LillaGorilla♥♥ Skrevet 20. august 2010 #1 Skrevet 20. august 2010 Vet liksom ikke helt hvilket forum jeg skal legge dette på, det handler vel ikke akkurat om assistert befruktning.. Men jeg tenkte i min enfoldighet at det kanskje er endel her inne som har erfaring med måling av hcg og hvordan det fungerer? Så here goes: Jeg mistet i uke 6 i mai, og tok da hcg-blodprøver for å se hva som "foregikk" da jeg fikk blødningen. Da viste jo de at hcg sank, og at det dermed var en SA. Nå er jeg gravid igjen, litt over 4 uker, og har begynt å spotte. Jeg vet at dette er helt normalt i svangerskapet og at det ikke behøver være noe galt, men jeg er selvsagt ekstra nervøs pga SA'en, og at det var nettopp slik det begynte. Greia nå er at jeg har mye tydeligere symptomer på graviditet, pluss at spottingen liksom aldri blir noe mer enn det. OG til tider stopper det helt opp. Jeg er vel aller mest redd for å ha en MA, at det dør, uten å komme ut. Og da er spm, hvis det er en MA, vil det vise på hcg-tester? Altså, stagnerer produksjonen? Når man er gravid "på ordentlig" stiger den jo, har man SA synker den. Så hva skjer da ved en MA? Jeg tenker liksom om en hcg-blodprøve kan påvise en MA? Jeg vil ikke få en ultralyd umiddelbart, men kan komme inn for blodprøver ila uka. Jeg vil jo helst vite hva som skjer, og det så fort som mulig..
MK73 Skrevet 22. august 2010 #2 Skrevet 22. august 2010 Hei, Lilleva. Uff, trist å høre at du spotter :-( Det trenger jo som du sier ikke bety at det går galt, men uansett skaper det bekymring som du godt kunne vært foruten. Jeg er ikke helt sikker på svaret på det du spør om, men jeg tror at det kan gå begge veier. I det fleste tilfeller tror jeg at HCG-utviklingen etterhvert vil stoppe opp, men det kan godt ta noen dager/uker før det skjer, og det kan trolig også finnes tilfeller av MA der den fortsetter mer eller mindre som normalt i en god stund. Det kommer jo også an på hvor langt man er på vei - men når er det jo sånt sett tidlig for deg, og da skal man ha en markant økning i HCG, så det burde kunne gå an å få en indikasjon med å måle HCG med noen dagers mellomrom. Så tidlig er det liten vits i UL, for man kan ikke se noe annet enn et "hulrom" i livmor, og kanskje indikasjoner på en fostersekk, og det vil jo være der selv om du skulle være uheldig å ha en MA. Skal UL hjelpe så tidlig så må du nok ha to undersøkelser med kanskje en ukes mellomrom, slik at man får sett om graviditeten utvikler seg som den skal eller ikke. Hvordan går det med deg? Jeg håper dette bare var "skremmedråper". Klem fra meg
MK73 Skrevet 22. august 2010 #3 Skrevet 22. august 2010 Heisan. Googlet litt, og fant noen svar som bekrefter omtrent det jeg synset meg frem til: http://www.lommelegen.no/377001/missed-abortion-og-hcg
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 23. august 2010 Hei, MK73! Lenge siden sist, kos å høre fra deg!: Takk for svar. Det var dte jeg tenkte, flere har sagt det samme. Likevel vil ikke legen min gi noen henvisning til ultralyd eller ta meg inn til annen sjekk enn blodprøver. Jeg har tatt første idag, skal ta neste onsdag. Så har jeg fått time til ultralyd om litt over en uke, før det er det jo ikke så mye vits. Jeg får bare krysse fingrene for at det går bra denne gangen, man blir jo litt ekstra nervøs når man har mistet tidligere, så jeg greier ikke helt glede meg over det hele før jeg vet at alt er ok.. Hvordan går det med deg da? Er det på'n igjen snart? Åh, som jeg håper at det skal klaffe for dere nå! Unner deg virkelig det! Håper du har kost deg som best du kan i sommer. Prøvde sende deg pm, men fikk beskjed om at du enten har sperret meg for å sende pm, eller at postboksen din er full.. Uansett, masse lykke til videre!
MK73 Skrevet 23. august 2010 #5 Skrevet 23. august 2010 Hei, du! Uff - det rant visst over i postboksen, ja, og du er såvisst ikke sperret :-) Jeg har ryddet litt nå, så det er plass til en melding eller to. Godt å høre at du får tatt blodprøver i alle fall. Så får vi håper at du får klare svar, for med HCG er det ofte ikke enkelt å sette to streker under svaret. Du får gi beskjed om hva resultatet blir, så krysser jeg alt jeg har. Hvordan går det med spottingen? Jeg skjønner virkelig godt at du synes det er vanskelig å slappe av. Vi må satse på at alt er OK, så kan du senke skuldrene litt etter forhåpentligvis får positive svar fra HCG-prøvene. Jeg venter på ny laparoskopi, for å sjekke at alt er OK før de siste forsøkene, i hovedsak med fokus på endometriose. Deretter blir det nytt forsøk, nytt ordinært tenker jeg, så sparer vi på fryseggene våre, for de blir jo ikke eldre :-) Jeg går også på ekstra medisiner som forberedelse til forsøkene. Ja, jeg har kost meg :-) Spist masse spekemat, drukket litt vin, kost meg masse med god mat. Føler meg tung og ute av form, så starter opp igjen med trening nå, og skal prøve å kvitte meg med noen kilo til. Så får vi se om jeg klarer det. Takk for lykkeønskninger. Så må du huske å holde meg oppdatert. Jeg håper virkelig at alt går helt fint!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå