Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 21. august 2010 #1 Skrevet 21. august 2010 Noen her som har prövd vannfödsel? Kommer det masse gugg ut i vannet da? Både fra foran og bak mener jeg, hehe...
Frk Fjong Skrevet 21. august 2010 #2 Skrevet 21. august 2010 Lurer på det samme i grunn... Har hele tiden vert veldig klar for vannfødsel.. Men sambo mener det er så ekkelt.. og nå lurer jeg på om jeg syns det samme... Det vil vel komme ut en del blod og gusj i vannet under fødselen.. og jeg klarer ikke helt tanken på å sitte der i vannet fullt i gusj...
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 21. august 2010 #3 Skrevet 21. august 2010 Jeg anbefaler å få tak i videoen "Med hodet under vann" fra FØderiket - der vises en vannfødsel. Veldig lite gugg i vannet, må jeg si. Jeg ksla føde i vann og har hatt samme bekymringer. Er helt kul på det nå etter å ha sett videoen
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. august 2010 #4 Skrevet 21. august 2010 hehe, blod/ bæsj osv kommer jo gjerne ikke før helt på slutten (hvis d kommer i det hele tatt), når man skal presse ungen ut. Timene i forkant, med åpningsrier, kommer d sjelden noe ut- hvis ikke vannet går da såklart. Så tror ikke man trenger å tenke så mye på det akkurat;) Jeg hadde også sett for meg at vannfødsel hørtes digg ut før forrige fødsel, men fant fort ut at vann og fødsel var en dårlig kombo for meg ihvertfall. Sto i dusjen noen minutter, men fikk helt klaus og følte at det varme vannet bare gjorde ting verre. Så er nok veldig individuelt dette, som det meste annet=)
Voyeur Skrevet 21. august 2010 #5 Skrevet 21. august 2010 Her er noen fine vannfødsler: http://www.naturalbirthandbabycare.com/birth-video.html Får det til å se så skammelig lett ut, kanskje derfor de har lagt ut video av det;)
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 22. august 2010 #6 Skrevet 22. august 2010 Skal sette meg og se på videoer der i morgen kanskje, når jeg er alene..hehe...mannen er litt fölsom for slike ting :-p Men ja det var det jeg tenkte mest på, om det kommer til å komme avföring og sånt i vannet...for det höres jo ikke så fint ut, når man står der og skal ta i mot sin lille engel og så kommer det en bäsjklump flytende forbi...eller sitter jordmora og fisker de opp? Hehe....sorry...men det er slik jeg ser det for meg...ellers er det veldig fristende med vannfödsel altså!
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 22. august 2010 #7 Skrevet 22. august 2010 Hehe jeg skal føde i vann på ABC ullevål, å fått beskjed av jordmor at hvis det skal komme en bæsjeklump i vannet, så er hu der med sila si med en gang, hehehehe.
mamma til 3:) Skrevet 22. august 2010 #8 Skrevet 22. august 2010 Var på samtale på sykehuset for noen uker siden og der sa de e ikkje fikk sette meg i badekaret før tarmen var tømt:p Så da slipper man nok ha bæsjeklumper flytende rundt seg;) Hahaha:)
Lykkelill 84 g03 & j10 Skrevet 22. august 2010 #9 Skrevet 22. august 2010 Hmm, har tenkt vannfødsel jeg også, men orker ikke sitte i blod og gugge, selv om det bare er for en liten stund. Jeg skal jo ikke sprette opp av vannet sekundet ungen er født heller... Hva med morkaken? Må man opp av bassenget for å "føde" den? Den må jo komme på en rie. Så ikke at den kom på noen av videoene...
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 22. august 2010 #10 Skrevet 22. august 2010 På føderiket er det slik at du enten føder morkaken i vannet eller går ut av vannet og "avleverer" den i en bøtte ved siden av. Du bestemmer selv, og jeg har forstått det slik at denne morkaken ikke kommer deisende på kommando med en gang, den skal faktisk fødes og det kreves noen rier. Eller tar jeg feil? De JM som har "lov til" (kurs) å ta i mot barn i vann er rimelig proffe på dette og jeg tror ikke det er slik at man trenger å bekymre seg nevneverdig for avføring e.l. Som noen andre skriver så er det jo ikke før helt på slutten at det evt kommer noe ut av endetarmen heller. Har en følelse av at vannfødsel ikke ville vært fullt så populært hvis det dreide seg om å plaske rundt i egen dritt... Jeg får altså ikke fullrost filmen "Med hodet under vann" fra Føderiket nok. Kjøp den! Koster bare kr 150,- Jeg må få si at vannet ser lite guggete ut der!
Voyeur Skrevet 22. august 2010 #11 Skrevet 22. august 2010 Lykkelill84, jeg tror ikke de lar deg sitte i et vann full av avføring for å si det sånn;) Jeg vet at de fisker opp det lille som måtte komme ut fort, og regner med man tar klyster før man hopper oppi:) Har aldri hatt muligheten til å føde i vann desverre, men har lest litt om det, fordi jeg godt kunne tenkt meg det hvis sykehuset jeg skal føde på hadde hatt tilbud om det. Hvis fostervannet er misfarget får man ikke føde i vann, fordi det er et tegn på at barnet ikke har det supert i magen. Man får heller ikke føde i vann hvis man har en BMI over 30, mener jeg å ha lest. Morkaken tror jeg man føder på en seng etterpå, som hjertelyd sier, så kan det ta en liten stund før den kommer ut. Fikk faktisk et lite sjokk med førstemann da jordmoren sa at nå var det på tide å klemme ut morkaka. "Jaha, må jeg virkelig presse mer?!!" tror jeg svaret mitt var, fordi det var jeg slettes ikke forberedt på, hehe.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 22. august 2010 #12 Skrevet 22. august 2010 De har visst noen jordmödre som utdanner seg til dette her nå, så det kan hende vi får tilbud om det når vi kommer inn...jeg synes det virker veldig interessant, men grunnen til at jeg er så opphengt i dette med gris i vannet, er at jeg er veldig plaget med dobesökene for tiden. Det kan väre så sjeldent som en gang i uka. Så jeg kan jo tenke meg til at det vil komme litt under födselen. Og jeg har bare ikke så lyst til å oppleve dette sammen med samboer...heh....ligger jeg i en seng derimot, vil jo jordmor bare törke det bort uten at han ser. Og så tenker jeg på luftavgang også...det er nå rart hva man skal bekymre seg for!!
Voyeur Skrevet 22. august 2010 #13 Skrevet 22. august 2010 Hehe, jo jeg skjønner deg godt. Hvis det er noen trøst, så kan jeg berolige deg med at det er det siste du tenker på når du ligger der! Du vil ikke kjenne om det kommer noe, og jordmødrene er uansett svært diskre;) Dessuten, jordmødrene vil kjenne om du har masse avføring i tarmen når de sjekker åpningen, og vil sikkert tilby deg klyster hvis de kjenner at du har endel. Og for å være helt på den sikre siden, så kan du jo ta klyster hjemme, før du drar på sykehuset.. eneste er jo at det kan få litt fart på fødselen da, så kan jo være greit å be om å få det på sykehuset.
Voyeur Skrevet 22. august 2010 #14 Skrevet 22. august 2010 http://www.givingbirthnaturally.com/childbirth-video.html Her er forresten flere vannfødsler, hvis du ønsker å se, og bli mere beroliget angående gugge, hehe:)
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 22. august 2010 #15 Skrevet 22. august 2010 Skjønner deg godt jeg, erfarne JM vet at dette er en av de tingene fødende er mest bekymret for og er derfor flinke tilå håndtere problemene. Jeg har også vært bekymret for det samme (jeg og min mann har vært sammen i over 5 år men går IKKE på do i samme rom) men er nå helt avslappet etter å ha sett film og snakket med JM Lykke til!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 22. august 2010 #16 Skrevet 22. august 2010 Be om klyster med en gang dere kommer på sykehuset, så slipper dere å bekymre dere for ulumskheter i plaskevannet;) Bare vær obs på at dette er noe man ofte må ta initiativ til selv- det er ikke lenger rutine å sette klyster på fødende kvinner her til lands (jeg glemte det helt, og kom ikke på det før ved ca 7 cm åpning- og det anbefales IKKE for å si det sånn:p
Lykkelill 84 g03 & j10 Skrevet 22. august 2010 #17 Skrevet 22. august 2010 Hehe, nei nå tenkte jeg ikke i hovedsak på bæsj da.. Men annen gugge som kommer ut. Ser jo ikke så delikat ut, men derimot veldig fredlig og behagelig. Jeg vil spørre om mulighet for vannfødsel og begynne med det som en smertelindring for å se om det er noe for meg. Som nevnt av noen over kan det gi klaustrofisk følelse for noen. =)
Ziz Skrevet 22. august 2010 #18 Skrevet 22. august 2010 http://www.babycenter.com/2_live-birth-epidural_10314055.bc Velg fødsel, og den med vann
♥ strikkemor ♥ Skrevet 23. august 2010 #19 Skrevet 23. august 2010 ANBEFALAST!!! Det var ein kjempeopplevelse! Å ligge i vatn gjorde at eg følte meg "vektløs" på ein måte og var veldig lindrande for smertene. Ein kunne så vidt skimta at vatnet var litt svakt rosa pga blod og det var ikkje nåke aent "gugg" i vatnet. Då morkaka skulle ut, sto eg (fekk sprøyte i låret, så kom den av seg sjøl) Blei kjapt spylt etterpå. Herlig å var "rein" og ikkje full av blod og gris etterpå =) Vatnet på lillemor hadde ikkje gått, så hu blei født i fostervannsposen sin. Jordmor åpna denne rett etter hu var komt ut -det førte og til at hu var gullande rein =) Ønsker badekar steeeerkt denne gang og =)
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 23. august 2010 #20 Skrevet 23. august 2010 Stilig, jeg trodde ikke det gikk an å bli födt med hele posen rundt seg. Trodde JM stakk hull da...at det får fart på födselen eller noe? Jeg tror jeg skal sjekke om det er ok å ta litt betulac eller slikt og så kanskje begynne å forebygge litt nå, for det er jo uansett tungt å gå slik og väre forstoppet. Men jeg vil for all del ikke sette i gang noen styrtfödsel, så jeg skal sjekke först! Men JM sa til meg på siste kontroll at hun ikke hadde tro på at slike ting kunne gi styrtfödsel...det var ikke angående avföringsmidler, det var noe annet, jeg husker ikke hva, men jeg fikk inntrykk av at hun mente at styrtfödsler er noe naturen selv setter i gang, ikke oss... Hvillken spröyte i låret fikk du? Noe som gir ekstra rier? Jeg er helt blank på dette!
♥ strikkemor ♥ Skrevet 23. august 2010 #21 Skrevet 23. august 2010 Det skal visst bety lykke at barnet blir født i posen sin =) veit at det blir sett på som veldig stort i russland bl a. Det skal og vera veldig behagelig for barnet -i den grad ein fødsel kan vær det då.. =) Vett ikkje ka sprøyta det var. Då eg fekk beskjed om å pressa ut morkaka, klarte eg ikkje aent enn å le etter 1 time med pressrier og sa at det var uaktuelt å få te meir nå. Då satte hu den, og morkaka kom av seg sjøl rett etterpå. Greit å vita at sånt finnes iallefall =)
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 23. august 2010 #22 Skrevet 23. august 2010 Hm ja, ikke dumt det da ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå