Gå til innhold

Tips og råd for en som snart fyller 3 som er tilbake med bleie etter en bleiefri ferie..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde vi hadde fått en bleiefri gutt i sommer. Kjempe flink med å gi beskjed selv og ikke mange uhell.

Kjempe stolte leverte vi han tilbake i barnehagen etter 4 ukers ferie.. etter det har det gått veldig dårlig. Nå har det gått 2 uker og han har hatt mange uhell pr dag i barnehagen og jeg har vasket klær til den store gullmedaljen. Han har fremdeles vært tørr hjemme på ettermiddagene og i helgen helt til denne helgen.. Uhell etter uhell og i dag spurte jeg om han ville ha truse eller bleie - da ble det bleie. Noe som han ikke vært villig til i barnehagen. Uff.. føler dette er en skikkelig nedtur at vi gått tilbake til bleie tross for at vi i helgen laget en "do-kalender" hvor han får en stjerne etter hvert dobesøk.

Føler vi har prøvd mange forskjellige måter og takle dette og det har ikke vært lett å vite hva man skal gjøre nå. Ikke lett å ignorere alle uhell heller, bli jo ganske sliten av å vaske gulv og skifte klær flere ganger pr dag. Er det noen som opplevd noe lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er så uvanlig med tilbakefall etter ferie. Det er jo en hel annen situasjon å være på ferie enn å være i barnehagen.

Jeg ville i utgangspunktet snakket med barnehagen og spurt hva slags opplegg de har for bleieavvenning, rutiner ved dobesøk osv. Litt dumt å ta på bleie igjen når han har vært så flink så lenge. Han er jo ikke blitt 3 år enda, så det er jo ganske tidlig å slutte med bleie. De fleste (ivertfall gutter) hadde vel ikke blitt tørre for neste vår / sommer....

Jeg har en gutt som fortsatt har probl. med å gå på do/si ifra/rekke fram i tide, han var nettopp 5 år! Så prøv å snakk med barnehagen. Det er liten vits å presse han hvis han ikke vil, kanskje er han ikke klar likevel? Se ann noen uker til. Ta en tilf. til helsestasjonen og hør om de har noen tips.

Lykke til!

Skrevet

Dette låt kjent gitt:) Vi har nesten hatt samme greia med vår gutt på 2,5 år, bortsett fra at han nekter å gå på do med de voksne i barnehagen og holder seg hele dagen, helt til han sprekker ei stund utpå ettermiddagen.. Ettermiddager og helger har gått fint her også, helt til han begynte å ha på bleie innimellom i barnehagen. Da tror jeg det ble for forvirrende slik at det ble flere uhell hjemme også. Han vil helst bare gå på do med en av oss foreldre, så jeg tenker at han bare må venne seg til å gå med andre også og det gjør han vel kun gjennom nød;)

Jeg ser at flere av de andre i barnehagen som slutta før sommeren også har begynt med bleier igjen og ville selv synes at det var en dum løsning. Er ikke enig i at det er tidlig å slutte nå, tror ikke det er noe fysiologisk i veien for at en "normal" 2,5-3-åring skal klare å slutte med bleier. Når de selv har skjønt greia tror jeg det kommer mest an på hvordan man klarer å tilrettelegge rundt dem, f.eks spørre ofte om de må på do, la de få ro til å gå på do, evt sette dem på do når man forstår at de må, men har det for travelt til å gå frivillig.

Ser liksom ikke noe poeng i å "vakumpakke" den tissen lenger enn nødvendig:)

• 3 uker senere...
Skrevet

Høres ut som han trenger tettere oppfølging og påminning i barnehagen.

Vi hadde et barn i barnehagen som først klarte seg veldig bra, så gikk det plutselig dårlig, men vi valgte å ikke ta på bleie, da det er tilbakeskritt, med litt tålmodighet så gikk det seg til.

I barnehagen så leker barna og er aktive så lett for dem å glemme seg så derfor greit med voksne som følger det opp :)

Skrevet

Vi har flotte avvenningstruser i nettbutikken vår: http://morsmelka.mystore.no/ds_product_info.php/products_id/84

Disse bruker vi fortsatt hvis lille gutten skal være hos andre som ikke er vant til å følge med eller skjønner når han vil på do. Han liker ikke bleier, så disse er en kjempe flott mellomting :) Da får han bruke 'vanlig' undertøy, men det holder hvis ikke han rekker doen eller han har glemt å si ifra, uten at vi må skifte på alt.

Kan tenke meg det er også trist for gutten å måtte begynne med bleier igjen, og ikke minst at uhell skjer mens han ikke er hjemme der det er helt trygt. Det er nok litt flaut for han, selv om det er sååååå vanlig! Er ikke lett for våre små å huske alt når det er så mye som skjer rundt dem :))

Et annet alternativ kunne være å investere i et par bleiebukser som du kan bare ta over de vanlige trusene hans slik at han fortsatt vil kjenne at han er våt, og vil kunne si ifra, men at det beskytter klærne.

Det ordne seg nok snart skal du se :) Lykke til!

• 2 uker senere...
Skrevet

Har en gutt som ble 3 år i juni, og han sluttet med bleie i sommer. Det gikk kjempe fint, men skjedde noen uhell da han kom tilbake i bhg. Og dem begynte da å sette på han bleie, selv om dem visste at han ikke trengte det. Det ble da noen uhell her hjemme også, men etter å ha snakket med dem. Og ei i bhg tok tak i det, lærte han å stå når han skulle tisse etc. Så gikk det som en drøm igjen, og han er fortsatt tørr på dagtid.

Så jeg tror nok du må, som flere andre her sier, ta en prat med dem i bhg. Så går nok pottetreningen på skinner igjen :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...