* StoltMamma <3 <3 * Skrevet 20. august 2010 #1 Skrevet 20. august 2010 Jeg har akkurat satt ei ostekake i kjøleskapet, fikk så utrolig lyst på! Men så googlet jeg for moroskyld "ostekake gravid" og da dukket det opp noe om at den inneholder div som ikke er så bra under graviditeten/ svangerskapet! Noen som vet? Er ca 13 uker på vei og vil jo ikke spise noe som ikke er bra for den lille.. Men har egentlig ikke hørt så mye annet enn at man skal holde seg unna rått kjøtt og at man kan spise og kose seg med stort sett alt annet!? Legen sa også det, advarte meg kun mot å spise rått kjøtt og bare passe på å vaske grønnsaker osv godt.
Gjest Skrevet 20. august 2010 #2 Skrevet 20. august 2010 Så lenge osten du bruker er pasteurisert er det helt greit. Philadelphiaost og andre smøreoster har jeg forstått det som at er helt trygt.. Sjekk matportalen.no, så får du svaret der
* StoltMamma <3 <3 * Skrevet 20. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 20. august 2010 Er sånn 123 kake med pulver som man blander sammen med fløte og vann, så har ikke tatt i noen ost så dette er nok helt ufarlig ja:) Tusen takk for svar!
JenteOgGutterMamma! Skrevet 20. august 2010 #4 Skrevet 20. august 2010 hei! :-) Skal være forsiktig med kaker som inneholder oster som ikke er pasteurisert og rå egg!
JenteOgGutterMamma! Skrevet 20. august 2010 #5 Skrevet 20. august 2010 Hei! :-) Man skal være forsiktig med kaker som innehoder oster som ikke er pasturisert og inneholder rå egg.... Noen oppskrifter skal det være rå egg i glasuren for at den skal bli blank....
Lille-Pernille Skrevet 20. august 2010 #6 Skrevet 20. august 2010 Nesten all ost som selges i Norge er pasteurisert. Er du usikker, spør i butikken. PS. Unntaksvis finner man u-pasteurisert ost i ferskvaredisker. Men da vet også betjeningen dette!
JenteOgGutterMamma! Skrevet 20. august 2010 #7 Skrevet 20. august 2010 Rå egg er vel mest i glasur til bla. sjokoladekaker da....
Videlivi Skrevet 21. august 2010 #8 Skrevet 21. august 2010 De vanligste hjemmelagde ostekakene i Norge inneholder Philadelphia-ost eller cottage cheese, så de er helt trygge å spise. =) Kos deg!
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 21. august 2010 #9 Skrevet 21. august 2010 Jeg fikk dilla på ostekake i 2.tri ved forrige svangerskap! Lagde den helt fra scratch med masse deilig kjeksbunn og syrlig ostetopping med kremost fra Tine (mandarin smak), fløte, lett rømme og sitrongele laget med halvmengde væske (og halvparten av det var sitronsaft fremfor vann - for å lage den friskere!). Alt av melkeprodukter var pasturisert og jeg nøt ostekaken med GOD samvittighet! Det gjorde familien min også!!! Ostekake er det ikke noe i veien med! Som de over nevnte er det rå egg og kjøtt, uvaskede grønnsaker og noen typer fisk og skalldyr man skal passe seg for og selvfølgelig at melkeproduktene skal være pasturisert! Nyt graviditeten!
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 21. august 2010 #10 Skrevet 21. august 2010 Nå fikk jeg forresten veldig lyst på ostekake! Lurer på hva jeg har i kjøleskapet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå