fruPuse Skrevet 20. august 2010 #1 Skrevet 20. august 2010 Hei Blir 29 uker på mandag, og i går var jeg til legen. Jeg har ligget over gjennomsnittet på symfuse-fundus-målet jevnt hele veien, men nå har jeg gått OVER normalområdet. Så legen lurte på om jeg skulle til ny UL, men jeg har ikke hatt planer om ny UL (som man må betale for). Legen sa at vi fikk følge med på symfuse-fundus-målet, og hvis det ble veldig stort burde jeg gjerne ha en ny UL. Betyr det at jeg får en stor baby? Hva er egentlig grunnen til stor baby? Er det at morkaka er god og at barnet tar til seg mye? Jeg spise godt, men ganske sunt og greitt. Jeg var 4 kg da jeg ble født, min mann var 4,5 kg. Det har kanskje noe å si også....? Noen som har erfaringer med dette? Håper jeg slipper å betale for ny UL, men at jeg i såfall får det av medisinske grunner. Det er vel kanskje en fordel å vite HVOR stor babyen er hvis hun er veldig stor, sånn i tilfelle det skjer komplikasjoner/haste-keisersnitt osv. Men jeg håper for all del at jeg kan føde normalt, men er kanskje større risiko for å revne og sånn når babyen er stor *grøss*
MC81 Skrevet 21. august 2010 #2 Skrevet 21. august 2010 Det trenger ikke å bety at du får et stort barn selv om sf målene dine er over gjennomsnittet! Jeg har et stort barn i magen og har helt normale sf mål! Skulle man allikevel ville sjekke det så får man en ny ul på sykehuset! Dette gjøres for å se hvor stor barnet er og h or stort det blir i forhold til fødsel osv! Men dt gjøres nok litt nermere termin enn du er nå!
Moen72 Skrevet 21. august 2010 #3 Skrevet 21. august 2010 Hei -- er gravid med nr 3, har hatt stort symfuse-fundus-mål med alle 3, men med sistemann har jeg ligget jevnt over gjennomsnitt. Ble sendt på ekstra ul på sykehus (som jeg ikke måtte betale for), for å sjekke størrelsen på baby. Den var helt normal, og etter at babyen har snudd seg med hodet ned har magemålet kommet ned på normalen. Har hatt normal størrelse på de 2 andre også. Syntes det var greitt med ekstra ul, alltid greitt å sjekke om det står bra til der inne! Lykke til, går nok bra!!
MammaTilToTette + spire Skrevet 21. august 2010 #4 Skrevet 21. august 2010 Sist lå jeg langt over normalen hele veien,og fikk ul for å se størrelsen på barnet. Hun ble sagt å bli 4200-4400 ved fødsel,noe som stemte godt. Men det er jo ikke sååå stort,så høye mål trenger ikke bety veldig stort barn:)
Lenemor 1 rosa og 2 blå=) Skrevet 21. august 2010 #5 Skrevet 21. august 2010 Hei. Syntes det hørtes rart ut at du må betale for å evt få skjekket dette selv. Har fått det gratis i begge mine 2 tidligere svangerskap både i uke 32 og 36 pga store fundusmål. Har fått en unge på 4260g og en på 3920g. Den minste av de to hadde høyest fundusmål på skjemaet. Hos meg er en del av årsaken at jeg har endel "polstring" på magen fra før,og dette blir jo liksom ikke borte selv om baby vokser. Men som du sier var dere begge to store ved fødselen,og da er det jo mulig at babyen deres har gode vekstvilkår i magen:-) Syntes du skulle ringt fødeavdelinga etterhvert hvis det fortsatt er mistanke om stor baby,dette har de fleste gode rutiner på. I dette svangerskapet har jeg ligget langt over det grønne feltet hele veien(er nå i uke 32 og snart utenfor hele skjemaet) Jenta i magen er faktisk mindre enn gjenomsnittet,så det må ikke ha noe å si at du har store mål:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå