Gå til innhold

Katt og graviditet... farlig?

sovehje<3rte +jente+aprilspire

Anbefalte innlegg

Har en litt langhåret katt som ikke er så gammel og har så vidt begynt å gå ut... Han gjør fortsatt i fra seg litt inne i sandkassen, men heldigvis mest ute. Er det slik at er farlig for meg å renske ut av kattesanden? Har en mann som ikke er så glad for katten og vil neppe gjøre den "drittjobben" .... ;)

Er 5 uker snart og vil ikke gjøre noe som ikke er bra.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142231232-katt-og-graviditet-farlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slapp av. Katter kan spre toxoplasmise i avføringen, men dette er skjelden. Alikevell anbefales det at gravide unnga å håndtere avføring direkte. Men det er ikke værre enn at du fint kan rydde opp i kassen med å ta noen forhåndsregler. Kjøp engangshansker på apoteket, bruk dem under all kontakt med kassen. Hold området der kassen står rent og vær nøye med håndhygiene.

Ingen stor fare i forbindelse med dette. Hvis du har hatt katt før i livet, har du mest sannsynlig vært smittet av toxoplasmose før. Men med enkle forhåndsregler, kan du minimere sjansen for at du skal være uheldig å bli smittet nå. Ta for eksempel en plastikkpose rundt kattedoen - slik at sanden ligger oppi posen og at du kan vrenge posen av doen uten å komme i kontakt med sanden. Og du kan bruke hansker og vaske deg godt på hendene etterpå. Gjør du det, så er det utrolig liten sjanse for at du skal få toxoplasmose nå =)

Jeg jamret meg til legen under første svk.kontroll om akkurat dette. Dette var en legestudent, og han avfeide omtrent saken som et problem. Han sa at det var mest katter i utlandet som hadde denne bakterien i seg, og siden jeg ikke hadde berørt noen katter i utlandet som skulle jeg ikke tenke meir på det. Har ikke tatt noen blodprøve kontroll på dette i det hele tatt, og satser på at legen hadde rett.

Når det er sagt, så rører ikke min man kattedoen i det hele tatt. Han får fullstendig noia.. Så jeg tar bare en 2liters pose, stikker hånden nede, griper tak i bæsjen, vrenger posen, knytter for og kaster den i søpla for så å gå å vaske hendene. Pus gjør heldigvis i fra seg mesteparten ute, så det er ikke så mye jeg er borti.

Hadde katt da jeg var liten, så er nok større sjansen da for smitte enn nå ville jeg tro..

Annonse

Ikke noe problem. Be mannen din ta kattekassen, evt bruk hansker og vask/desinfiser hendene dine etterpå.

Det er faktisk ikke så veldig vanlig å være smittet av toxoplasmose i Norge. Det er heller ikke vanligere for katteeiere og dyrleger å være seropositive (dvs at de har vært smittet en gang i løpet av livet) enn for resten av befolkningen, så man tror de fleste som blir smittet av toxo, blir det av mat.

Det kan også være greit å vite at katter bare er smittefarlige i noen få uker rett etter at de blir smittet for første gang. De er IKKE smittefarlige hele tiden, med mindre de selv skulle bli svært syke. De fleste eldre katter har allerede vært smittet og er immune, og dermed ufarlige. Dette er grunnen til at man ikke anbefaler gravide å skaffe seg kattunge. Nå har dere jo allerede en relativt ung katt, men med enkle forholdsregler mtp avføring er det ikke noe stort problem. Jeg tar selv kattekassene mesteparten av tiden, med hansker, siden samboeren min ikke liker det så godt (bombe...), og dermed går det litt for lang tid mellom hvert skift etter min smak. ;) Gidder ikke at huset stinker.

Katt og graviditet er IKKE farlig! Tidligere avlivet folk kattene sine dersom kvinnen i huset ble gravid - heldigvis vet vi bedre nå!!!

Jeg har en sånn spade til å renske kattedoen med. Kommer jo ikke i kontakt med avføringen, og vasker hendene etterpå. Så kan ikke helt skjønne at det skal være så farlig. Tror det er større sjanse for å bli smittet hvis man spiser grønnsaker som ikke er vasket skikkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...