Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. august 2010 #1 Skrevet 23. august 2010 Kjøpte huset for et år siden, og har etterhvert lagt merke til at gulvene knaker og braker noe enormt (f.eks når man går over stuegulvet høres d ut som et jordskjelv omtrent i soverommet som ligger rett under). Lyden er ikke plagsom el spesielt merkbar oppe i stua, men det er som sagt i underetasjen at det høres GODT. Det er snakk om et forholdsvis nytt parkettgulv, og knirkingen skyldes vel muligens at det er noe skjevheter et eller annet sted- enten i selve parkettgulvet eller bjelkene under. Tregulvet i første etasje knirker også veldig, men om det er noe klagegrunn vet jeg ikke- kan jo skyldes selve treverket kanskje? Men uansett- det skjeve/ utrolig bråkete stuegulvet bør vel være noe man kan klage på, og evt få dekket en utbedring via eierskifteforsikring- eller?
LilleBjella Skrevet 23. august 2010 #2 Skrevet 23. august 2010 En bekjent av meg opplevde lekkasje i rør i huset de nettopp hadde kjøpt. Det ble relativt dyrt. Pluss to eller tre andre feil og mangler som i utgangspunktet var relevant i forhold til eierskifte. Men skade hver for seg utgjorde en for liten del av husets salgspris, for at man fikk noe igjen på forsikringen. Tror det måtte overgå 10 % av salgsprisen eller noe (litt gjetting her). Hadde de derimot latt lekkasjen være, slik at skadene hadde blitt større, så hadde de fått igjen. Så jeg tipper at knirking i parketten er en litt for liten mangel.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 23. august 2010 Jess, er klar over at skadeomfanget må være stort- og at det må utgjøre en viss prosent av salgssummen (rundt 6-10 % var det vel, husker ikke helt jeg heller..). Men jeg tror altså at det ikke er selve parketten det er noe galt med, men bjelkelaget under- og hvis det faktisk viser seg å være en skjevhet der, så er jo det en stor skade, som vil koste mye å rette opp.. Men dette må man vel uansett få en fagmann til å kikke på og vurdere, for å knekke opp stuegulv er liksom ikke noe man gjør hver dag heller..
2 gutter og 1 jente Skrevet 23. august 2010 #4 Skrevet 23. august 2010 Du kommer desverre neppe noen vei med eierskifteforsikringen. Det skal være nokså alvorlige feil og mangler og det vil jeg ikke si dette er. Dessuten er dette noe dere burde ha oppdaget på eventuelle visninger, overtakelse etc.
Blubblubb Skrevet 23. august 2010 #5 Skrevet 23. august 2010 At gulvet knirker kan neppe kalles en vesentlig mangel, noe som er en forutsetning for at eierskifteforsikring skal gjelde. Knirkingen må i så fall være et symptom på noe annet veldig galt, men skjevheter i hus er relativt vanlig, særlig hvis de er noen år gamle og ikke nødvendigvis en mangel. Eierskifteforsikringen er ikke din forsikring for å dekke utbedringer, men selgers forsikring mot ukjente mangler som kjøper ellers kan kreve reduksjon i slagssummen for. Ville du bedt selger om avslag i prisen fordi gulvene knirker?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 23. august 2010 Ja, altså dette er ikke vanlig, lav knirking, men ganske så høylytte greier, i soverommet nede som sagt, ikke oppe i stua. Og skjønner jo at ikke knirkingen i seg selv er grunn god nok, det er denne mulige skjevheten i bjelkelaget jeg tenker på... Men det er som du sier kanskje noe man må regne med når man kjøper et brukt, "gammelt" hus fra 80-tallet? Ikke vet jeg, derfor jeg spurte;)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 23. august 2010 Treverk vil påvirkes av årstider og temp.svingninger, så ikke mulig å oppdage på visning nødvendigvis...
FruV Skrevet 23. august 2010 #8 Skrevet 23. august 2010 Vi måtte rive hele badet etter at vi hadde bodd i huset 1 år pga fukt,sopp og feil konstruering. Samboeren min har kranglet,skrevet xxx antall brev +++ .Fikk avslag på avslag ,men ga oss ikke . Fikk igjen 70.000 hvis ga oss å ikke gikk vidre med saken Jeg gikk høy gravid og vi hadde ikke do på 1 mnd =/ Protector eierskifteforsikring = dritt Tviler sterkt på at du kommer noen vei...
2 gutter og 1 jente Skrevet 23. august 2010 #9 Skrevet 23. august 2010 Ja, vi fant en stor fuktskade i vårt forrige hus, fikk ekstrautgifter på 100000 ved bytte at bærebjelker, tak, vegger og fandens oldemor, men fikk ingenting, så ja, det skal være rimelig graverende før de gir deg noe. Vi orket rett og slett ikke å ta kampen i retten, så vi lot det gå. Vi tror nok vi hadde fått pengene hadde vi bare hatt overskudd til å ta kampen, meeeen å risikere å tape 20000 til og bruke masse tid og energi på dette det orket vi rett og slett ikke. Protector hiver ikke pengene etter deg, det er ihvertfall sikkert. Nå står vi på den andre siden og er sjeleglade vi har eierskifteforsikring.
FruV Skrevet 23. august 2010 #10 Skrevet 23. august 2010 Greia er at folk har verken tid eller ressurser til å ta opp kampen og de vet det. Vi klaget til mange forskjellige innstanser innenfor protector ,men det tok tid og energi.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. august 2010 Forfatter #11 Skrevet 23. august 2010 Ja, det var jo dette m å orke å ta opp kampen..skal man gidde liksom.. Tror nok at vi bare dropper det, selv om det er jo synd HVIS d skulle kunne ført til noe..
Blubblubb Skrevet 26. august 2010 #12 Skrevet 26. august 2010 Jeg har etterhvert skjønt at vi er et unntak, men vi har fått betydelige utbetalinger fra Protector uten noen kamp. Det skader selvfølgelig ikke å prøve, men da må du gjøre ting i riktig rekkefølge. 1. Meld fra til Protector nå! Du trenger ikke dokumentere først, bare gi et forslag om hva dere tror er feil. Protector krever at du skal melde fra innen rimelig tid (diffust) og uansett så snart du oppdager skaden. Protector kommer til å svare at de ikke kan se at du har dokumentert noe. Det er bare formalia, ikke tenk på det. 2. Få tak i håndverkere/taktsmann som kan gi en forklaring på knirkinga. Kanskje sier de at det er ufarlig, kanskje avdekker de alvorlige skader. Send isåfall inn dokumentasjon og krav i henhold til kostnadsoverslag. IKKE BEGYNN Å GJØRE NOE!!! Da har dere tapt. Protector skal i teorien kunne komme å se selv. Husk også at dere må argumentere for hvorfor dere ikke kunne høre knirkinga på visning. Er den så høy og tydelig vil Protector si at dere burde ha oppdaget det. Bruk tid og energi på å skrive et skikkelig krav hvor dere argumenterer hardt og saklig for hvorfor dette er vesentlig, hvorfor dere ikke kunne forvente det og hvorfor dere ikke oppdaget det før. Protector legger ikke godviljen til - de må ha det inn med teskje, men da er det også mulig å nå igjennom. Vi satt faktisk litt med følelsen at de kasta penger etter oss...!
Tilde mai -09 + spire okt -10 Skrevet 26. august 2010 #13 Skrevet 26. august 2010 Vi kjøpte ogå hus for et år siden og noen av parkettgulvene knirker skikkelig. Mannen min sier at det er bare fordi de har lagt parketten for tett,( for liten glippe til veggen) og vurderer å legge om igjen parketten. Vet ikke om det er det samme som er grunnen hos dere, men vi har mer knirking på sommeren da plankene utvider seg litt i varmen.
Mor Løvehjerte Skrevet 26. august 2010 #14 Skrevet 26. august 2010 Slik jeg har skjønt det, skyldes knirkning i gulv at spikerne som er festet i bjelkene under parkettgulvet deres, med årene kommer litt opp fra bjelkene. Min kjære påstår at her hjemme skal han bare løsne parketten i gangen på det ene området hvor det knirker og så skru inn skruer eller spikre inn spikerne igjen (husker ikke i farta), før parketten legges tilbake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå