Gå til innhold

Hvor lenge bør man holde barnet hjemme fra barnehagen når det har hatt feber?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på hva som er "vanlig" når det kommer til å holde barna hjemme fra barnehagen mtp feber.

Datteren min har kun gått 2 uker i bhg, og ble skikkelig forkjølet med endel feber fredag kveld. Hadde også feber på lørdag, og var ganske snørrete. I dag (søndag) har tempen ligget på ca 37,7-37,9, og hun er i strålende form bortsett fra litt tett i nesen.

Så lurer på om det er vanlig å sende dem i bhg neste dag? På meg virker hun frisk, og regner med at det er en sånn typisk "barnehage-forkjølelse".

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så lenge hun er feberfri og i god almenntilstand kan du sende henne i barnehagen:) 37.7 og 37.9 er ikke feber hos så små barn:)

Skrevet

"regelen" er 1 feberfri dag og god allmenntillstand

Skrevet

Tp over 37,5 regnes som feber i den informasjonen jeg har om barn og feber. (Boka "barnelegene.no") Det er også viktig å kjenne sitt eget barns reaksjon på feber tenker jeg. noen blir fort slått ut, for noen er det ikke skikkelig feber før de minst bikker 38. Som det ble skrevet over er barnehageregelen en feberfri dag. Mange synder nok med dette, men det jeg har hørt mange si er at det da lett kan komme i retur også får man ytterligere dager med sykefravær. Vi fikk selv erfare dette når vi startet i bhg. men datteren vår, og det på tross av at vi hadde hatt den feberfrie dagen. Nå skal det sies at hun blir veldig slått ut av feber, så hun trenger kanskje litt mer tid på å komme seg enn andre. Men poenget er vel i bunn og grunn at barnehagestart medfører litt sykdom. Kjedelig, men en del av hverdagen. Så får vi bare krysse fingrene for at vi har nok sykedager. (20 dager er jammen ikke mye når de først setter i gang med snørr, spy, diare og adre ubehageligheter.)

Skrevet

Hei. Vår litt ble også syk i forrige uke. Etter 1 uke i barnehagen.Vi har gitt han et par dager etter han var feberfri, da de sa i barnehagen at han burde være HELT frisk før vi sendte han tilbake, hvis ikke ville han mest sansynelig bli syk igjen med en gang. Men han ble ganske syk, hadde høy feber i mange dager, og måtte få antibiotika pga høy crp (infeksjonsprøve) og da mest sansynelig lungebet.

Ang feber, alt over 37.5 kalles feber. Men alle barn er forskjellige, så det kan være greit å vite hva normal temp for ditt barn er, og husk at temeraturen alltid er lavere om morgenen.

Barnet mitt blir også slått ut med en gang han bikker 38, så veldig varierende. Men allmenntilstanden er såklart også avgjørende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...