assisi Skrevet 22. august 2010 #1 Skrevet 22. august 2010 Hei Her i gården har det funket å legge knøttis ca 2130 en god stund nå. Da har han som regel sovet litt på kvelden, men ikke senere enn kl 20. Nå funker det liksom ikke lenger. Han har sovet litt mellom 19-20. Ikke lenge, kanskje maks 30 minutter- men vil ikke sovne 22. Har sovnet 2330 istedet. Synes han er så liten til å holdes lenge våken før han skal sove om natta- men kanskje det er på tide? Hva slags erfaringer har dere? Har to andre barn, men de er så store, så dette husker jeg ikke helt.. :-)
Gjest JuniGull2010 Skrevet 22. august 2010 #2 Skrevet 22. august 2010 Gutten vår legger seg ca kl 22.00 hver dag. Det har han gjort et par uker nå. Men han har ikke fast rytme på dagslurene ennå. Han sover som din kanskje i 30 min mellom 19-20 og da er han trøtt igjen når kl nærmer seg 22.00. Men det har hendt at han har sovet fra 17.00 - 20.00 våknet, spist og kost litt, men plutselig blitt stuptrøtt og lagt seg kl 21.30 liksom.. Han har også sovnet kl 21.00 et par ganger, men da har han gjerne våkentid en times tid før midtnatt igjen.. Sønnen vår er selvregulert når det gjelder søvn. Jeg har valgt å ikke stresse med dette før han er 3 mnd. Jeg vet mange forteller at barna fikk en "naturlig" døgnrytme på dagen ungen fylte 3 mnd, så jeg lever i håpet! :-) Jeg vet mange helsesøstre også anbefaler å innarbeide søvnrutinene fra 3 mnd.
Væren74 Skrevet 23. august 2010 #3 Skrevet 23. august 2010 Min legger seg ca åtte for kvelden (han er snart 9 uker). Dette har han gjort et par uker allerede. Da sover han en liten dupp mellom fem og seks et sted. Så er det familietid og bading så er han stup trøtt halv åtte. Da tar vi mat og kos i senga før han legger seg for kvelden. Avbrutt av et par runder (noen ganger tre eller mer. he he) med amming i løpet av natta (ca halv tolv og halv fire) så våkner han rundt halv åtte på morgenen. Da står vi opp for jeg må uansett få storesøster i barnehagen. Selvsagt har vi litt avvik alle veier men tenker at det er greit å ha noen timer på kvelden for meg selv : ) Min klarer forresten veeeeeeeeeeeldig sjelden å holde seg våken mer enn 1.5-2 timer.
Formerly known as Tina Skrevet 23. august 2010 #4 Skrevet 23. august 2010 Hos oss har det vært slik at hun hver eneste kveld våkner etter akkurat (!!!) 30 minutter etter at vi har lagt henne for kvelden. Vi valgte å ikke ta henne ut av soverommet etter at vi legger henne kl 1930. Hun kan gjerne ligge å snakke litt, vil ha litt pupp, sutten må inn av og til osv. Det var veldig vanskelig å la henne ligge (dårlig samvittighet hehe) da hun var 2 mnd, men da hun ble 3 mnd snudde alt. Siden da har vi lagt henne 1930. Hun våkner kl 20 og så sovner hun for natta før kl 21. Hun får heller ikke lov til å sove lengere enn 16/1630 på dagen. Jeg er veldig tilhenger av rutiner fordi jeg vet at det gjør barn trygge (pedagogisk leder i barnehage:-)). Det er godt for barn å ha litt struktur på hverdagen sin. Jeg merker at dersom vi bryter rutinene veldig blir hun litt mer grinete og utrolig. en periode begynte hun å hylgrine hvis vi tok på pysjen andre steder enn hjemme... det gikk heldigvis over:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå