indigo25 Skrevet 23. august 2010 #1 Skrevet 23. august 2010 Fra Nøstebarn. Tenkte å prøve å strikke det. Tar det lang tid, er det vanskelig- noen gode tips og råd? Erfaringer med teppet i bruk? Er nemlig ingen strikkeguru..men tenkte å gi det en sjanse:) Er jo så koselig å prøve å lage noe selv.
*Lillevennen* Skrevet 23. august 2010 #2 Skrevet 23. august 2010 Jeg har strikket teppet, og jeg er definitivt ingen strikkeguru. Jeg kan lage firkanter, det er det jeg kan. Så det begrenser seg til sitteunderlag, gryteklut og teppe hehe... Og jeg har kanskje strikket 5 ting i mitt liv, så jeg skal ikke skryte på meg noe som helst, men syntes også det var koselig å kunne lage noe selv. Det var et veldig enkelt teppe, du trenger bare å strikke rett frem, ikke noe dill dall. Jeg brukte ca. 2 måneder på det, men da kunne det gå en uke i mellom før jeg strikket, og noen dager strikket jeg bare et par runder. Dersom man setter seg ned og strikker en time eller to om dagen, så tar det nok ikke mer enn et par uker i allefall. Jeg la opp 200 masker og brukte 2 bunter garn. Et råd er å bare legge opp 150 masker, 200 ble litt mye. Teppet ble da litt vel bredt i forhold til lengde. Jeg har ikke erfaring med teppet i bruk, da lille bebi ikke har kommet enda. Men det kjennes veldig mykt og godt ut Lykke til!
indigo25 Skrevet 23. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 23. august 2010 Hehe, høres veldig bra ut:) Da skal jeg jammen meg prøve meg på det teppet selv. 150 masker ja..høres mye ut, men skjønner nok greia etterhvert.. Har bare strikket pannebånd før- Har bestilt to bunter garn og oppskrift, så da har jeg vel litt å fordrive tiden med frem til fødsel. Hvem vet, kanskje jeg ender opp som en strikkegal strikkeguru tilslutt?! Takk skal du ha!
tine0810 Skrevet 24. august 2010 #4 Skrevet 24. august 2010 Hei, hei. jeg har strikket mange tepper med garn fra nøstebarn. Både 2-tråds og 3-tråds. Synes de blir kjempefine:-) Og babyene (og litt større barn også) elsker dem. De blir mye brukt! Tips: Strikk på skrått (begynn med 3 masker, og øk en maske for hver pinne) i stedenfor å legge opp alle maskene med en gang.....jeg synes det blir mye finere! Når du har kommet til 180 masker, eller til hvor stort du ønsker teppet, så feller du en maske for hver pinne. Dersom du strikker 3 masker før du øker (og feller) med en maske får du en fin "hull-kant" rundt teppet. Jeg bruker normalt 3 uker på 1 teppe, og jeg er ingen strikkeguru...strikker egentlig bare disse teppene:-) Lykke til:-)
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 24. august 2010 #5 Skrevet 24. august 2010 Jeg er ingen strikkeguru men har etter sommerens babyteppeprosjekt blitt seriøst hektet på strikking! Har ikke brukt nøstebarns oppskrift men vil dele den jeg brukte fordi den er så fiiiin og rask å strikke + at dette nettstedet har mange bra oppskrifter. Selger også garn som er fairtrade og miljøvennlig og alt det der (som nøstebarn) Dette har jeg strikket: http://www.pickles.no/lun-bris-sommerbabyteppe/ Det tok bare to uker med strikking! Det SER avansert ut, men tro meg det er så lett atte fy Skal nå strikke dette: http://www.pickles.no/p-veg-helseteppe/ De har veeeldig mye lekkert garn i nettbutikken sin, rask levering er det og. Lykke til, alle dere fremtidens strikkeguruer!
indigo25 Skrevet 24. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 24. august 2010 oi oi, nå mistet jeg helt oversikten her- felling og kasting..hehe. Jeg er definitivt ingen guru skjønner dere, tror dere er mye mer guru enn meg. Men skal uansett gi det et forsøk. Vet ikke om jeg tør å begynne med tre og legge på osv... kanskje jeg skjønner det når jeg begynner. Blir spennende det her- kanskje det tilslutt ligger pinner og garn langt ute på veien om en stund..eller stappet hardt ned i søppelbøtta. Er vel ikke den mest tålmodige når det gjelder håndarbeid, men skal seriøst gi det en sjans. Strikking som meditasjon:) Kjempefine ting forresten, Hjertelyd<3 Fødeklar. Du er flink!!
tine0810 Skrevet 24. august 2010 #7 Skrevet 24. august 2010 :-) Blir nok bra skal du se! Kanskje det er noen flinke strikkedamer, som klarer forklare bedre på strikkespråket! Teppene blir iallefall kjempefine og myke, og varer leeenge! Og det blir jo mye billigere enn å kjøpe ferdigstrikket på Nøstebarn! Samt at det er koseligere å ha gjort det selv;-)
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 24. august 2010 #8 Skrevet 24. august 2010 Hehhe - strikking ER meditasjon. Sitter her nå og knoter Kasting er rett og slett bare at du legger tråden en runde rundt høyre pinne før du strikker videre, slik at du lager deg en slags ekstra maske (ett kast - ett tvinn, to kast - to tvinn etc). På neste runde "slipper" du kastet, dvs drar det av venstre pinne uten å strikke det over på høyre pinne - følger du tellingen i mønstret får du bølger i strikkingen. Og PLUTSELIG er teppet ditt 5 cm lengre på en runde, hehe! Det er derfor det går så fort. Og du må vite at jeg er vireklig ikke flink, er superutålmodig og ingen håndtverkssjel. Men klarte å følge oppskriften! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå