Gå til innhold

verste legekontrollen jeg har vært på ever...

Anbefalte innlegg

når jeg kommer til legekontoret viser deg seg at det hadde skjedd ett dødsfall i familien til fastlegen min så får beskjed om at jeg skal inn til turnuslegen deres.. etter 30 min på overtid kommer jeg inn til ei passe ung dame med gebrokken norsk.. veldig usikker.

men sier hun har forstått det som at jeg kommer på svangerskapskontroll.

begynner å spørre om formen min, noe som er veldig bra for tiden.. men forteller ho at jeg har ett hjertebarn i magen.. og hun var veldig forundret over at de kunne se det på ultralyden og hun lurte fælt på hvor jeg hadde fått informasjonen fra.. sa jeg hadde vært på riksen og sånn der.. hun hang seg veldig opp i datoer. når jeg sa at det var ei jente i magen så stussa ho over at det sto frisk gutt i kommentarfeltet ved tidligere svangerskap.. men fortalte henne pent at jeg hadde en frisk gutt fra før.. og at der sto det om tidligere svangerskap og hvordan det gikk..

deretter skal hun måle blodtrykket.. og først strever hun veldig med at slangen til apparatet ikke er tett og må klippe og styre.. så roter hun fælt med ventilen åpen,lukka,åpen ,lukka... når hun så får det til stusser hun over at jeg har så lavt blodtrykk.. og sier hun skal måle 3 ganger... og oppdager brått at det blodtrykket hun fant faktisk er normalt for min del og det jeg har ligget på hele tiden..

spør om jeg har veid meg, men da sier jeg nei og sier men det har jeg brukt å gjøre når jeg kommer til kontroll for å ikke måle på så forferdelig foskjellige vekter.. ja det kan du jo , sier hun da...

så kommer vi til måling av symfysen noe jeg også merket hun var usikker på.. og brukte lang tid for å finne livmorkanten min.. den var forresten i følge henne 21 cm når jeg nå er 22 uker idag..

så kommer vi til lytting av babyens hjerte..

hun driver å ser etter ett trestetoskop.. hmm tenker jeg.. litt gammeldags kanskje. og en smule skuffet over at hun vil bruke ett trestetoskop og jeg ikke får hørt jeg heller.. hun går ut til kontordamene og spør de.. da svarer ho at her bruker vi sånn ul apparat... ååå sånn har jeg aldri brukt før sier hun ååå herremin jesus tenker jeg da... hvor lenge har du vært lege da... ene kontordama kommer med ett ul app og først prøver legedama og sette dopplern på helt feil side av magen da jeg må avbryte henne og si at unnskyld men hjerte til snuppa er på andre siden.. så prøv å sett den der...

og hjerte-slaga til snuppa høres utover i rommet.. fikk da bare vite at det lå på mellom 150 og 135.. men hun noterte ikke opp det på arket..

hun stussa også veldig på urinprøva mi da det var 2+ i leutrocytter eller noe og sa at den ble dyrka og at jeg muligens får en resept i posten på en liten kur.. sa at jeg også skulle på kontroll på rikshospitalet til fredag og at de også sjekket urinen og at jeg ville høre hva de sa først..

hmm alt i alt veldig dårlig legetime.. ble skuffa fordi jeg ikke fikk snakket med legen min som jeg hadde gledet meg til. og fortelle han om situasjonen og at hun var så uerfaren som hun var.. føltes som jeg lærte ho opp..

nei fredag blir det mye bedre kontroll.. da skal jeg på kontroll på rikshospitalet.. myyyyyye mer erfarne de der....

Fortsetter under...

Huff ikke bra! Forstår godt du ble skuffet. Jeg håper fastlegen din snart er tilbake, hvis ikke ville jeg tatt de fleste kontrollene hos jordmor. Godt du har kontroll på riksen til fredag da, det vil sikkert veie opp for i dag.

Uff ikke bra, men du skal til kontroll igjen på fredag, og føler deg i fin form.

Jeg har en "relativt" erfaren lege (jeg har iallefall rukket å hatt han i 7-8år), men svangerskap er IKKE hans sterkeste side (har alle mine kontroller i dette svangerskapet enten på st.olavs eller hos JM). Han målte alltid sf målet feil, to ganger ble jeg sendt til jm for kontrollmåling. En gang fant han ikke fosterlyd, -jeg måtte til slutt be han om å gi seg fordi han ble så stressa! Hadde heldigvis kjent liv 3sek før han begynte... Men de må jo lære de og...

De har nok helt nye turnusleger nå, tror de skifter i disse tider (15. august?) - antakelig var hun helt ukjent med utstyret på legekontoret, og hadde kanskje aldri tatt en svangerskapskontroll før? De lærer ikke nødvendigvis så mye om disse tingene på medisinstudiet... Du kan ikke sammenligne en turnuslege med legene på riksen, selvsagt er det mye mer erfarne der! Det er ikke helt rettferdig med turnuslegen, synes jeg. Men det vet du sikkert.

Håper legen din snart er tilbake, da. Du får jo uansett en god kontroll på riksen nå, så det er egentlig ikke så farlig med denne kontrollen? Blir sikkert ekstra ille fordi du har et hjertebarn i magen, også, du har sikkert mye å tenke på fra før... *klem*

ja helt klart men hadde jeg ikke vært 2. gangs fødende hadde hun nok klart å vippa meg av pinnen og fått meg mer stressa..

legen min er nok relativt kjapt tilbake og gleder meg til det..

hadde jo tenkt å informere legen min og babyen og sykdommen hennes og sånn men det får jeg ta neste gang..

sammenligner henne lagt ifra med de på riksen de er jo bare best og der føler jeg meg bare utrolig trygg men måtte bare fortelle dere om min legeundersøkelse da jeg syns egentlig hele greia var komisk.. spesielt det med å høre etter hjertelyden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...