Gå til innhold

Noen som har noen tips? Desperat!! :(

Anbefalte innlegg

Den siste uken har jeg fåt veldig lite melk, så lille jenta mi på litt over 2uker må få erstatning itillegg! Jeg merker på meg selv at jeg blir deprimert av det. Jeg trives med å måtte amme, men nå har jeg ikke nok melk i det heletatt til å få gjort det mer enn 2 max 3 ganger i døynet! :'(

Noen som har no tips til hva som kan hjelpe meg med å få melka mi tilbake? Jeg er desperat! Sitter å gråter når jeg sitter med god jenta mi på armen og gir henne flaske istedefor å amme henne. Føler meg slem for at jeg ikke kan gi henne noe selv :(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142226503-noen-som-har-noen-tips-desperat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Kan forstå at du føler deg litt deprimert, litt mye hormoner de første ukene så jeg kjenner meg igjen.

For å få høyere melkeproduksjon er det viktig å drikke mye, helst vann. I tillegg bør du pumpe deg flere ganger i døgnet, noen sier hver tredje time,men det kan variere fra person til person.

Husk at uansett er det viktigste at jenta de får i seg mat, og at erstatning ikke er noe nederlag, men en annen måte å få i seg næring på:)

Lykke til

Du skriver ikke noe om hvor ofte du legger henne til hver dag, men hva med å la henne suge så lenge hun greier før du gir henne flaske? Da vil hun jo iallefall få i seg noe hver gang! I tillegg får du litt kosen med å amme samt att hun da stimulerer til mer produksjon!

Jeg skjønner godt at du syns det er trist dersom du var veldig instillt på å amme, jeg slet selv en del i starten med at jeg følte meg ukomfortabel med ammingen. Det gikk heldigvis over for min del å nå går det ganske greit for meg! Så jeg krysser fingrene for at det ordner seg for deg også!

Og som jeg har lest så mange ganger her inne! Viktig å huske på at du ikke er slem mot henne om du ikke ammer, noen ganger bare fungerer det ikke. Det er viktig at du også sitter igjen med litt overskudd til bare kos med babyen, og ikke bruker alt du har av energi og krefter på ammingen.

Hei!

Jeg skjønner så godt hvordan du har det! :) Vi er så mange som har det sånn!

Min gutt er 2 uker nå, og jeg synes ammingen gikk fint i starten. Var ikke sår, og for meg virket det som han drakk godt og var fornøyd. Han lå gjerne 20 - 30 min på hvert bryst hver 3.-4. time. Men så gikk han ikke nok opp i vekt likevel. Jeg var helt fortvilet - det viste seg jo at gutten hadde sultet!

Det er en grusom følelse som mor å ikke kunne gi nok mat til barnet sitt. Jeg tenkte at hva er vitsen med alt vi har tenkt om fremtiden, hvilken "pedagogikk" vi skal velge i oppdragelsen etc, når jeg ikke klarer å gi ham nok mat som baby! Helsesøster sa vi måtte vurdere erstatning som tillegg om ikke vektoppgangen tok seg opp. Det føltes som et fryktelig nederlag (tror jeg har lest litt for mye Gro Nylander...). Dette skal liksom være så naturlig - selvfølgelig skal jeg kunne gi barnet mitt nok mat bare fra meg, for å være "ordentlig" kvinne og mor. Men det er faktisk ingenting naturlig med den lave barnedødeligheten vi har her i landet. Da vi og våre mødre var små, var kumelk med sukker og vann eneste alternativet for mange når de ikke hadde nok melk. Nå får vi være takknemlige for at det finnes en god og enkel løsning med morsmelkerstatning. Det viktige er at barna får nok mat og har det bra. Så gjør vi så godt som vi kan med amming, og det får være bra nok. Ja, de første ukene er kaos, sånn er det for alle. Men over tid kan vi ikke la amming være det ene som står mellom oss og morslykken. Amming ja, men ikke fullamming for enhver pris. Ungen dør ikke av en flaske innimellom - det blir faktisk folk av dem som er oppvokst kun på flaske også...

LØSNINGEN FOR OSS: ble at jordmor og helsesøster i samarbeid kom frem til et opplegg der han i en halv uke nå har fått bryst annenhver time på dagen og 3/4. hver time på natten. Da får han ligge 10 min på hvert bryst. Annenhvert måltid får han tilbud om erstatning i tillegg etter amming (eller morsmelk fra flaske om jeg har klart å pumpe ut noe). Nå legger han veldig bra på seg og krever mindre erstatning enn i starten.

HVA JEG GJORDE GALT I STARTEN: Jordmor sa til meg at han ble utslitt av å holde det gående i 20 - 30 min på hvert bryst 3.-4. hver time, at det var bedre med kortere og oftere. FOR Å FÅ OPP MELKEPRODUKSJONEN må du amme ofte, og sørge for at brystet tømmes helt hver gang. Du kan eksempelvis forsøke å pumpe i etterkant av amming. Det vil også stimulere til økt produksjon, og du kan samle opp de små dråpene til å fylle på etter amming, om ikke du har nok til et helt måltid i puppen.

KONTAKT HELSESTASJONEN OG FÅ HJELP TIL Å FINNE ET OPPLEGG SOM KAN FUNKE FOR DERE! :) Lykke til!

Hei!

Har også samme problem som dere. Skulle så gjerne fått nok melk, men det ser dårlig ut. Blir også veldig trist av å tenke på at det kanskje ikke går denne gangen heller (fikk det ikke til med første mann). Trodde jeg var så forberedt på at dette kanskje ikke gikk denne gangen at jeg ikke trengte å bli så trist av det.

Den løsningen til deg som skulle amme annenhver time og gi erstatning annenhver gang hørtes fornuftig ut syns jeg. Det tror jeg også at jeg vil prøve hvis vekten ikke er ok. Men hvor mye erstatning får han tilbud om pr flaske? Hvis vi gir for mye så er de vel ikke så interessert i puppen om to timer igjen? Min gutt er litt over en uke og skal veies i dag, det blir spennende. Har prøvd å klare oss nesten uten erstatning i 3 dager nå, men da vil han ha pupp nesten hele tiden.

Fint om du skriver hvor mye du gir på flasken, veldig glad for svar :-)

Ellers må dere ha masse lykke til!!!

Ja jordmor advarte også mot å gi for mye, at de må være sultne neste gang de skal få pupp. Ellers blir de late og venter bare på flaske... :)

Han har fått mellom 30 og 70 ml, alt etter hva han vil ha. Her må en jo bare prøve seg frem, for melkemengden varierer jo, og du kan ha både mer og mindre melk å tilby enn meg... I starten fikk han tilbud om et helt måltid flaske - ca 110 ml. Men han drakk aldri mer enn 70. Nå får han tilbud om 65 ml. Drikker da fra 30 til 60. Puppene har mindre melk tilgjengelig om kvelden, så da blir babyene ofte urolige og vil ha mat oftere. Derfor pleier han å få en flaske på ca 60ml på kvelden. Ellers sovner han ikke med mindre vi ammer i ørten runder. På dagen drikker han sjelden mer enn 40ml tillegg, og da har jeg gjerne klart å pumpe ut 1 runde 40ml etter første morgenamming, når det er litt ekstra å gå på fra natten.

Nå får han bare ekstra om han ber om det. Skal veie igjen i dag, så håper utviklingen fortsatt er god, så vi kan fortsette sånn. I går fikk han 30 og 40 ml morsmelk fra flaske som tillegg på dagen, og 60 erstatning på kvelden. Noe mer trengte han ikke.

Håper dere finner ut av det! :)

Annonse

Melka er der nok! Sørg for at du ammer deg helt tom før du gir tillegg hver gang. Det er ikke uvanlig med mat opptil 10-12 ganger i starten. Men måltidene bør ikke trekke ut.. Da får du mange utdrivningsreflekser. Dersom du ammer kun 2-3 ganger om dagen vil prod gå ned. Ofte kan det lønne seg å variere ammestilling, og sette deg framoverlent, da kommer det gjerne noen dråper til... Det tar ofte opptil 4 uker før melkeprod er skikkelig igang, og før den tid er det lett å føle at en mangler melk. Ellers-spis og drikk godt, og slapp av!! Kan hende du må ta noen dager på sofaen der du bare ammer, spiser og sover.

Men det viktigste rådet er kanskje å ta en tur på helsestasjonen og få veid og snakke med helsesøster. Det er veldig vanlig å ha det slik som du har det, og det går an å gjøre noe med!

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...