Anonym bruker Skrevet 22. august 2010 #1 Skrevet 22. august 2010 min to åring slår seg helt vrang noen ganger....han hyler og vil ingen ting! hva skal jeg gjøre?? med en gang vi kommer hjem fra barnehagen,slår han seg vrang i gangen...kjempekoselig etter en lag arbeidsdag og ikke har sett han hele dagen.. prøvd å snakke med han,overse han...men hjelper ikke noe av det. hjelp tas imot med takk:)
Anonym bruker Skrevet 22. august 2010 #2 Skrevet 22. august 2010 Joda har en her også.. han låser seg helt, og kan være hysterisk i en halvtime fordi jeg har tatt av ham bleie og pysj.. eller skal ha is til middag...(f.eks), da hyler han konstant mens han står å gjentar at han vil ha på pysjen igjen, eller at han vil ha is... Her finnes det ikke noe annet enn å overse.. nytter ikke å avlede eller prøve å snakke fornuft. Fryktelig slitsomt ja.. men er vel en fase de må gjennom, og vi får bare håpe den ikke varer alt for lenge.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2010 #3 Skrevet 22. august 2010 Ja, det er helt normalt... og ja, det går over hehe.. Men fy f... for et leven mens det holder på!! Hadde en fight med prinsessa mi i vca 6 mnd.. har begynt å roe seg nå, går an å snakke til henne og forklare henne , er nå 2 år 8 mnd.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2010 #4 Skrevet 22. august 2010 kjenner til matsituasjonen,middagene her har også blitt et mareritt....han skal helst stå i stolen å spie kjeks til middag og det får han ikke lov til....så da blir det et leven uten like i flere minnutter..... bra det ikke bare er jeg som har en trassig unge hehe:p HI
Mor Løvehjerte Skrevet 22. august 2010 #5 Skrevet 22. august 2010 Nei, du er ikke alene om det! :-) Raserianfall er jo helt typisk spesielt mellom 2 og 3 år. De har evnen til å kommunsiere, men mestrer det ikke helt og får ikke alltid gjennomslag for sine meninger. De har fått gode evner til å gjøre forskjellige ting, men her er de nok en gang begrenset av at de ikke klarer alt eller ikke får lov. I tillegg har de ikke evne til å kontrollere følelsene sine på samme måte som eldre barn og voksne. Å beherske seg og tåle tap og nederlag, er noe man må lære seg. Det som kan hjelpe er å gi de små valgmuligheter der det er mulig (-banan eller eple? -joggesko eller sandaler?), og å la dem få lov å prøve selv på ting vi voksne vet at kanskje komer til å gå litt galt (innenfor det fornuftige). Jeg må ta meg i det mange ganger, ikke å ta fra vesla alle muligheter til å prøve ting selv, fordi jeg syns det går for sakte, eller jeg vet at det blir feil. Det går på min tålmodighet også. Jeg må ofte be pappa'n ikke å henge over henne når hun spiser/drikker, for jeg vet hvor irriterende det er. Lar henne heller søle litt enn å bli sint. I dag har hun smurt sin egen frokost med smør både under og over osten + hjulpet til å tømme og fylle oppvaskmaskina. Ting står stablet inni maskina som om det er utført av... nettopp en 2-åring, men hun var stolt som en hane, så det får stå sin prøve. Alle sier det bare er en fase, og det er vel også (blir sprø hvis hun holder på sånn som 10-åring), men vi får bare prøve å finne noen måter å takle det på mens det er som verst. :-)
lille sprelle Skrevet 22. august 2010 #6 Skrevet 22. august 2010 det er helt normalt! heldigvis har vi en svært talefør ung dame som gjør at hun klarer å melde sine behov så vi forstår. Det hjelper mye. Tror det er viktig å bruke litt tid på å finne ut hvorfor. Hos oss kan det være så enkelt at vi løfter henne opp, så hun kan gå ned selv, tar opp glidelåsen i jakke, så hun kan lukke den selv osv osv . De skal nå lære selvstendighet og det må vi faktisk respektere - selv om det ikke alltid er like fesssstlig.
Elefanten Skrukkeskinn Skrevet 24. august 2010 #7 Skrevet 24. august 2010 Prøv ALLTID om det kan være et elementert behov som ligger bak før du kjefter.. Er han tørst, sulten? Kanskje litt lei seg? Ikke dull, bare spør rolig hva det er, om sulten osv. OFTE er det noe slikt! Tenk, han er vel sliten selv etter barnehagen, kanskje han trenger kos? Prøvd det? Prøv ihvertfall å beholde din ro, men uten å dulle.
Kjukka Skrevet 25. august 2010 #8 Skrevet 25. august 2010 Hehe... Og jeg kan fortelle deg at sånn er jenta mi også. Slår seg totalt vrang fra hun setter foten innfor døra! "Nei, vil ikke ha middag, æsjebæsjemat!!!!" "Vil ha is!!! "Vil sitte på fanget til pappa under middagen!!!" Og før hun skal i barnehagen "Neeeei, vil ikke ha på klær, vil gå naken, helt naken!!!!" Jeg prøver så godt jeg kan og overse henne, men er ikke alltid like lett.
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 25. august 2010 #9 Skrevet 25. august 2010 Vi har også en sånn en på to år. Kan gå helt i vranglås over småting. Reaksjonene her i huset varier med hvor vi er og hva det gjelder. Noe blir oversett, endel får hun prøve/utføre/bestemme selv, noen kamper tar vi og mange kamper utsetter vi. Har rett og slett ikke energi til å fighte om alt. Vi trøster oss med at det er endel av utviklingen og at alt går i perioder med de små.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå