Gå til innhold

Halv plass familiebarnehage, tilvenning og div spm...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så var tiden inne for at jenta vår også skulle i barnehage. Hun er 1,5 år, og vi har valgt en familiebarnehage med bare 4 plasser. Vi syns dette virker som en god overgang fra å ha vært hos dagmamma, og føler at barna kanskje blir fulgt opp bedre...Hun som driver barnehagen eier huset.

Jenta vår har 50% plass, så hun er der annenhver uke 2 og 3 dager. Det er to barn som har full plass og en til i tillegg til dattera vår som har 50% plass.

Det første jeg lurer på er, hvor lang tilvenningsfase burde man regne på halv plass? (vet det er veldig individuelt, men hadde vært greit å høre litt forskjellige meninger:)

Og det andre... Vi syns nok alle at det er litt skummelt og vemodig når man skal overlate barnet til noen andre.. Og man stiller seg alltid spørsmål om sitt eget barn blir lagt merke til, at de som jobber der følger godt med, at alt er sikkert osv...

Jeg har en klump i magen over et par ting jeg oppdaget når jeg var på tilvenning med jenta mi. For det første virker hun som jobber der fullt litt distre..Hun er alene med barna stort sett hele tiden, det er pedagogisk leder der kun noen timer i uka.. uansett, jeg så at et av barna gikk på fremsiden av huset, mens vi andre var på baksiden i hagen... Hun gikk ikke etter barnet...

Og om hun hadde gjort det, og jeg ikke hadde vært der, hadde jo de andre barna blitt uten tilsyn.

En annen ting.. De driver å bygger om huset, så jeg så det ene barnet kom løpende med to ganske skarpe planker, og hun som driver barnehagen bare lo og lot henne få leke med dem.. Pluss at det sto en gressklipper der, som en av barna satt oppå og "lekte" med, uten at det ble gjort noe med...

Og, hun er alene med tre barn. Vanlig i barnehage det, men under legging har jo alle tre barna forskjellig sted å sove- to ute i vogna, og to på egne rom. Under legging må hun jo gå i fra de andre barna som ikke har lagt seg... de blir igjen uten tilsyn.

Huff, dette ble litt rotete, men uansett, mange sånne småting som jeg bekymrer meg over, reagerer på...

Det er et utrolig koslig miljø der, med masse sang, leker, musikk, turer osv... Men er det normalt at jeg skal ha denne klumpen i magen? Jeg har jo sagt fra hva jenta mi er vant til fra sin hverdag, og skjønner at det vil være annerledes med barnehage, men at jeg skulle være så "bekymret" for at hun ikke har godt nok tilsyn med barna, det hadde jeg ikke forberedt meg på.

Hva skal jeg gjøre? Bare vente og se hvordan tilvenningen går? Ta opp min bekymring med hun som jobber der? Skifte barnehage?

Ble litt langt dette her... Men godt å få ut litt tanker!

Supert om dere også deler deres tanker og syn, mulig jeg er en av mange småhysteriske mammaer... :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt de bekymringene dine og synes ikke det er riktig at du skal overlate det dyrebareste du har til et sted du ikke føler deg trygg på. Synes også du har grunn til å ikke føle deg helt trygg. Det blir litt feil når så små barn skal bli uten tilsyn i en barnehage.

Jeg anbefaler deg å be om et møte med henne og ta opp alle disse tingene. Om du ikke føler du får tilfredstillende svar på alt du lurer på og fortsatt har denne klumpen i magen, så bør du nok ta en ny vurdering av hele den familiebarnehagen. Det er riktig å være kritisk og det er også en fin anledning til å se an hvordan hun reagerer på at noen tar opp slikt. Kan jo hende hun blir offensiv og fornærma, og da er det et tegn på at det ikke er noe trygt og godt sted for hverken dere eller jenta deres.

Forøvrig er jeg bittelitt skeptisk til familiebarnehager uansett, jeg. Har hørt om mye smått useriøst, selvom de aller fleste sikkert både er gode, trygge og fine.

Selv har min gutt på ett år begynt i studentbarnehage i Oslo, og der hadde jeg ikke en eneste ting å utsette dem på og har god samvittighet hver dag jeg leverer han. De små er aldri uten tilsyn, de er nøye med å få i de mat (og gir til og med brødskive utenom måltider hvis de spiste lite sist noe som er deilig for meg å vite med en matvrang gutt), de ser alle barna, trygge ute- og innemiljø osv osv. Synes det bør være sånn på et sted du betaler for at skal ta vare på barnet ditt...

Så tilat deg selv å være kritisk, ta det opp med lederen, revurder hele barnehagen hvis du fremdeles føler deg like usikker.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...