ev@drian Skrevet 22. august 2010 #1 Skrevet 22. august 2010 Noen her som har Bimbo One bilstol 0-13kg?? Det er et sånt som festes med bilbeltet, enkelt sete, men fungerer bra. Jeg lurer på: - Er dette er godkjent i dag?? - Vet noen om det er bra eller dårlig (test eller noe)? Dette var nytt i 2004... Også har jeg et BeSafe-sete, Izi Kid 0-25kg (tror jeg), nytt i 2005. Dette var best i test DA, og er også festet med setebeltet + forankringsbelter, med et sånt "bein" som går ned på gulvet. - Kan jeg altså egentlig bruke dette setet til nyfødt?? Hvis jeg bare finner igjen den hodestøtteputa...? Eller BØR vi ha 0-13kg-sete først uansett?? - Og er det fremdeles ok å bruke seter festet med bilbeltet, eller MÅ man ha sånn Isofix-base til setet, og dermed være nødt til å kjøpe nytt sete?? Sukk. *klør seg i huet*
Ladybug~N&E Skrevet 22. august 2010 #2 Skrevet 22. august 2010 jeg synes ikke du bør bruke det besafe 0-25 til en nyfødt. disse setene er ikke laget for en spesiell vektklasse og er derfor ikke helt optimale for de aller minste. jeg ville ha kjøpt helt nytt 0-13kg. det første setet du forteller om ville jeg heller ikke ha brukt. pga alder. og ja det er fremdeles ok å bruke seter festet med bilbelte. selv om base er sikrest. man får baser som kan festes med bilbelte så man trenger ikke absolutt isofix. (anbefaler akta graco til nyfødtsete. evn. maxicosi. akta kom ut nesten best i test for et par år siden. (best i test på sikkerhet men scoret litt dårligere på noe helt urelevant) stort og godt sete om enn litt tungt. maxicosi er et lite og nett sete som ikke veier stort. største forskjellen på disse setene er prisen. akta koster halvparten av maxicosi. om det skulle være av interesse;)
LilleToa <3 AugustBaby på vei! Skrevet 22. august 2010 #3 Skrevet 22. august 2010 vi har Rhømer /Rømer babysafe , som var nytt til vårt januarbarn i 2008, altså det var en 2007modell mener jeg... dette er vi fornøyd med, og skal bruke dette til vårt augustbarn 2010. det er jo helt likt til de de selger i butikken nå utenom trekket over hodet. om det første setet ikke har vært med i noen kollisjon ser jeg ikke noe gale i å bruke det? jeg vet ikke om det er godkjent eller ikke....
ev@drian Skrevet 22. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 22. august 2010 Takk for svar! Det er dette jeg har tenkt óg; at det minste antakelig er for gammelt uansett, og at Izikid-setet blir sete nr 2. Men Izikid'en ble altså kjøpt i 2005 da, det vil jo være over 5 år gammelt dette også (når det passer)? Selv om dette virker mye sikrere og bedre, og er veldig pent brukt.. Vil gjerne bruke dette om igjen..
Pumba78 Skrevet 23. august 2010 #5 Skrevet 23. august 2010 Bilsete sparer jeg ikke på, der er mannen min streng, og han insisterer på isofix. Vi har bestilt maxi-cosi pebble og familyfix base fra Nederland, da setet er sinnsykt dyrt i Norge. Håper virkelig vi får flere barn som kan bruke det! Ellers har jeg flere venner som er fornøyd med acto graco. Det jeg tror man skal styre unna er seter som passer "alle aldre". Det er noe med støtte for hode og nakke tror jeg
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 23. august 2010 #6 Skrevet 23. august 2010 Hva gjelder holdbarhet på bilseter så er det ikke bare kollisjon/ikke som er relevant. Gamle seter blir sprøere og dårligere - bilseter er visst til en viss grad ferskvare har jeg skjønt. Hør med en butikk eller trygg trafikk om dere er usikre!
LilleToa <3 AugustBaby på vei! Skrevet 23. august 2010 #7 Skrevet 23. august 2010 pumba78 : om mannen din er streng og dere har bestilt et sete fra et annet land fordi det er så dyrt i norge, syns jeg det er rart at dere kan bruke det til eventuelt flere barn som kommer i fremtiden? Da er han vel ikke så streng da vel.... (det spørs jo selvfølgelig NÅR dere får disse andre barna , om det er 1 eller 4 år til) . for da er jo barnesetet "gammelt" ?
Lykkelill 84 g03 & j10 Skrevet 23. august 2010 #8 Skrevet 23. august 2010 Et bilsete blir ikke gammelt og går ikke ut på dato... Materialet det er laget av tar mange 100 år og bryte ned. Dette er tøv og oppspinn for å selge. Om et sete har vært i kollisjon er det ikke lenger anbefalt å bruke! For øvrig anbefales seter med base. Isofix har ingenting med sikkerhet å gjøre. Det er rett og slett bare for å gjøre det lettere å ta ut og inn av bil. Med base festet med sele for du en bedre elastikk og setet vil gi LITT etter ved evt kollisjon. Som er bra for babyen. Ved isofix sitter basen/setet bom fast og babyen vil merke en kollisjon bedre. Dette er info jeg har fått direkte fra NAF og 2 Acto Graco forhandlere.. Om man bestiller sete fra utlandet eller andre steder hvor man får det tilsendt, så passe på å være nøye med hvordan det pakkes og fraktes for å unngå skader under sending =)
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 23. august 2010 #9 Skrevet 23. august 2010 Lykkelill: Godt å vite, jeg har nemlig fått motsatt beskjed. Hva gjelder isofix og sikkerhet er vel nettopp poenget at siden det er enklere å feste enn andre er det også sikrere. Undersøkelser viser nemlig at det største sikkerhetsproblemet med barneseter er at de er galt montert. Med Isofix får du ikke til å feilmontere! Men i forhold til et riktig montert sele-sete er ikke isofix tryggere, nei.
-S- Skrevet 23. august 2010 #10 Skrevet 23. august 2010 Er nok litt enig med Lykkelill 84 her, det som er viktig er om stolen har vært utsatt for kollisjon. At det er mer en 5 år gammelt har ingenting og si. Det er nok salgstriks! Ville også bare si at når det gjelder Isofix så må dere huske å sjekke at dere har feste for det i bilen! Vi hadde lånt en stol i utgangspunktet som var isofix, helt til vi oppdaget at vi har ikke feste for dette i bilen;)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. august 2010 #11 Skrevet 23. august 2010 Ifølge Trygg Trafikk bør ikke setet være eldre enn 5 år når man kjøper det brukt, dette pga materialtretthet og ikke salgstriks;) Kjøpe brukt utstyr? Jeg lurte på, foruten å forsikre seg om at det brukte barnesetet ikke har vært med i noen kollisjon/ulykke, hvorfor skal man ellers ikke kjøpe brukt barnesete? Svar: Det er ikke noe i veien for å kjøpe et brukt barnesete, hvis man som du sier forsikrer seg om at stolen ikke har vært med i en ulykke, at den ikke er for gammel, og at du får med monteringsanvisningen, slik at du er sikker på å få montert den riktig. Med ”ikke for gammel” mener vi ikke eldre enn ca fem år når du kjøper den, fordi du bør kunne bruke den i tre-fire år før den blir 8-10 år som er det vi mener er maks levetid for barnestoler. Årsaken er at det over tid kan oppstå en materialtretthet i plastmaterialene i stol som gjør den mer porøs og svekker de støtabsorberende evnene. http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Barneseter_og_utstyr/ Isofix-seter og seter som festes med belte er forøvrig like sikre i kollisjon- eneste forskjellen er at isofix-setet er enklere å klikke på, og derfor minimeres risikoen for feilmontering. Når det er sagt, så er monteringen av babybilstoler veldig enkel og selvsagt, så det skal litt til for å klare å montere de feil egentlig;) Barnestoler fra 9 kg og oppover er derimot ofte litt vanskeligere å montere, men har man en god bruksanvisning og i tillegg får hjelp fra forhandler når man kjøper det, så går d helt greit det også.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 23. august 2010 #12 Skrevet 23. august 2010 Jepp, jeg tror absolutt på dette med materialtretthet. Det er helt logisk! Men jeg blir så lei av denne Iso-fix-fokuseringen, for som dere sier, det har kun med feste av stolen å gjöre, ikke om det er bedre eller ei. Og nei, jeg kan dessverre ikke kjöpe meg ny bil ene og alene for å få iso-fix-feste, det har jeg ikke råd til. Her skal vi leie hos IF!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. august 2010 #13 Skrevet 23. august 2010 Ja, det er faktisk veldig mange biler som ikke har isofix-feste, siden dette ikke ble standard før for 9-10 år siden.. Vår bil er fra 2003, og har derfor isofix, men vi har likevel valgt å kjøpe seter uten- og det funker faktisk veldig greit det også=)
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 23. august 2010 #14 Skrevet 23. august 2010 Vår bil har heller ikke isofix men vi klarer oss vel for det Fikk faktisk bilsetet fra If i dag - superfint, ser helt nytt ut. Nå kan Bebu bare komme!
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 23. august 2010 #15 Skrevet 23. august 2010 Vi har også bil fra 03, men har fått beskjed om at isofix ikke ble standard i biler för 06? Kan man ha isofix uten at man ser det i bilen? Altså at man må grave litt nedi der for å finne dem? :-pPå de nyere bilene vi har sett har det jo värt sånne "fine" lapper der isofixen sitter...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. august 2010 #16 Skrevet 23. august 2010 Ja, vi trodde jo først at vi ikke hadde isofix, for det var ikke markert på noen måte og ikke synlig fra utsiden, meeen så gravde og grov vi oss litt under bak i setet der, og sannelig var det ikke isofix-fester på begge setene gitt! Så ta en ekstra titt, kanskje dere også har det;)
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 23. august 2010 #17 Skrevet 23. august 2010 Isofix kan også ettermonteres på en del biler, så det kan lønne seg å sjekke hos verkstedet man bruker!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå