Gå til innhold

Hvor mange har blitt bitt i armen, knekt et ribbein og blitt spyttet i tryne på jobb..??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i omsorgsbolig og har opplevd blandt annet dette:

-blitt bitt

- slått

-klort

-spyttet på

-fått en kaffekjele med nykokt kaffe slengt etter meg

-blir sperret inne i leiligheten sammen med voldelig bruker

-fått mattralla kjørt i full fart inn i ryggen

- fått kopper, tallerker osv kastet på meg

-blitt kastet opp på, av en som gjør det når hun blir sint

det eneste som har vært engangstilfelle av disse var det med kaffen, resten er stort sett daglig..

Skrevet

Morsomt å se at dette engasjerer folk. Politifolk kan jo være "voldelig" tilbake og ikke godta ved å ta dem meg seg i arresten. Dette blir vanskligere for helsepersonell.

Skrevet

Jeg har både blitt slått, spyttet på og bitt på jobb i helsesektoren. Så det er da ikke bare politiet som trenger mer i lønn i såfall....

Skrevet

Når jeg snakker om inntekt er det gjennomsnitts timelønn jeg snakker om, ja. Hvor mye det blir varierer jo fra år til år. Noen tjener selvfølgelig bra, men snittet er elendig.De store formuene i arv er også sjeldne. Selv om man har store hus, låver ol er det gjerne ikke verdt så mye. Det er store restriksjoner på bruken og det å vedlikeholde hus som ikke kan brukes til så mye er dyrt! Derfor er også taksten lav.

Når de ikke en gang på Skaugum, som er en av de største gårdene i Asker, greier å få økonomi i driften så de må selge dyrene, sier det litt om økonomien i landbruket.

Jeg er glad i jobben min, men det hadde vært vanskelig å holde det gående uten en mann med fast, god, lønn utenom.

Skrevet

Jeg jobbet som sykepleier på legevakten /v Brugata en periode.

Inn kom en bande med narkomane helt berserk. Hylte og skrek etter hjelp.

Vi var normalt 4 sykepleiere i skranken, samt en vakt fra securitas.

vakten fra securitas prøvde å roe dem ned å høre hva problemet varog om de trengte ambulanse.

Inget svar å få, til slutt ble securitasvakten slengt i bakken av 3-4 narkomane.

Jeg ringte politiet.

Samtidig prøvde en kollega av meg å avbryte slosskampen, endte med at hun ble truet med en sprøyte som den narkomane hevded var infisert med HIV.

securitasvakten ble stukket.

Heldigvis er det 3% promille sjanse for å bli smittet av HIV ved stikk av sprøyter som ikke går rett inn i blodbanen.

Har og selv drevet munn til munn metode på en person med nordafrikansk opprinnelse. Han var blitt banket opp og blødde kraftig fra svelg.

Jeg hadde ikke med skjoldet som vi normalt bruker. da dette var utenfor jobb.

Jeg fikk endel blod i munnen. Senere fikk jeg vite at mannen var HIV pos.

Jeg var heldigvis ikke smittet.

Skrevet

jeg har opplevd alle de tingene... i tillegg blitt stukket med kniv, truet med våpen og sjikaneres daglig. Men jeg har ingen myndighet til å bruke makt, har ikke stikksikker vest eller noe å forsvare meg med. Har en alarm som ikke går direkte til politi, og får sjelden politibeskyttelse når vi ber om det. Og ja jeg er sykepleier.

Skrevet

Her er hun i gang igjen.

Samme kjerringa som på Skravla. Du er psykelig opptatt av dette!

Skrevet

Hva tror du en psykiatrisk sykepleier i hjemmetjenesten møter når de kommer hjem til klin psykotiske og paranoide pasienter, da? Et smil og en kopp kaffe??? Nei du, jeg har blitt møtt med kjøkkenkniv og salonggevær, gitt.

Skrevet

Jeg er faktisk en mann jeg altså, som har postet dette innlegget og aldri lagt inn noe innlegg på skravla som du kaller det!

Skrevet

Jeg og min familie har blitt drapstruet, jeg har blitt slått, lugget av store hårtuster, sparket, spyttet etter, truet, blitt kastet stein etter og blitt kastet tallerkner og glass etter.

Jeg er barnevernspedagog som jobber på ungdomsinstitusjon for ungdom med rus og atferdsproblemer og vi får IKKE risikotilegg.

Skrevet

Kan ikke huske sist jeg ikke ble banka på jobb

(jobber med tunge autister)

Skrevet

Viss du ikkje synes bøndene har elendige vilkår, så bør du oppdatere deg litt.

Hilsen ei med far som bonde.

Skrevet

Jeg jobber i bank og har både opplevd å bli spyttet på, klort, og klappet til.

Skrevet

Helt klart at flere arbeidsgrupper burde kreve risikotillegg...altså når man faktisk kan bli drept av å være på jobb!

Skrevet

De tunge autistene - er de feite eller har de en alvorlig grad av autisme?

Skrevet

18:28

ja flere burde fått det, men det er ikke lett å få gjennomslag for risikotillegg.

Sykepleiere på legevakt / institusjon etc får ikke risikotillegg fordi man må regne med at man møter den type risiko. Mens som sykepleier i fengsel får man tillegget fordi sikkerheten skal være ivaretatt.

Ambulansepersonell får heller ikke dette.

Men søppelmenn får det, fordi de kan ikke regne med å måtte stikke seg på nåler, glasskår etc.

Skrevet

"I følge tall fra Statistisk sentralbyrå fra 2004, har 31 prosent av befolkningen blitt utsatt for vold på arbeidsplass eller lærested. I Levekårsundersøkelsen fra 2003 oppgir seks prosent at de har blitt utsatt for vold eller trussel om vold på arbeidsplassen en gang i måneden eller oftere.

KVINNER HAR DOBBELT SÅ STOR SANNSYNLIGHET FOR Å BLI UTSATT FOR VOLD ELLER TRUSSEL OM VOLD PÅ ARBEIDSPLASSEN SOM MENN, OG FIRE GANGER SÅ STOR SANNSYNLIGHET FOR Å BLI UTSATT FOR UØNSKET SEKSUELL ADFERD.

Halvparten av volden rettet mot kvinner skjer på jobb

- Det som overrasket meg, er at vi har funnet at omtrent halvparten av voldsutøvelser rettet mot kvinner skjer på arbeidsplassen. Dette har nok en sammenheng med at kvinner oftere jobber i sosial- og omsorgsyrker. En kvinne som jobber i sosialetaten, kan for eksempel bli utsatt for vold fra sosialklienter som har fått avslag. Det kan være rusmisbrukere som står bak, og ikke minst gjelder dette enkelte flyktning- eller innvandrergrupper som føler seg krenket av et avslag, blant annet fordi de er vant til et system som fungerer på andre måter, sier krisepsykiater og professor Lars Weiseth som er seksjonsleder ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress.

Yrker med penger, makt og omsorgsfunksjon er mer utsatt

I følge Arbeidstilsynet er dette yrker der det er høyere risiko for å bli utsatt for vold enn andre:

•Yrker som har med transport eller oppbevaring av verdier (penger, våpen, medisin, varer osv.) å gjøre. Dette kan være personer som jobber i butikk, kiosk, bensinstasjoner, legekontor, buss- og drosjesjåfører, osv.

•Personer med makt - politi, vektere, fengselspersonell, ansatte i sosialvesen, ansatte i skole, o.l

•Helsepersonell - særlig i psykiatri, akuttmottak, hjemmetjenester, sosialarbeid

Akseptert eller forventet

Hvilken arbeidsgruppe som opplever mest vold, synes Weiseth det er vanskelig å svare på.

- Jeg tror nok at politiet i sitt daglige virke møter mest vold/motstand, men de er også mer trenet i å håndtere dette. Terskelen for å definere noe som vold, er veldig forskjellig. De som lettest blir slått ut av vold på arbeidsplassen, er for eksempel en kvinne som jobber alene på en kiosk om kvelden, nær sentralbanestasjonen og i et område med mye rusmisbrukere. Du har også yrker der vold så og si er akseptert eller forventet. Dette gjelder for eksempel innen tvungen psykiatri. For dem tror jeg ikke det er et stort problem. Men et tilleggsproblem for helsearbeidere som utsettes for vold, er at de stiller seg selv spørsmål som "hva er galt med meg?" og "har jeg gjort noe for å provosere frem denne handlingen?" , sier Weiseth.

Helsetjenesten venter for lenge med å anmelde

Det å komme tilbake på jobb etter en voldsepisode kan være vanskelig.

- Det er en del som skifter arbeidsplass. De går for eksempel over fra psykiatrien til deler av helsevesenet der det er mindre vanlig med vold. Det å ha kunnskap om hvordan du skal håndtere vold på arbeidsplassen, og at du har skjønt noe av det som ligger bak på forhånd, kan hjelpe deg å takle det bedre, sier Weiseth.

Han synes helsepersonell burde vært flinkere til å anmelde vold enn de er i dag.

- Jeg synes ofte at helsetjenesten venter for lenge med å anmelde vold til politiet. Det har vært en kultur for å tåle veldig mye, sier Weiseth."

Så dette var vel svar nok på ditt innlegg HI. Politiet bli absolutt utsatt for mye som ikke er greit, men det er det jammen men flere yrkesgrupper som gjør. Den vesentlige forskjellen er at politiet har lov til å bruke makt og tvang for å forsavre seg. I tillegg har de våpen eller redskap til å forsvare seg med. Syns absolutt politiet fortjener mer lønn, men det gjør også de som jobber i helse- og sosial sektoren . Du skulle fått vært med meg i hjemmesykepleien en dag. Vi går helt alene og helt ubeskyttet inn i all slags hjem. Både til psykisk syke og til tunge narkomane. Og ja, jeg har også blitt spyttet på, dratt i håret, opplevd trussler av både det ene og andre slaget, slått, kløpet og faktisk forsøkt voldtatt. Heldigvis på institusjon, så noen kom å berget meg. Jeg skal love deg at du hadde blitt sjokket over alt vi opplever.

Skrevet

Jeg har også opplevd å bli utsatt for vold flere ganger i jobb, har vært sivilvekter(butikkontrollør) og dørvakt i mine yngre dager. Kan ikke helt se hvordan bedre betalt skulle redusert volden, men flere ansatte hadde nok gjort susen.

Skrevet

Synes alle jævla politi folk fortjener å bli sparket, spyttet på og slått ned. Dere er noen avskum hele gjengen. Dere gjør en dritt dårlig jobb og fortjener ikke 5 øre mer i lønn.

Skrevet

trekk i fra knekt ribbein i overskriften, og betrakt barnehage og skole som jobb, så beskriver du hverdagen for mange små unger.

Skrevet

yesss vekk med politiet...la alle få drepe, stjele og voldta som de vil istedet

Skrevet

Leser ikke hele tråden, så jeg svarer utelukkende på spørsmålet ditt i overskriften:

Jeg har blitt bitt utallige ganger, stukket med saks i låret, slått til så jeg fikk hjernerystelse (godt sjømannsslag under haka), skallet ned, blitt sparket i skrittet, tatt strupetak på, lagt i gulvet, fått avføring kasta etter meg og verbale utskjellelser og trusler daglig/ukentlig i min karriere som sykepleier på et helt vanlig norsk sykehjem (hvor jeg ikke jobber lenger).

Vurderer å være anonym, men det får stå sin prøve.

Skrevet

Jeg er sosialarbeider og jobber som miljøterapeut i en barnevernsinstitusjon for ungdom med alvorlige atferdsvansker. Av ubehagelige, dramatiske og farlige opplevelser er det mye å velge i. Jeg har blant annet blitt drapstruet flere ganger, fått kastet skapdører og andre gjenstander etter meg, presset opp etter veggen, holdt i kvelertak, lugget,sparket,bitt og slått flere ganger. Jeg har fått kastet en brukt tampong i ansiktet, har opplevd å miste kontroll over bil i 60 sone pga bruker osv osv.

Alikevel syns jeg selv at jeg har verdens beste jobb. Slike hendelser er kjipe og skumle når de skjer, men en lærer mye av det og jeg har selv valgt yrket mitt. Er ikke fornøyd med lønnen, men var fullstendig klar over hva den ligger på når jeg valgte utdannelsen. Fokuserer på videreutdanning, samle erfaring og stige i lønn på den måten. Nå som jeg er gravid har jeg ikke lov av arbeidsgiver å jobbe med målgruppen pga risiko for skade på fosteret (utageringer, vold er relativt vanlig) og jeg savner "barna mine" og den vanlige jobben min veldig.

Skrevet

Jeg har blitt spyttet på, bitt i armen, - jeg fikk en boksåpner kastet i magen da jeg var gravid, jeg har blitt slått, kløpet, skjellt ut, Befølt på rompe, lår. Jeg har blitt dyttet, fått knust brillene mine.

Jeg har blitt truet på livet.

Jeg har jobbet som sykepleier siden 2007. sykehus, legevakt og sykehjem.

Jeg er kjempe gla i jobben min. Slike episoder ser jeg på som læresituasjoner, tar de med videre og prøver å unngå at slikt skjer igjen.

Politeiet burde sefølgelig hatt bedre lønn, og bedre resurser. Det gjelder også mange grener i helsevesnet.

Bønder. All respekt for de som har pågangsmot for å holde hjulene igang, Hele året. Julaften, 1 juledag, nyttårsaften, konfirmasjonsdagen til ungene, 17mai osv. - å jobbe SÅÅ mye for så lite. - (Er oppvokst på et småbruk) Jeg hadde ikke klart det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...