Med_håp_i_magen Skrevet 21. august 2010 #1 Skrevet 21. august 2010 Var på Ikea i dag for å kjøpe seng, madrass m.m. Har jo lest her at flere har handla der og er rimelig godt fornøyd. Men så kom overraskelsen: På dynene på Ikea står det "anbefalt fra 12 mnd"??? Jenta vi snakka med sa at det var fordi den var litt stor til nyfødte babyer. Da blir spørsmålet: Er det vanlig å kjøpe dyne som er mindre enn 110x125cm å bruke det første året? Har noen et tips til hvor jeg finner det relativt rimelig? Alternativt, går det an å bruke en Voksi-pose el.l. i senga den første stunda? (Hjelp! Så mye man må lære seg når man skal ha barn!)
Spinella Skrevet 21. august 2010 #2 Skrevet 21. august 2010 Vi har kjøpt 80x100. Dette er en vanlig grindsengdyne, og tror det er det man bruker å behgynne med. Vi har også en mindre dyne til vogga (som vi har på stuen), tror den er 65x80. Synes 110x125 hørtes litt stort ut ja.
babysoon? Skrevet 21. august 2010 #3 Skrevet 21. august 2010 hei hei! jeg kjøpte dyner i dag faktisk, 30% hos princess kjøpte str 65x80 til vuggen/vogna og str 80x100 til sprinkelsenga. 110x125 hadde dei også, men det var til junior sa dama i butikken!! betalte rett over ca 550 for dei to dynene med 30% rabatt, det er dun dyner. Dun er bedre enn fiberdyner, men det er noen som sier at dun kan gi allergi, men desse dynene på princess er anbefalt av Norges Astma og Allergiforbund (tror at teorien om at dun gir allergi er gammel og utgått på dato)
ev@drian Skrevet 21. august 2010 #4 Skrevet 21. august 2010 Jeg har sånn liten dyne fra før (til vogna) også kommer jeg til å kjøpe 60x120 til sprinkelsenga. Men jeg hadde større dyne til førstemann og tror ikke det gjør noe...
Lykkelill 84 g03 & j10 Skrevet 21. august 2010 #5 Skrevet 21. august 2010 Kan signere på det babysoon? skriver. Har også kjøpt gode dundyner på princess. Jeg tror at om du kjøper dyne på ikea så må du kjøpe alt sengetøy der også pga de har egne (svenske) mål på dyner og puter... Voksipose i sengen kan fort bli for varmt og tungvint. Du må da dra ned glidelåsen på posen hver gang du skal ha baby opp og ned av sengen. 65x80 dyne er det som er beregnet på vugge-kurv og vogn =) Og deretter 80x100 til sprinkelseng..
Lykkelill 84 g03 & j10 Skrevet 21. august 2010 #6 Skrevet 21. august 2010 Ps: babyer har en tendens til å skli seg nedover i sengen, og med voksipose kan dette være livsfarlig.. Dyne er det beste.
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 21. august 2010 #7 Skrevet 21. august 2010 Vær klar over at Ikea har sine egne dynemål, så hvis du kjøper dyne derfra så er det bare deres dynetrekk som passer!
Alex&Lucas&Prinsesse sin mamma Skrevet 21. august 2010 #8 Skrevet 21. august 2010 Har 60x80 i vuggen ...går opp en størrelse når hun er klar for sprikelseng
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. august 2010 #9 Skrevet 21. august 2010 Jeg har faktisk aldri brukt dyne til jenta mi, og hun er snart 2 år nå Vet at det i mange land frarådes å bruke dyne til nyfødte, nettopp fordi de er så store i forhold til bittelille babyen, de kan jo få den over hodet osv. Jeg syntes også at det føltes helt feil å pakke den lille babyen inn i stor dyne, derfor fortsatte jeg å pakke henne inn i tepper istedet, som på sykehuset. Gjerne to tepper (ull og fleece), og gjerne litt stramt rundt kroppen (som en pølse i lompe hehe). Da visste jeg at hun ikke klarte å sparke av seg teppene og få dem over hodet, og at hun lå godt og varmt- stramt inntullet og trangt, som i mors mage. Etterhvert som jenta ble mer mobil i senga, begynte å rulle rundt osv, gikk vi over på nattpose istedet- sånne tynne, forede poser fra f.eks H&M og Ikea. De finnes i de helt minste størrelsene også vet jeg, og er veldig kjekt for da vet man at babyen ikke klarer å sparke den av seg eller få den over hodet. SÅ det finnes alternativer til babydyner også, og de har funket supert her hos oss ihvertfall=)
tine0810 Skrevet 21. august 2010 #10 Skrevet 21. august 2010 Vi har også brukt nattposer i stedenfor dyne fra ca 6 mnd, og bruker det fortsatt...snart 2 år! Kommer til å bruke det fra første stund på bebissen nå også! Veldig kjekt når de begynner å bli urolige i sengen........I de minste størrelsene har de fine på babyshop/barnas hus. (følger ofte med seler, men de har vi aldri brukt)
mini77 Skrevet 21. august 2010 #11 Skrevet 21. august 2010 Brukte 65x80 i sprinkelsenga den første tiden også vi til førstemann. Nettopp forde jeg syntes 80x100 ble litt stort til lille nurket og var redd han skulle får den over hodet hele tiden. Byttet etterhvert som han ble litt større. Kommer nok til å gjøre det samme denne gangen. Kan jo nevne at førstemann sov i egen sprinkelseng fra første natt etter at vi kom hjem og brukte kun voggen som dag seng i stuen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå