Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen andre som har opplevd at termin hjulet på sykehuset og den til jordmor ikke har vært helt like?

Altså: når jeg var på ultralyd så var det en torsdag, da var jeg 18+4, noe som vil si at jeg "fyller uke" hver søndag, sant? altså ble jeg 19 uker første søndag etter ultralyd. da er jeg 19+1 på mandag, mens hos jordmor var jeg akkurat 19 den mandagen.

jeg "fyller" som sagt uke hver søndag, men har termin på en torsdag, 4 dager etter at jeg er 40 uker. altså når jeg er 40 +4.

men regner de ikke at en graviditet varer 40 uker og 2 dager?

er nå 34+5.

andre som har termin 30 september? hvor langt sier dere at dere er på vei idag 20.08.2010???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En gravidetet regnes å vare 40+3 dager.

Dagene telles fra 19+1 - 19+7, så hvis du var 18+4 en torsdag, så bytter du altså uke mandagen etter.. da er du 19+1 som sies å være akkuratt 19 uker..

For skjellen er nok bare at noen teller 19+0 - 19+6 og andre 19+1 - 19+7...

Håper du ble litt klokere nå.. :)

Skrevet

Jeg har termin 27/09-10, og er 34 + 6 den 20/08. Blir akkurat 35 uker imorgen, den 21/08.

Skrevet

ahaaaaa, jo ble litt klokere.

dvs jeg blir 35 uker nå på mandag.

men celine84, når du da fortsatt har 3 dager igjen til termin så er du 40uker. sier du da at du er 40 eller 39+4?

for man blir jo da 40 uker 3 dager før termin, siden graviditeten varer i 40+3.

uff roter mye nå jeg.

Skrevet

Man kan da IKKE telle noe som +7 ??

Den siste dagen blir jo +6 også bytter man uke.

Vi har f eks. 30 (+0) , 30+1, 30+2, 30+3, 30+4, 30+5, 30+6

---> Dette utgjør tilsammen 7 dager. Man kan derfor ikke si 30+7! ETTER 30+6 kommer uke 31 (+0)

DU BYTTER DERFOR UKE PÅ SØNDAGER SOM DU SELV SA :)

Skrevet

det var jo det jeg også trodde/ tenkte var logisk..men når man er gravid så er det ikke så mye logisk. da gjelder det bare å følge regler;))

det som irriterer meg litt er jo at jeg blir 35 uker nå på søndag, men det er ikke før 35+4 at jeg kan si at jeg bare har 5 uker igjen,hehe:)

Skrevet

he he:) Dette forvirrer meg også! Legen min mener jeg bytter uke på fredager, i følge henne er jeg 31+1 i dag (21.august). Men jordmor (og bim) mener jeg bytter uker på søndager, da er jeg 30+6 i dag. Begge regner utifra ultralydterminen, som er tirsdag 26. oktober.

Skal man tenke at et svangerskap er 40+3, er det jo (ifølge meg selv) lørdager jeg bytter uke, og derfor er 31 uker i dag.

Hvem har egentlig rett?

Dette har jo ikke mye å si, siden babyen uansett kommer når den er klar! Men ganske forvirrende!

Skrevet

Noen som skjønner dette??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...