fastelavens_bolla! Skrevet 21. august 2010 #1 Skrevet 21. august 2010 hvordan gjør dere det? det er så difust svar å få ang oppbevaring. noen sier at det fint kan blandes ferdi og holde seg i kjøleskapet i et døgn, andre sier at det absolutt ikke kan det og at det må lages til hvert måltid? hva gjør dere? og er det noen av dere kombinerer mm og mme?
*LillaMeg* Skrevet 21. august 2010 #2 Skrevet 21. august 2010 Det sies at de merkene som skal lages på 70grader kan stå ett døgn i kjøleskap. (Collett og en eller annen en) Nan skal lages på 40g og behandles som ferskvare. Men om man bruker nan kan man lage klart kokt avkjølt vann i kjøleskapet (Jeg har det på flaskene) det kan stå et døgn. Når man skal lage mat så tar man en flaske, varmer den i vannbad eller mikro, har oppi pulver, riste, så servere.. Man kommer fort inni det.. Jeg gir nan, og gjør sånn som jeg skrev. Jeg delammet når jeg begynte å gå mer og mer over til mme. (han ble ikke mett av min melk, men ville gi han antistoffene.) Jeg ammet og gav mme litt omhverandre.
fastelavens_bolla! Skrevet 21. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 21. august 2010 takk for svar:) jeg har lyst til å delamme jeg oxo. gutten er 6 uker nå, men har siste ukene bare gått nedover i vekt ca 400 g og vært missfornøyd og bare hatt behov for å spise spise. så han får pupp omtrent hver time, så nå er jeg så sliten at jeg orker ikke mer desverre:( så da vil jeg prøve erstatning og se om det hjelper:)
Nynte Skrevet 21. august 2010 #4 Skrevet 21. august 2010 Jeg gir bare mme og lager ferskt til hvert måltid. Jeg har ferdig oppkokt og målt opp vann på flasker i kjøleskapet. Når poden skal ha mat, setter jeg en slik flaske i micro, vet akkurat hvor mange sekunder den skal være der for å få 50 grader (bruker Holle mme), så blander jeg dette med pulveret og avkjøler i vannbad eller under springen til 37 grader. Dersom jeg måtte blande ut pulveret i f.eks 70 grader, hadde jeg varmet opp litt over halvparten av vannet til 70 grader i microen, så blandet dette med pulveret for så og blande i resten av vannet som er kaldt og da sikkert fått rundt 37 grader med en gang. Jeg tar ikke sjangsen på å lage ferdig å la stå i kjøleskapet siden dette ikke anbefales, men det var jo det man gjorde før, men de har vel funnet ut at det da KAN utvikle seg noen uheldige melkebakterier. Men nå synes jeg måten jeg gjør det på uansett er ganske enkel.. HVIS jeg skulle laget ferdig på forhånd, hadde jeg hvertfall plandet pulveret med 70 grader, for det skal visst drepe disse bakteriene..
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 21. august 2010 #5 Skrevet 21. august 2010 OIIII det var godt jeg leste om dette her, for jeg har laget ferdig for et halvt døgn om gangen. Da koker jeg vann og gjør resten til hvert enkelt måltid som en over her skrev. Han tåler kun collett og den må gjøres ferdig med 40 grader. (gir både mm og mme)
Nynte Skrevet 21. august 2010 #6 Skrevet 21. august 2010 Ja, da er det jo enda enklere! Bare varme vannet til 40 grader, blande, så servere:) Enda enklere er det hvis man har målt opp pulver i steriliserte bokser på forhånd, så slipper man å drive med de skjeene hver gang:) Eneste som er pes er denne kokinga av flaskene..... Takk og lov for induksjon:)
stearin Skrevet 22. august 2010 #7 Skrevet 22. august 2010 Mme erstatning kommer nok til å gjøre susen for vekta til sønnen din. Datteren min var også slik, men hun gikk bare dårlig opp, så jeg gir for det meste mme nå. Hun gikk opp 330 gram på en uke gitt!
Galadriel33 Skrevet 22. august 2010 #8 Skrevet 22. august 2010 Her gjør vi begge deler. Først pupp og så flaske. Koker opp vannet i vannkoker'n, avkjøler i vannbad til 40 grader også blander i Nan pulver. Dette gjøres for hver gang. vi bruker maks 2 minutter på dette og synes dette er veldig enkelt. Om natten har vi med termos på rommet og kaldt vannbad, for å ikke lage så mye styr etter puppen. Lykke til.
*LillaMeg* Skrevet 22. august 2010 #9 Skrevet 22. august 2010 Omdu syns koking er slit, så vil jeg anbefale microsterilisator.. Den er ikke så dyr, den til aventtingene koster bare 299.. Og den tar alt av avent sine ting (via begre, pumper\utstyr,smokker, skjeer, flasker\utstyr) Og den bruker 2min på full effekt.. Man sparrer tid, og det er ikke så farlig om man glemmer den i microen som å glemme gryta på komfyren.. Har og induksjon, men det tok laaang tid fordet om, tid jeg heller vil bruke på å slappe av..
Alltid usikker+2 prinsesser Skrevet 22. august 2010 #10 Skrevet 22. august 2010 Jeg gir NAN HA 1 til min på snart 6 uker. I begynnelsen lagde jeg melk for et halvt døgn om gangen - melken sto i kjøleskapet og vi brukte en flaskevarmer for å varme melken hver gang. Men så leste jeg her at det ikke var så greit å lage NAN sto i kjøleskapet over lengere tid så vi kom opp med en annen løsning. Vi har oppmålte pulver klar i sterile urinprøveglass ståendes is skapet (har 6 stykker) og kokt vann ståendes i kjøleskapet. Fylle flasken med vann, inn i mikro i nøyaktig 37 sekunder, bland inn pulver og vips så er det ferdig - tar under to minutter. Helsesøster sa på kontroll at mann kan godt la NAN sto ferdig i kjøleskapet i et helt døgn hvis mann vil, at de reglene er mest lagd for bruk i uland, men jeg synes det gikk mye kjapere å lage for hver gang isteden for å prøve å varme en ferdig flaske opp i en elektrisk flaskevarner.
Løvinna30 Skrevet 22. august 2010 #11 Skrevet 22. august 2010 jeg gir det jeg har av mm, jeg har ikke nok melk, men han får det han kan få. Også får han småfolk 1. Jeg kjøper de ferdigblandingene, til 12-13 kr (200ml) , som er romtempratur, det får han om natta, det går mye kjappere å varme i vannbad, eller en runde i mikron .. -hvis du skal bruke mikro så ha kun flaksa, ikke den sutten han drikker av i mikroen!! På dagen bruker jeg pulvermelk, også når vi er ute på tur eller borte har vi med noen ferdigblanda mme (småfolk). Barnet kan drikke romtempratur ferdigblanda mme hvis du ikke har mulighet til å varme det opp ..
Fifrildi Skrevet 22. august 2010 #12 Skrevet 22. august 2010 Etter mye frem og tilbake og egentlig enkle metoder har vi nå funnet en metode som er kjapp og latterlig enkel hjemme. Vi har kokt kaldt vann i kjøleskapet. Dette varmer vi i en vannkoker der man kan stille inn gradene til 40, 60, 80 og kokende. Vi bruker nan som skal blandes ved 40, og da holder vel melken en 38 grader eller noe innen jeg er ferdig med å blande og klar til å servere melken. Nå har hun begynt å få grøt og da er det lett å sette vannet på grøt-tempr. også. Og skal du ha flaskebarn enten på full-eller deltid er mikrosterilisator et must. Vi kjøpte mikro kun fordi babyen må ha mme.
NostraStoria Skrevet 22. august 2010 #13 Skrevet 22. august 2010 Vi har gjort det veldig enkelt og alltid hatt ferdig kokt kaltd vann oppmålt på flaskene i kjøleskapet. Så da var det bare å ta dem rett i mikroen og så ta i mme pulver. Kokte flasker osv i starten, men gikk over til microsterilisator etterhvert, anbefales! Etter 5 mnder trenger du heller ikke å koke vannet på forhånd, så da blir det enda enklere.
assisi Skrevet 22. august 2010 #14 Skrevet 22. august 2010 støtter meg til forklaringen på nan under her. jeg gjør det også slik. oppbevarer flasker med kokt vann i kjøleskapet. jeg delammer, det vil si min lille på 2 mnd får pupp til frokost. that's it.
assisi Skrevet 22. august 2010 #15 Skrevet 22. august 2010 Ps På Boots apotek fant jeg noen poser du kan putte flasker i for å sterilisere i mikroen. Jeg bruker ikke det selv, men det hørtes enkelt ut. Jeg har kjøpt sterilisator fra Tommy Tippee.Den er genial og enkel i bruk. Kjøpte den brukt på Finn for 400 kroner. Vel verdt penga!
to gutter og ei jente Skrevet 22. august 2010 #16 Skrevet 22. august 2010 What??? Trenger man ikke koke vannet til nan når de har passert fem mnd? Hmmm! Jeg lager alltid nan et døgn av gangen. Har gjort det til alle og ingen fare skjedd! Stress og skal stå å lage et og ett måltid når hun er akuttt sulten en time før tiden... Hehe! Da blir det skrik gitt! Men selfølgelig bra for de som får tid til det...
NostraStoria Skrevet 23. august 2010 #17 Skrevet 23. august 2010 Tror du misfostår! Nei du trenger ikke å koke vannet på forhånd med den oppbevaringsmåten jeg viste til. Så etter mini hadde blitt 5 mnd sluttet vi å oppbevare ferdigkokt vann i kjøleskapet. Nå tar vi vann fra springen og fyller i flasken før den skal i mikroen. Men du må jo varme vannet før NANen skal oppi da vet du! Etter ungene har blitt 5 mnd trenger de ikke kokt vann, altså du kan gi dem vann fra springen som drikk.
NostraStoria Skrevet 23. august 2010 #18 Skrevet 23. august 2010 Avent har mikrosterilisator til 250 kr da, enkel i bruk. Men denne har vi bare brukt frem til 5 mnd, nå er det kun vask i zalo og skylling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå