2 Mini oss Skrevet 23. august 2010 #1 Skrevet 23. august 2010 Prøver å søke meg frem til hvilket barnesete jeg bør kjøpe til tulla nå som hun har vokst ut av sitt første bilsete. Noen som kan hjelpe meg med råd og dele erfaringer? På forbrukerrådet står det at fremover er best i test, den går jeg IKKE på, jeg har tro på at bakovervendt er det tryggeste, føler meg villedet når jeg leste på nett. Har tro på at det er noen kloke damer her som kan hjelpe meg mer enn forbrukerrådet 9-18 eller 9-25kg?
Guttemamma x 3 Skrevet 23. august 2010 #2 Skrevet 23. august 2010 Den testen til forbrukerrådet kan ikke ha lagt særlig vekt på sikkerhet. (sannsynligvis er den vektet på pris og enkel montering....) Du finner mer pålitelig informasjon her: http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/ De fleste kjente merker har gode bakovervendte stoler. Ta med bil og barn i butikken og prøv hva som passer best. Da vi kjøpte til eldstemann var jeg sikker på at vi skulle ha hts, men vi endte opp med Acta Graco og Britax fordi de setene passet bedre til både bil og barn. Vær også oppmerksom på vektgrense for bakovervendt montering. Den varierer mye mellom de forskjellige setene. (gjelder særlig hvis tulla di er stor)
abella Skrevet 23. august 2010 #3 Skrevet 23. august 2010 Det har stor betydning om bilen deres har isofix eller ikke, da bilstol nr 2 som regel er enten - eller stoler. Dersom dere ikke har isofix og vil ha bakovervendt har du allerede begrenset utvalget en del. Vi har ikke isofix og for oss sto da valget mellom BeSafe og Britax. Vi valgte til slutt Britax Multi-tech. Dette setet går helt til 25 kg og vi føler oss da sikre på at den kan brukes omtrent til 4 år. I tillegg har det lang rygg som passer for lange barn. Bilstol nr 3 vil jo som regel være forovervendt så kjøp en dere er sikker på holder en stund nå. Ellers er jeg helt enig i at testene til forbrukerportalen er verdiløse for bilstol nr 2.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. august 2010 #4 Skrevet 23. august 2010 Vi valgte også å se bort ifra forbrukerrådets test da vi skulle velge bilstol nr 2, og gikk for Britax Multi-tech. Den er på tilbud på Barnas hus nå, så løp og kjøp;) http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=6488g7gg&gInitPage=1
mammas skatter <3 Skrevet 23. august 2010 #5 Skrevet 23. august 2010 bilseter nr.2 som er vendt forrover er beregnet på veier med høg hastighet, sånn som tyskland.pga kjedekolisjon. det er der testene er fra også. fikk vi vite når vi såg på bilsete nr.2 anbefalte oss bakovervendt(der barnet sitter å ser bakover)
Babyønske �� Skrevet 23. august 2010 #6 Skrevet 23. august 2010 Anbefaler deg å gå etter den nye testtypen, Plus-test. Der er det foreløpig tre godkjente seter, Akta Graco DuoLogic 2, Hts BeSafe Izi Kid X1 og X2. http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=592177 Har selv Akta Graco DuoLogic og er veldig fornøyd med den. Den kan festes med enten isofix eller setebelter, og det er det veldig få bilstoler som kan. Veldig greit for oss som har en bil med isofix og en uten.
2 Mini oss Skrevet 23. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 23. august 2010 Takk for tips og råd alle sammen Nå, et sikkert ganske dumt spm. Men hva er isofix? Hvordan kan man finne ut om bilen min har det? Må man ha det på britax multi tech stolen? Vurderer nå denne, etter flere anbefalinger
abella Skrevet 23. august 2010 #8 Skrevet 23. august 2010 Isofix er en innretning bak/under baksetet der du kan feste barnestolen. Finnes på nyere biler, men ikke de som er noen år. Hvis du er i tvil kan du jo ringe forhandleren. Britax multi-tech festes i bilbeltet og du trenger da ikke isofix.
n74 Skrevet 23. august 2010 #9 Skrevet 23. august 2010 Vi må også ha sete nr 2 snart, og jeg ble ikke akkurat noe klokere på dette. Den artikkelen presenterer en "sannhet" om sikkerhet. Men hvis man begynner å søke litt på de samme stolene, så finner man fort motsatt resultat på de samme stolene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå