Gå til innhold

legging far-datter (trenger råd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et problem her hjemme som jeg synes er veldig vanskelig. Jentungen på 3 og et halvt har bestemt seg for at pappa ikke duger til legging. Hun finner på en haug med unnskyldninger som at pappa har sjegg, pappa er ikke magisk, pappa er ikke bestevenn.

Jeg vet at dette sårer pappan veldig mye. Har snakket med henne om at pappa blir lei seg, men det bryr ikke hun seg om. Hvis vi har sakt at pappa skal legge så blir det han, men blir litt mer skrik og skrål..

Hva kan jeg gjøre for at ting skal bli bedre mellom de på kveldstid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er veldig vanlig at barn har perioder der de vil bestemme at bare den ene av foreldrene får lov å legge, pusse tenner, følge i barnehagen osv. Det er som regel mamma som skal gjøre det.

Jeg tror det eneste som hjelper er å være litt bestemt og ikke la barnet styre hvem som skal gjøre hva. Fortell henne på forhånd at i kveld er det pappa som skal bade og legge henne. Finn gjerne på et eller annet du liksom "må" gjøre i mens slik at hun skjønner at det nytter ikke å mase. Det aller beste er kanskje om du ikke er hjemme når far legger. Kanskje du kan gå deg en tur, dra og trene, besøke en venninne eller noe?

Skrevet

Da vi var små var søsteren min en periode fast bestemt på at pappa måtte gjøre alt. Dersom hun kom hjem fra barnehagen og mamma svarte at ja, det var hun som hadde dekket bordet, da tok søsteren min av alt og satte det på gulvet i påvente av at pappa skulle sette det på.

Dette er nå en familieanektdote, og et morsomt minne fra en periode som gikk over.

Dersom det er mye skrik og skrål og ingen av dere tre opplever leggingen som noe positivt, hva med å la det gå over av seg selv?

Pappaen har tydeligvis fått lov å legge før, så det er jo ikke som om dette er et problem som har vart i flere år...

Uten å "la barnet styre" for mye, hva med å få til en overgang, litt ala det som foreslås over. Informere hva som skal skje, forklare hvorfor og se om det ikke går seg til.

Lykket til!

Skrevet

Ehh - du har en masse ærend og reiser av gårde i god tid før legging. Pappaen og gullet finner på noe spesielt og morsomt bare de to og så tar han leggingen.

Du får deg en fin tur ut - og de får forhåpentligvis en fin ettermiddag og kveld sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...