Gå til innhold

Negative respons på mitt valg av fødested på ABC

Anbefalte innlegg

Jeg er førstegangsfødene og har selv tatt et valg om å føde på ABC klinikken på Ullevål.

Jeg møter svært mye skepsis og negative tilbakemeldinger for dette. Som "jeg vet ikke hva jeg gjør" og "burde du ikke vente til neste mann når du vet hvordan det er å føde". Jeg har ingen planer om å leke helt, og jeg tror heller ikke at jeg tåler mer smerte enn andre. Men jeg har troen på opplegget og at jeg kan klare det uten medikamentell påvirkning..

Vet jeg ikke bør bry meg, men det er klart det blir noe jeg tenker på.. Noen er faringer, råd eller oppmuntring?

Fortsetter under...

Jeg var innstilt på å føde uten smertestillende (her føder alle på vanlig avdeling). Hadde satt meg inn i fødselen forløp, og greide å beholde roen (nesten hele tiden) og ha rolig pust hele veien. Tanken om å spørre etter smertestillende streifet meg ikke, og fikk heller ikke tilbud. Mini ble tatt med vakum...

Har tro på at det mentale spiller STOR rolle, for med engang jeg ble stresset og mistet kontroll på pusten, ble anspent i kroppen etc. var smertene sikkert 10 ganger verre!

Antar at man blir overflyttet fra ABC klinikken, til vanlig føde ved behov, for assistanse? - I såfall ville jeg ikke brydd meg om hva andre sier!

Skjønner hva du snakker om!

" hahaha, du har ikke peiling på hva du snakker om,, " tull å bestemme seg for no sånt,,

Jeg har bestemt meg, jeg skal føde uten, (selfølgelig om det skjer noe uventet at det blir en nødvendighet med smertestillende) så vil jeg det.

Er bare lei av å høre hvor tåpen jeg er som har lyst til det osv.

Nej, ikke bry deg om de som sier sånt, selv om andre har hadt behov for det, så er det ikke alle som har behov. Tror det hjelper på og være godt innstillt, ha gode pusteøvelser og holde roen. Jordmora ser nok om du ikke kommert til og klare det uten smertestillende.(og r det grunner/feil som gjør at du MÅ bruke smertestillende, så ser de dette forhåpentligvis på forhand) Så er bare og være instilt på hva du ønsker, så får vi bare ta det som det kommer når den tid er der.

lykke til videre :)

Vi har fått noen kommentarer vi også, men det er fordi vi velger bort lokalsykehuset og drar til regionssykehuset istedet (som er 35 minutter unna, så det er ikke akkurat store avstanden). Jeg liker ikke lokalsykehuset og de har bare lege tilgjengelig mellom visse tidspunkt noen dager i uka. Da drar jeg heller dit hvor all hjelp er tilstede kontinuerlig. Vi bor like ved samboers hjemplass, og dermed har jeg ikke noe forhold til sykehuset her, slik som en del av de som er oppvokst her har.

Det har kommet et par kommentarer på hvorfor vi skal et annet sted, men vi har bare svart at vi ikke liker oss på sykehuset her og ikke sluppet til flere kommentarer. Men det er nok noen i samboers familie som syns vi er litt snobbete på grunn av det her. Men det gir jeg igrunn blanke i.

Det beste med sykehuset vi skal på er at kun besteforeldre får komme på besøk også, så vi kan få være nesten helt i fred et par dager =D

Lukk ørene!

ABC er et fantastisk sted å føde på, dere blir tatt hånd om på en unik måte og det vil prege dere alle tre i lang, lang tid etter selve fødsel og barselopphold.

Fødte selv som førstegangsfødende der, og var ikke i tvil om hva jeg skulle velge denne gang.

Det er historiene fra føde A og B på Ullevål som får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg, så skepsisen sin kan folk bare ha for seg selv:)

Dersom du vil ha mer råd/tips er det bare å sende meg en PM.

- og kanskje vi sees der oppe?:)

Annonse

Synes du bare skal gi blaffen i slike kommentarer. Det er vel ingen som vet hvordan det er å føde før de har prøvd, og uansett er ingen fødsler like! Ikke la bedrevitende flergangsfødende ta motet fra deg. Det fine med ABC er jo at du alltid har muligheten til enkel og rask overflytning til vanlig fødeavdeling hvis du skulle ønske det fordi du vil ha mer smertelindring, eller hvis det skulle være medisinsk nødvendig.

Lykke til, håper du får en fin fødselsopplevelse på ABC! Jeg er mer enn bare litt misunnelig på deg - med førstemann var det ingen ABC i nærheten (bare en fødestue, 10 mil unna nærmeste gynekolog = uaktuelt for meg). Uansett ble det en risikofødsel, så det hadde ikke blitt noen ABC samme hvor jeg hadde bodd... Det endte i akutt ks, og skal ta ks denne gangen nå, så naturlig fødsel kan jeg bare drømme om. :(

Kan legge til at jeg hadde store planer om en "naturlig fødsel" på vanlig fødeavdeling, med akupunktur og badekar etc da jeg skulle få førstemann. Som tidligere nevnt endte det i en risikofødsel, med "alt" av smertelindring, og det ble akutt ks til slutt. Man kan ikke planlegge en fødsel, det er viktig å være åpen for at ting kan bli annerledes enn du tenker/ønsker - men det er slett ikke noe hinder for å velge ABC, snarere tvert imot! :)

Glemte forresten å nevne det jeg holder aller helligst ved ABC:

Fra datteren min ble født kl 12 på søndag til vi reiste kl 11 tirsdag var det kun èn person bortsett fra oss som tok i henne; jordmoren. Etter at hun hadde ligget på magen min en stund og det var på tide med vitale mål, ble hun bare løftet bort til et bord 1,5 meter unna senga. Her ble hun veid og målt i et par minutter før hun igjen var tilbake hos meg.

Ingen hastevask, rask håndtering og påkledning, bare kroppskontakt med sin mamma og pappa.

Vi fikk være på føderommet til klokken fem samme dag, da hadde jeg fått dusje og kledt meg, og hun kommet i en bleie og body. (De anbefaler ikke at man vasker babyen første dag, og det var overhodet ikke ekkelt som noen tror...)

Så gikk vi de få skrittene over til rommet vårt hvor vi fikk være helt i fred til utreisesamtalen.

Jordmødrene på ABC er tilgjengelige hele døgnet, bare å gå ut i gangen, men med ukomplisert fødsel og rolig baby følte vi ikke at vi trengte det. Vi gikk rett og slett i hi og bare nøt miraklet:)

Jeg er veldig glad for måten dere har gitt meg støtte og glede ved å fortelle om deres egne opplevelser og tanker.

Det har definitivt gitt meg enda større tro på at valget jeg har tatt er riktig.

Samtidig er det veldig spennende å høre deres egne erfaringer og meninger. Så tusen takk for delingen :)

Jeg ser frem til dette mer enn før jeg skrev innlegget!

(og det er klart at det er betryggende at nødvendig hjelp på ABC ikke er langt borte hvis det skulle bli nødvendig..)

Vi skal også føde på ABC i februar, og jeg har også fått lignende kommentarer som deg. Ble også lettet og glad over å lese denne tråden :)

Noen andre viktige argumenter for at vi valgte ABC:

- Jeg har tidligere fått akupunktur mot vårallergi, og ble KVITT det i 2 år! Det viser bare hvor bra effekt det kan ha, der ingen medisiner fjernet årsaken.

- Jeg elsker vann og slapper veldig av i vann. Ser for meg at jeg klarer å stresse mindre ved vannfødsel

- Oppfølgingen på forhånd på avdelingen virker personlig, nær og unik.

- Vi kan få være i fred etter fødsel hvis alt går bra. Men kan lett få hjelp og råd om vi ønsker det.

- Det er nærme vanlig fødeavdeling på Ullevål om noe ikke skulle gå som planlagt (derfor vi ikke søkte Føderiket)

Gleder meg jeg og tror dette går kjempebra :)

Jeg kjenner flere som har født både første, andre og tredjemann på ABC. Jeg har født der selv, og der er et fantastisk sted med flinke jordmødre og fine fødestuer. Jeg skal ikke lyve, det ER vondt, og jeg ønsket epidural på slutten men fikk det ikke fordi jeg hadde full åpning. Så jeg fullførte min ABC fødsel i vann og var kjempestolt over at jeg klarte det. Jeg håper du får en fin fødsel der!

Jeg er også førstegangsfødende og har fått plass på ABC. Som deg, har jeg merket at jeg må ha forsvarstalen klar når folk får vite hvor jeg skal føde. Jeg har ikke valgt ABC fordi jeg er i mot smertelindring og absolutt skal slå et slag for naturlig fødsel, men på grunn av tilbudet, oppfølgingen og det faktum at veldig mange ikke har tid til å få smertelindring uansett, og på ABC er det hyggelige omgivelser som innen den tid er kjente omgivelser for både meg og samboeren min, da vi skal ha alle kontroller der fra og med oktober (føder i februar). Dette er viktig for meg, og det er viktig å vite at jeg skal være på et sted som ikke er sterilt og ukoselig, som en fødestue nok kan være (har ikke vært på så mange, så her bare gjetter jeg).

Men folk himler med øynene og sier at jeg må være gal eller dum, og "hvorfor stå på prinsippene" og "man tar da Ibux når man har hodepine, da tar man også smertelindring når man føder" osv. Det er ikke det det handler om for meg, og blir det et smertehelvete (og jeg har tid til det) så er jo muligheten der for å bli trillet inn på kvinneklinikken på Ullevål.

anskje ses vi på ABC! Det er fantastisk å lese denne tråden her og se at jeg hverken er gal eller dum, og jeg gleder meg med dere til å føde på et fantastisk sted!

Annonse

Veldig enig med pregoprego over her! Alternativ smertelindring er kun ETT aspekt ved ABC, vel så viktig for meg var svangerskapsomsorgen og barseltiden. Det å gå jevnlig til oppfølging der og bli kjent med stedet og jordmødrene gir en økt trygghet i forhold til fødselen.

Dessuten får man jo smertelindring i form av varmt vann eller akupunktur :-)

Jeg var på ABC med førstemann, men ble flyttet over til føde A pga misfarget fostervann. Det er ganske mange førstegangsfødende som blir flyttet over, så det bør man være forberedt på. Men vi hadde en kjempefin fødselsopplevelse uansett! Og vi fikk komme tilbake på ABC etter fødselen, jeg er veldig fornøyd med barseltiden der.

Prøver meg på ABC igjen nå, håper jeg får føde der denne gangen :-) Men det viktigste er uansett at babyen kommer ut og er frisk og fin, så det er egentlig ikke så nøye.

En helt annen kommentar, som vi ABC-jenter kanskje BURDE få litt oftere, er at det er vanvittig at det brukes ekstra ressurser på oss friske kvinner ;-)

Hei!

Jeg hadde også fødeplass på ABC med min første. Jeg valgte det fordi det var viktig for meg å vite hvor jeg skulle føde, samt at jeg kunne gå der til alle kontrollene. Det er virkelig helt supert der. :) Jeg måtte også forsvare valget mitt. Det var som om andre kvinner følte at jeg var tøffere enn dem, fordi jeg skulle føde naturlig.

Nå ble det dessverre slik at jeg måtte overføres til vanlig avd. på grunn av at det tok så lang tid og det ble behov for mer overvåking av babyen. Det ødela fødselsopplevelsen for min del. Måtte ligge på ryggen i en seng og da klarte jeg ikke å jobbe med riene på den måten som var bra for meg. Jeg tror det er viktig å være forberedt på at man kan bli flyttet. Nesten 50% av førstegangsfødende som skal føde på ABC blir flyttet.

Jeg kom tilbake på ABC to timer etter fødselen og det var helt topp. Bruk de som jobber der aktivt og få hjelp til amming og div. De er veldig koselige alle sammen.

Lykke til! :)

Hei!

Jeg hadde ikke planlagt ABC fødsel. Men da det var fullt der jeg skulle og alternativet de foreslo var Bærum nektet jeg. De foreslo ABC, sikkert overbevist om at jeg ikke ville takke ja til det, men det gjorde jeg. Jeg fikk derfor ikke glede av den gode oppfølgingen i forkant alle skryter av på ABC, men den tiden vi hadde der var veldig bra. Både jeg og mannen min ble godt ivaretatt. Rommet var stort og fint og både jeg og mannen min fikk slappet av. Tilbrakte en del tid i badekar, og det var fantastisk god smertelindring. Jeg hadde egentlig sagt jeg ikke skulle opp i noe badekar, men er veldig glad jeg ble overtalt. Desverre fikk jeg ikke fullført fødselen på ABC, men tiden vi var der opplevdes bare positiv. Når vi kom i en situasjon hvor vi ble nødt til å flytte over til vanlig fødeavdeling var heller ikke det noe problem. Veldig vondt å gå ut av badekaret, men ingen som nektet eller holdt oss igjen slik jeg hadde hørt noen skrekkhistorier om.

Lykke til med fødselen når den tid kommer :o) (Selv er jeg bare 11+3, så hører ikke til her inne før om noen dager.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...