Gå til innhold

På jobb med kynnere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber 50 %. Har en til tider stressende arbeidsdag, jobber med barn. De siste dagene har jeg hatt mange kynnere. Kommer når jeg er i aktivitet. Har 5 uker igjen til termin. Flere som har det på samme måte? Jobber dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ja, men jeg har hatt kynnere lenge. Hadde også det i første svangerskap. Kynnere er ingen fare, bare et tegn på at livmoren trener seg opp til fødsel :-) Skjønner jo at det kan skape ubehag men det burde ikke være til hinder for å jobbe.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har hatt kynnere i mange måneder! Helt normalt og livmoren som trenes opp. Overhodet ingen sykemeldingsgrunn:-)

Skrevet

Betryggende å få svar:-) Men jeg trodde faktisk at det var viktig å lytte til kroppens signaler når de pluttselig dukket opp i en stressende hverdag. Hvorfor blir noen sykmeldt tidlig i svangerskapet med kynnere, mens andre ikke blir det? Er veldig glad for at jeg ikke har hatt kynnere tidlig i svangerskapet:-) Får vel være glad for de kynnerene jeg nå har da det vistnok skal bli lettere å føde, men direkte behagelig er det ikke...

Skrevet

Jeg har 6 uker til termin og kan få kynnere både når jeg sitter stille, når jeg går og når jeg er sliten. For noen måneder siden kunne magen min bli helt hard i flere timer når jeg var sliten. Men da var det jo bare å roened tempo litt og hvile. Var aldri inne på tanken å sykmelde meg. Og nå på slutten av svangerskapet er det også vanlig å få hyppigere kynnere fordi livmoren trenes opp frem til fødsel. Det er et godt tegn og ikke noe du skal bekymre deg over:-)

Skrevet

Jeg har ikke hørt om folk som har blitt sykemeldt pga kynnere men det kan sikkert stemme. Selv har jeg hatt mye kynnere fra uke 20 men hadde det i forrige svangerskap også så jeg har ikke tenkt på det som unormalt. Jordmor og lege mener bare at det er et sunnhetstegn og at det er helt ufarlig. Det er vanlig at kynnere tar seg mer og mer opp jo lenger en kommer i svangerskapet. Jeg vil anta at kynnere i seg selv ikke er sykemeldingsgrunn men sett sammen med andre symptomer kan være det.... hvis noen f.eks er ekstra utsatt for for tidlig fødsel....

Skrevet

Jeg er i uke 25 og har det siste hatt kraftige og hyppige kynnere. Kommer ved aktivitet og hindrer meg til og med i å gå korte turer fordi det er så ubehagelig. Jeg er sykemeldt på grunn av dette og har fått beskjed fra både lege og jordmor på sykehuset om å ta det alvorlig. Så jeg tror nok det blir feil som noen her sier at det ikke er sykemeldings-grunn. Men mulig at det ikke er noe å uroe seg over i slutten av svangerskapet for da er det ikke så kritisk dersom kroppen setter i gang fødsel. Men dersom det er veldig ubehagelig og du sliter deg ut på grunn av kynnere burde du lytte til kroppen din å roe ned.

Lykke til!!! :)

Skrevet

Det er selvfølgelig forskjell på folk hvor kraftige, hyppige og langvarige kynnere man har. Man skal ikke gå med vonde kynnere en hel dag på jobb. Hadde jeg hatt en stillesittende jobb hadde jeg nok ikke vært så mye sykemeldt. Mange forhold å ta hensyn til.

Skrevet

Må bare si meg enig med "endelig gravid28" her. Selv var jeg plaget med hyppige og kraftige kynnere i mitt forrige svangerskap. Dette startet vel før uke 20 en gang. Fikk klar beskjed fra både lege og sykehus om at jeg burde bli sykemeldt frem til uke 30 da de var bekymret for at kynnerne kunne gå over til rier. Kynnere i seg selv er jo livmoren sin måte å trene seg til fødsel på, men dette må likevel vurderes individuelt. Jeg sier ikke at det er sykemeldingsgrunn for alle og en hver, men for noen er det faktisk det.

Skrevet

Tror kynnere burde vurderes individuelt om de er sykemeldingsgrunn. Hvis de har ingen effekt på livmorshalsen så er de ikke farlige. Hadde sjøl rundt 100-200 i døgnet i mange måneder. Det verste var faktisk at jeg ble helt utmattet av dem når de kom regelmessig hvert 5-10 minutt. Jeg ble ikke sykemeldt på grunn av dem men måtte gå ned til 50% stilling på grunn av bekkenløsning de siste ukene før permisjon. Å gå ned til 50% hjalp også på kynnerene, mest på grunn av at jeg da endelig klarte å få litt mer søvn og at jeg kunne avlaste bekkenet litt (holdt på å svime av smerter på jobben). Så selvom det var dødskjipt å bli nærmest tvangssykemeldt så tror jeg det var fornuftig. Jeg har lest mye om kynnere og det virker som veldig få blir som jeg utmattet av dem. Det synes jeg er litt rart når jeg tenker på hvordan jeg var. Når jeg gikk ut i permisjon så forsvant de nesten... og nå er jeg mange dager på overtid og blir veldig glad når jeg føler dem. Rare greier :) .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...