Gå til innhold

Hjelp! Anbefal meg yrker som går greitt med veldig dårlig rygg.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må vurdere omskolering pga veldig dårlig rygg, men hva bør jeg satse på? Jeg har snart studiekompetanse!

Jeg klarer ikke å stå eller sitte for mye.....det beste hadde vært en jobb der jeg kunne gjøre litt hjemme på dårlige dager, og der jeg kan styre litt selv!

Studien må også være desentralisert fordi jeg bor langt unna byer med skoler og har 3 barn og en mann som jobber skift!

Huff det er vanskelig!

Skrevet

I utg pkt hadde jeg prøvd alt jeg kunne for å trene opp den ryggen du har.

De fleste mennesker i norge er fakisk altfor svake i overkroppen - både rygg/mage og armer. Finn en god fysio eller helsestudio som kan gi deg øvelser og tren styrke 3 ganger i uka et halvt års tid før du gir opp nåværende yrke.

Du bør ha et yrke hvor det er variert aktivitet. Sitte, stå, gå osv.

Så må du finne ut hva du liker å drive med.

Det er mange yrker hvor det er variasjon. Det spørs bare på jobben du har. Tror ikke jeg hadde valgt omsorgsyrke.

Lykke til!

Skrevet

Jeg er barne og ungdoms arbeider! Jeg trener hver dag og har alltid vært aktiv. Jeg trener ikke så mye styrke, men går turer i fjellet hver dag. Jeg har hatt ryggproblemer siden jeg var barn, men nå plages jeg med migrene pga ryggen....jobber kun 50% fordi jeg ikke klarer å jobbe mer!

Jeg vet at trening er viktig, så det er noe jeg har gjort bestandig. Gode øvelser fra fysioterpeut.....det hjelper, men plagene blir ikke borte!

Skrevet

Ja jeg har prøvd ryggskole, og er veldig fornøyd med opplegget der. Jeg er ikke ferdig der enda, men er blitt spurt om jeg har vurdert omskolering.....så derfor tenker jeg på det nå. Håper jeg får litt mer veiledning på det område snart:)

men jeg vil gjerne undersøke litt på egen hånd og finne ut hva jeg evt kunne tenkt meg til å gjøre:)

Skrevet

Skikkelig styrketrening og ev slyngetrening kan hjelpe deg når det gjelder trening. Fjellturer er vel og bra - og mye bedre enn asfalt, men likevel; har du ikke støttemuskulaturen i ryggen på plass, så vil plagene fortsette til evig tid

Skrevet

barne og ungdomsarbeider bør jo være et perfekt yrke egentlig, men spørs på hvor du jobber!

jobber du med barn som er så små at du må hjelpe mye, så skjønner jeg det er problematisk, men f.eks. de eldste i sfo og skole burde være greit for deg tenker jeg da. Kan ikke tenke meg så mange andre yrker i forhold til fagbrev som kan være så mye bedre faktisk. Men så vet jo ikke jeg om alle yrker her i verden heller!

Skrevet

Men nå var det jo yrker som var spørsmålet, ikke hva som kan hjelpe ryggen. Ja jeg vet dere mener det godt, men det er faktisk ganske frustrerende når en føler en har prøvd alt. Alikevel står man å stamper og kommer ingen vei. Jeg sliter også med ryggen, har gjort det i maaange år og har prøvd det meste. Inkludert trening av muskler, legene snakker ikke om anna og klør seg i hodet når det ikke hjelper;)

Så hva slags yrke. Jeg er førskolelærer å jobber i barnehage og jeg sliter. Jeg vet egentlig hva annet som kunne vært bedre heller siden en får variasjonen, men det blir mye smågåing, ståing og diverse og det er drepen for meg. Ei venninne av meg omskolerer seg nå til spesialpedagog. Tror det er en lur ting. Ellers er det neimen ikke lett å finne et yrke der det ikke er for mye av hverken sitting, ståing eller smågåing.

Håper det løser seg for deg og at ryggen begynner å fungere til veldig levelig hvertfall;-)

Skrevet

Ja du har helt rett i det. Jeg har prøvd mange forskjellige ting over mange år.....faktisk 13 år, og det er ikke mye som hjelper. Jeg er veldig flink å være fysisk aktiv, så jeg føler ikke at det er problemet. jeg har trent både styrke og pilates. De har funnet flere dehydrerte puter i ryggen min, slitasje og flere nærliggende prolapser.

Jeg jobber på en skole.....står nesten hele dagen, og føler at akkurat dette er vanskelig å tilrettelegge med tanke på de elevene jeg er på.

Problemet er bare å finne en jobb jeg føler at jeg mestrer....jeg vil ha en jobb som jeg klarer å være på uten å få migrene og så vondt i ryggen at det går utover mine nærmeste.....sånn som det gjør nå!

Skrevet

Skjønner akkurat hva du snakker på. Håper det løser seg for det er både frustrerende og ufattelig slitsomt.

Skrevet

Ja det er det.....og dårlig samvittighet har jeg hele tiden både for jobben (eleven som jeg skal være på, men ikke klarer) og for de hjemme....så sånne plager går veldig på det psykiske også og det er tøft. Jeg har bestandig trodd at jeg var psykisk sterk, men nå føles det faktisk ikke sånn...

tusen takk , og lykke til du også. Jeg hadde 20% i barnehagen i tillegg til det jeg har på skolen, men det sa jeg opp for det ble alt for tungt for meg!

Skrevet

jeg har selv slitt med ryggen i en alder av 26 år så har jeg allerede hatt 2 prolaps. jeg har nå et fysisk yrke å smertene å plagene har forsvunnet. jeg jobber som elektriker i industrien.

Skrevet

åja så det fungerer greitt....så bra:) Ja det er vel bra å være i jevn bevegelse. Det beste for meg er faktisk å gå selv om det også til tider kan være ubehagelig!Hva jobbet du med før?

Skrevet

Sentralbord kan fungere. Der kan man heve eller senke bordet alt ettersom man vil sitte eller stå. Eller annet type kontorarbeid som man selv kan tilpasse.

Skrevet

ja jeg har tenkt litt i de baner. Selv om det å sitte ikke er godt det heller...er vel mulig å få en god stol.Hvilken utdannelse krever det?Jeg har også tenkt litt på en eller annen form for ingeniør. Jeg har alltid vært flink på skolen, så akkurat det ser jeg ikke mørkt på, men jeg bør jo han jobb jeg fungerer i!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...