Gå til innhold

Legen min skulle sende en rapport til Nav, nå er jeg bare glad jeg tok opp samtalen mellom meg og legen på tape!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er MANGE uvitende her inne: NEI, det er IKKE forbudt å ta opp samtaler du selv har med andre eller som du deltar i, selv om de ikke vet om at de blir tatt opp på bånd. Det er forbudt å ta opp samtaler som du ikke selv deltar i (eller selv hører) f.eks å sette opp utstyr i et rom og tape uten å selv være tilstede. Dette hadde dere visst om dere fulgte litt med på nyhetene og var mer enn 20 år.

Advokaten

Fortsetter under...

Skrevet

Selvv om jeg følger med på nyhetene og er 35 år, så visste ikke jeg detaljene rundt hva som er straffbart ang. avlytting og opptak av samtaler på bånd. Hadde du, 10:36 hatt litt allmenn forståelse av samfunnet du er en del av, så hadde du visst at alle ikke vet det samme som deg. Eller var det bare godt å hevde seg selv på bekostning av andre?

Skrevet

Jo, det er det. Det kreves selvsagt samtykke, hallo i luken...

Skrevet

så du synes at en pasient som tar opptak av samtaler på ett legekontor virker helt frisk i toppen.. selv om du er advokat så er det vel noe som skurrer her. jeg jobber på legekontor, hadde vi funnet ut noe slik hadde forholdet til den pasienten blitt meget anstrengt, hadde foretrukket og forventet at han/hun skiftet fastlege. er ikke motiverende og hjelpe folk som opptrer med slik mistillitt.

Skrevet

Vel, det har vært mange saker i media, spesielt tidligere om nettopp det å bli avlyttet uten å vite om det... og det var jo slik vi fikk vite mye om Gro Harlem Brundtlands "metoder" fordi Reidulf Steen tok alle sine samtaler med henne opp på bånd...

Og jeg har ikke sagt ett ord om hva jeg synes om HI, men om lovligheten av det HI har gjort, så det gjelder å skille klinten fra hveten anon. rett over...

Skrevet

Du vet tydeligvis ikke alt du heller, advokaten.

Man må ha hjemmel i lov for å ta opp samtaler uten samtykke, også der man selv er til stede.

http://www.datatilsynet.no/templates/article____1071.aspx

"Opptak av samtaler der man selv deltar er likevel ikke lov uten videre."

"Dersom man ønsker å gjøre lydopptak, må man som hovedregel enten ha hjemmel i lov, eller den registrerte (motparten) sitt samtykke. Det kan dessuten bare gjøres opptak dersom formålet er klart angitt, og virksomheten har saklig grunn til å gjennomføre lydopptakene. Opptakene må dessuten være relevante for formålet."

"- Den ansvarlige har informasjonsplikt. Det vil si at det før det blir gjort opptak må komme klart frem hva som er formålet med opptakene, hvordan disse lagres og hvor lenge de oppbevares, forteller Urnes. Dette vil alltid gjelde når det er praktisk mulig å gjennomføre. Den registrerte har dessuten vanligvis rett til å få høre opptaket. Det finnes visse unntak fra informasjonsplikten og innsynsretten, men unntaksregelen er snever, og det er svært sjelden den er relevant i forhold til lydopptak."

Annonse

Skrevet

Du må nok google litt mer avansert om du skal kunne slå i bordet anonym. 11:06.

Etter straffeloven § 145a er det straffbart bl a å ta hemmelige opptak av telefonsamtaler man selv ikke deltar i. Tilsvarende er ikke straffbart dersom man selv deltar i samtalen. Det samme gjelder samtaler i et rom hvor en selv starter og stopper opptaket.

Du kan jo google litt på Høyesterettssaker så kanskje du blir litt mer opplyst?

Advokaten

Skrevet

he he he, tror ikke hun er advokat! har kanskje prøvd å studere jus engang i tida, men garantert ikke ferdig utdannet.

Skrevet

Dagens smarting, ser jeg :-)

Advokaten

Skrevet

Ja jeg er ganske smart:-)

Hjernekirurgen

Skrevet

Det må likevel opplyses om, og vil heller ikke bli sett på med blide øyne dersom man holder det skjult.

Det skal skjellig grunn til for å ta opp en samtale uten motpartens samtykke. En normal legesamtale er ikke en slik skjellig grunn.

Skrevet

Nei,det er det ikke 10:52.

Sjekk med politiet.Det har nemlig jeg gjort.

Det er lov å ta opp samtaler man selv er delaktig i.

Det er ulovlig å ta opp andres samtaler man ikke er delaktig i.

Skrevet

Til opplysning så har advokaten rett.

Jeg ble tatt opp på bånd under en telefonsamtale (eller faktisk under flere) og truet med disse i etterkant. Når jeg kontaktet politiet for å anmelde ulovlig avlytting fikk jeg beskjed om at dette var fullt lovlig.

Så 1-0 til advokaten:-)

Annonse

Skrevet

Jeg tror på HI!

Når man får en sykdom og er avhengig av helsevesenet og helsepersonell, spesielt leger, kan man oppleve det utroligste!

Vanligvis kan man bare le av folk som oppfører seg som idioter, men når man er syk, er man faktisk avhengig av at legen gjør jobben sin skikkelig, både pga. helsen og økonomien.

Skrevet

Hi her!

Jeg er hverken gal eller noe, men rett skal være rett! Jeg har liksom ikke tenkt og beramme en rettsak, men tåler ikke at legen som skal hjelpe meg lyver og sender avgårde falske opplysninger.

Hva slags sak det dreier seg om vil jeg ikke opplyse om her pga faren for gjenkjennelse av f.eks Nav ansatte!

Men satser på at dette ordner seg, men synes fremdeles det er utrolig at legen kan sende avgårde gale opplysninger uten mitt samtykke!

Hadde det f.eks vært snakk om yrkeskadeerstatning kunne jo saken ha blitt svært komplisert dersom legen skrev noe helt annet enn hva som hadde vært fakta! Og det er faktisk like ulovlig og sende avgårde uriktige opplysninger, er det ikke det da??

Skrevet

Så kjedelig da, HI.

Gartneren

Skrevet

Det er ikke noe galt med en person som klok av skade tar opp samtaler.

Jeg vil si det er smart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...