg på en måte nedover. De gjør magen hard, og er ofte ubehagelige, men ikke direkte vonde. Riene derimot gjør magen hard, men de er mest nederst i magen, mer som mens smerter. De er vondere, og blir vondere og vondere. Du vil skjønne det etterhvert
Evigheten Skrevet 23. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 23. august 2010 Takk for svar folkens. Da skjønner jeg litt mer, selv om det er vanskelig å forestille seg fortsatt. Har av en eller annen grunn blitt så innmari opptatt av rier den siste uka. Har aldri hatt noe særlig menssmerter heller, så jeg vet ikke helt hvordan det er... Men jeg får smøre meg med tålmodighet, så finner jeg det ut snart! Hi hi
snart5barn Skrevet 23. august 2010 #6 Skrevet 23. august 2010 Som de fleste her inne beskriver,så kommer du til et pungt der det ikke er tvil. Med mitt tredje barn så hadde jeg menslignende smerter,ikke vondere en at jeg fikk sove. Det begynte ca kl 12 på kvelden og når jeg skulle gå på do ved 06.00 på morgenen var det blodig slim å se. Jeg vekte da mannen og vi annkom ullevål 7.00 tiden. Da var det 8 cm åpning og en herlig jente kom tilverden 45 min senere. Jeg trengte ikke noe form for bedøvelse den gang;) Men med de andre har det vert veldig vonde rier. Så har faktisk da trengt både epidrual og lystgas.he.he.he SÅ jeg er veldig spent på hvordan det går denne gang;);)
Voyeur Skrevet 23. august 2010 #7 Skrevet 23. august 2010 Ser her at de fleste sier at det sitter i magen, noe det starter med hos meg, Vedlig vonde menssmerter, men det er bare til jeg har åpnet meg 4 cm, da forflytter de seg til ryggen, og det er som om ei tang som klemmer i korsryggen. Ikke spesielt deilig nei... Men du vil mest sannsynelig skjønne det selv når det blir rier, fordi det vil være en smerte som du aldri før har kjent, lokalisert til mage/rygg regionen.
74skytte Skrevet 23. august 2010 #8 Skrevet 23. august 2010 Jeg var veldig spent på hvordan riene kjentes ut jeg også. Sist gang. Hadde liksom ingen ide, annet enn at "alle" sa at det skjønte man bare. En ettermiddag jeg var sliten og lei og ikke orket så mye, tok vi oss en biltur. På veien fikk jeg ubehag og litt vondt i magen (menssmerter) som kom og gikk. Etter en stund, sa jeg bare til mannen min at jeg ville hjem, og hvis dette ikke ga seg, ville jeg ringe sykehuset og høre om dette kunne ha noe med rier å gjøre. Jeg hadde ennå igjen 16 dager til termin, og førstegangs, så regna jeg overtid, så koblet det egentlig ikke til fødsel, men ble litt urolig. Det roet seg, og jeg gikk og la meg for kvelden. Kl 3 våknet jeg og måtte tisse (som vanlig), og samtidig kom det en klikke/ploppe lyd. Det var vannet som gikk. På vei ned til sykehuset begynte takene å komme, og jeg skjønte da veldig godt at det var det som var rier. Er veldig spent på hvordan det kommer til å starte denne gangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå