Gå til innhold

det går så tregt med introduksjonen av mat! 9 mndr....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttebassen synes at ingenting måler seg med melk, derfor gidder han ikke spise noe annet..

Nå har vi prøvd mange typer grøt, i alle slags konsistenser og både på flaske, med skje og med hans og våre fingre i fatet. Men guttebassen vil såvidt smake på maten. Noen ganger, hvis vi er heldige, får vi ned en teskje.

Vi har prøvd fruktmos på glass, og moset llitt selv. Banan synes han er godt, så det kan han spise en tre-fire teskjeer av. Det samme med mango.

Han synes det er gøy å plukke brødsmuler og putte i munnnen. Men om bitene er for store så brekker han seg når de kommer bak i halsen. Og det er jo begrenset hvor mye han får ned (han orker jo ikke å sitte i evigheter).

Han lider ingen nød, han er en stor og god gutt, med godt humør. Men nå trenger han jo etterhvert næringsstoffer som han ikke får igjennom melka. Helsesøsteren mente at jeg burde begynne å kutte ned på nattammingen for å skape sult. Hun mente vi godt kunne "sulte" han litt. Så ettersom vi samsover mente hun at han burde flyttes over til egen seng.

Jeg synes det er trist, for det er jo så hyggelig å sove sammen med han. Jeg synes jo at det beste hadde vært om han hadde begynt å spise fordi vi fant noe han llikte. Det trenger jo ikke være så mye, men om han hadde spist et par spiseskjeer til å begynne med, så kunne jeg kuttet litt ned på ammingen, så ville han kanskje spist litt mer... og så hadde vi kommet inn i en positiv sirkel tenker jeg da. Ikke at vi "sulter" han når han i utgangspunktet ikke spiser noe.... Dårlig forklart men håper dere skjønner hva jeg mener. At han spiser fordi han vil, og ikke fordi han sultes.

Hvordan gikk deres introduksjon? Noen som har noen tips?

Vi begynte å forsøke med mat fra han var 6 mndr, så det går jo ikke akkurat veldig bra den introduksjonen vår. Tidligere tilbød vi mat en-to ganger om dagen, men nå har vi begynt å sette oss ned med han tre-fire ganger.

Blir veldig glad for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres akkurat ut som den ene venninna mi. Hun fikk også råd om å nekte ungen pupp til slutt, men ville ikke gjøre det.

Det eneste som funket for dem var å slutte å gi mat som mos. Til hvert måltid satte de jenta sammen med dem og tilbød henne omtrent samme maten som de selv spiste. En halv brødskive, en halv tomat, biter av grønnsaker osv. Den naturlige utforskertrangen gjør at de studerer maten, putter den i munnen og smaker. I begynnelsen gikk det tregt og masse mat kom ut igjen sammen med litt hosting og harking. Men jenta ble stadig flinkere til å spise. Du må rett og slett stole på at han selv finner ut av hvordan han skal spise. Bare pass på å gi mat han kan lære seg å mose med gommene. Du kan søke litt på nettet om 'baby led weaning'.

Hun begynte vel å spise så smått ved 8 mnd alder. Nå er hun 10, fortsatt veldig glad i puppen, men spiser allerede såpass bra at mora ikke lenger nattammer.

Lykke til!

Skrevet

Minstemann her er 8 mnd. og vi har vel heller ikke hatt stor framgang med innføring av mat. Eple/pære-mos fra hipp er det vi har hatt mest hell med. Lager fruktgrøt av den med grøtpulver fra helsekosten. Ser ut til at han liker grøt bedre hvis det ikke er MME i den. (MME-pulver i de fleste andre grøtene). Prøvde med litt middagsglass og det ser også ut til å gå litt bedre.

Skrevet

Forstår deg godt jeg, storebor var veldig småspist og jeg sleit med å få i han middag spesielt. Nå er lillebror 7 mnd og har fått fast føde en liten stund. Har vært opptatt av å forsøke og variere og skape gode smaker siden jeg synes det var vanskelig med spisinga til storebror.

Har du forsøkt grøt fra Helios? Den finnes i både hirse, havre og flerkornsgrøt og er litt tykkere i konsistensen og har mer smak enn pulvergrøt. Jeg kjøper eple-og mangopure på helsekosten som jeg tilsetter grøten. Den er veldig populær her. Helios har også noen fruktglass med feks eple, banan og aprikos. Den har en mye mykere konsistens enn fruktpureen fra Hipp feks som lillemann her i huset ikke liker.

Ellers lager jeg middagene hans selv. Har aldri hatt noe hell med middagsglass og jeg synes det er mye mer ålreit å servere hjemmelaget. Jeg har ikke utforsket så mye enda, men jeg begynner å få en forståelse av hva han ikke synes er godt ihvertfall. Nå får han kun mos foreløpig da, men..

Håper det går seg til snart!

Skrevet

Takk for svar og mange gode tips!

Vi har ikke prøvd grøten fra Helios. Tenker vi tar oss en tur til en helsekostbutikk i løpet av de neste dagene og kjøper den.

Ellers skal vi begynne å gi han litt av det vi selv spiser til middag. Han virker jo veldig interessert i det vi spiser, men om vi prøver å gi han det så er det plutselig ikke så farlig med det likevel... Har moset gulerot og potet uten at det falt i smak hos han. Men kanskje vi kan gi bitte bittesmå biter av potet ol. Det er jo så mykt at han kan mose det med gommene sine.

Vi får bare fortsette å prøve. Men da fikk jeg llitt bedre følelse av at jeg ikke er helt dum som ikke har lyst til å kutte ut nattammingen. Takk for støtten! :-)

Skrevet

Ikke alltid de faktisk liker den maten de får. Jeg har prøvd meg frem med mini, laget forskjellig mos av mat og frukt.

Skrevet

Egentlig litt godt å høre at flere sliter- trodde nesten vi var alene. Frøkna her vil ikke spise noe hun ikke selv får putte i munnen, og da er grøt og annen mos mest overalt... Hun er snart 7 mnd men vi ga ikke annet før hun var 6. Det hun spiser er brødskorper og div kokte grønnsaker (gulrot, blomkål, brokkoli) i lange biter. Gnager gjerne på eplebåter. Har alltid vært i nærheten med hjerte i halsen for frykter at noe skal gå i halsen... Har prøvd både hjemmelaget mat og div ferdigmat, alt uten hell.

I dag fikk jeg noen poser med handtak som var bestilt fra barnevognskilt.no hvor man sikrter seg at barnet ikke får biter i halsen. Gleder meg til å prøve dem.

Men vi er fryktelig usikker på om hun får i seg noe særlig i det hele. Avføringen har endret seg så noe må da gå ned. Og vi samsover og har ikke tenkt å kutte det ut.

Men lykke til alle sammen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...