Gå til innhold

Forkjølelseshjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 5.5 mnd er så tett i nesa og hoster.Jeg har bare noen spørsmål ang det...

Termomenteret (øre) virker liksom ikke som det skal. Viser at hun har ca 35,4 vanligvis og i går hadde hun da 36,3.... Hvordan vet jeg om hun har feber da? Må man plusse på noe eller?

Hvordan får jeg snørra "ut"? Jeg har saltvannsspray og sånn nesesuger, men føler ikke det virker

Tusen takk for hjelp

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo prøve "ordentlig" nesespray for baby.

Skal ikke behøve plusse på noe på øre tp. Høres ikke ut som hun har feber da. Du kan jo kontrollmåle på deg selv eller andre uten feber om du lurer på om apparatet er riktig.

God bedring til jenta di :-)

Skrevet

Er så kjedelig når disse små blir tette i nesen stakkars! Jenta vår hadde sin første forkjølelse når hun var bare 9 uker, skikkelig slitsomt!

Her er noen av tipsene mine ved forkjølelse:

- legge noen bøker under bena på sengen ved hode, slik at de ligger litt høyere

- bruke først saltvannspray, la den fungere i noen minutter. Så bruk "snørrsugeren" (husk å holde for det andre neseboret, ellers funker det ikke), og tilslutt spray med nesespray for barn.

- luft godt på soverommet før barnet legger seg, slik at det er frisk og kald luft der.

- forsøk å gi litt vann i stedet for melk rett før leggetid, ettersom de blir mer slimete i halsen av melken.

Jeg sverger forresten til termometer som man bruker i rompa. Har forsøkt begge deler, og det har vist seg at det i øret har vært ganske ukorrekt noen ganger. Men du kjenner veldig godt når barnet har feber. Husker når datteren min nesten hadde 41 i feber, det var nesten så jeg brant meg når jeg tok på henne.... Såfremt de har under 38, så ville jeg ikke karakterisere det som feber på så små barn.

Håper hun snart blir frisk:)

Skrevet

Tusen takk for svar:-) Jeg prøvde nesesugeren på riktig måte, men desverre ikke noe snørr. bare hyl og tårer så den ble nesten kastet i søpla...

jeg har to murklosser under senga ved hodet. Det hjelper veldig. Hun lå veldig urolig i natt, men hun sov ihvertfall (ikke jeg da...). Vi har vinduet oppe på natta alltid så det er ganske kjølig der inne, men jeg skal lufte enda tidligere i kveld. Hun sover ute i vogna på dagen.

jeg skal gi henne litt vann før hun legger seg i dag. Hun er ikke så slimete i halsen ennå, men jeg regner med det kommer snart...

Nå gjenstår det bare å gjøre det jeg sverget at jeg aldri skulle gjøre (dårlige minner selv....) - termometer i rompa.... Jeg kjenner på henne med leppene i panna at hun har feber (et lite mamma-sjekker-feber-kyss), men det er greit å vite hvor mye hun har i tilfelle det går fort opp eller noe.

Skrevet

Bare et tips når det gjelder snørrsuger. Vet ikke hva slags suger du har men jeg kjøpte først en sånn ubrukelig liten dings som man bare trykker på en ballong og så skal det liksom suge. Ingen stor suksess her ihvertfall.

Kjøpte "jordmorsug" eller hva det heter på Babyshop, Näsfrida heter den. Den er helt super og fungerer i motsetning til den lille dingsen vi hadde først.

Skrevet

ja, vi har også nasfrida, og den er veldig bra! suger gjennom en slange. Men tror det er veldig ubehagelig for baby, for hun skriker som besatt når jeg bruker den. Så noen ganger (fordi hun ofte har snue uten å være forskjølet) så drypper jeg m saltvann, lar virke sånn at det løser seg litt opp, og så lirker jeg forsiktig ut klumpen m en q-tips. Vet man ikke skal stikke sånt inn i nesen egentlig, men noen ganger er det det eneste som virker + føler det er mer skånsomt for jenta mi.

Skrevet

Jeg har også pleid å gjøre det slik, men nå er det bare snørr som renner, og renner, og renner..... Det begynner heldigvis å gå litt over, men nesa kan ta litt tid....

Tusen takk for all hjelp:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...