Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 20. august 2010 #1 Skrevet 20. august 2010 Vent med å kjøpe det til etter fødselen; se an behovet først, og husk at apoteket har åpent også etter at babyen er ute! Velger man å kjøpe en manuell pumpe for å spare penger, men finner ut etter fødselen at man trenger en elektrisk istedet, så blir det jo plutselig ikke så veldig billig lenger;) Ikke sikkert at man trenger en pumpe i det hele tatt heller, og da er det ihvertfall penger ut av vinduet.. En gjenganger inne på småtroll-forumet på dinbaby er ihvertfall at mange sliter veldig m den manuelle pumpen fra Avent- enten at man ikke får d til i det hele tatt, at det kommer for lite melk eller at man synes d blir for tungvindt/ tidkrevende (selvsagt mange som synes den funker helt greit også!). Leser derfor ofte om folk som ender opp med å måtte kjøpe inn en elektrisk pumpe i tillegg til den manuelle, og da går jo plutselig hele vinninga opp i spinninga. Jeg måtte pumpe meg minst en gang om dagen sist, og var superfornøyd m Medela Swing sin elektriske pumpe (fikk den anbefalt av pleierne på rikshospitalet fordi det er den pumpa som best simulerer babyens sugetak og derfor pumper mest skånsomt og effektivt. Har også lest mye positivt om den her inne). Jeg hadde ikke kjøpt noe pumpe før fødsel, men siden jeg ble anbefalt å pumpe meg minst en gang daglig av de som jobbet på barsel, så kjøpte vi bare inn pumpa på vei hjem fra sykehuset- klar til bruk m en gang. (ikke alle apotek som fører Medela-pumpene riktignok, så kan eventuelt være lurt å sjekke det ut på forhånd). Syntes også det var kjekt å pumpe meg en del i starten, ikke bare for å opprettholde produksjonen, men for å bygge opp et lite morsmelk-lager i frysern, til bruk senere ved barnevakt/ avlastning (man har jo gjerne melk i overflod de første ukene, og da er det ofte greit å pumpe ut en del og fryse ned, holder seg jo leenge i frysern) oioi, dette ble langt gitt- min lille avhandling om brystpumper hehe- sikkert mange som har andre erfaringer også, men dette var ihvertfall min og mange andre jeg har lest om på småtroll=)
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 20. august 2010 #2 Skrevet 20. august 2010 Takker for tips! Tenkte å vente til etter födsel for å se om jeg trenger den, men ser veldig mange her inne snakker om denne overfloden som er smart å fryse ned...og da må jeg jo nesten ha pumpe uansett...men når jeg tenker meg om har vi en minifryser, så jeg tror ikke det blir den helt store nedfrysningen her likevel...hehe...så vi får se! Skal i alle fall ha Medela sin i bakhodet!
Frk Marge Skrevet 20. august 2010 #3 Skrevet 20. august 2010 har allerede avent sin manuelle jeg og var egentlig ganske fornøyd med den forrige gang. Da var det helt uaktuellt å ta seg råd til en elektrisk Men om behovet ser ut til å bli det samme denne gangen kommer jeg til å investere i en elektrisk i tillegg til den manuelle jeg allerede har, men som du sier, det ser man an.... Ingen unger er like. Jeg har hatt uflaks iom at jeg først fikk et barn som ble sondematet og "bortskjemmt" fra fødselen av og ikke gadd å jobbe for føden når vi prøvde å få igang amming etter 4 uker... Deretter fikk jeg en baby med helt feil sugeteknikk som ikke fikk i seg noe som helst..., så jeg har vært avhengig av pumping ja. Håpet er at jeg denne gangen får et friskt barn med god sugeteknikk så jeg slipper å pumpe for å opprettholde og øke produksjonen
WPW Skrevet 20. august 2010 #4 Skrevet 20. august 2010 Siden det ikke har kommet noe svar på det andre brystpumpespm prøver jeg her også. jeg lurer forferdelig på det med brystpumpe... jeg har avent sin manuelle fra sist, men jeg klarte nesten ikke å pumpe ut noe som helst.. Baby måtte suge på det brystet jeg ikke pumpet for at det i det hele tatt skulle komme noe. Og når det tilslutt kom klarte jeg bare å få ut ca 20-40 ml sånn at jeg måtte pumpe mange ganger før jeg klarte å få et måltid ut av det. Selvom ammingen gikk bra gikk jeg etterhvert over til morsmelkerstatning når vi skulle ha barnevakt. Og barnevakten måtte for all del ikke gi baby mat rett før vi kom hjem, for da var brystene mine så sprengt at jeg måtte amme. Til og med da klarte jeg nemlig ikke å pumpe meg. VONDT!! Jeg har lurt på om det blir lettere med en elektrisk pumpe, men samtidig er det så dyrt. Er det verdt pengene?? Brystvortene mine har faktisk blitt litt ødelagt fordi jeg pressa meg sånn ift pumpingen sist. Så nå vurderer jeg bare å droppe pumping helt. hvis ikke noen som har prøvd begge deler kan gi meg et tips da...
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 20. august 2010 #5 Skrevet 20. august 2010 Jeg har et brystpumpespørmsål av praktisk art: Er det noe i veien for å kjøpe pumpe brukt? Ser det ligger mye pent brukt/nesten ubrukt til OK pris på finn.no - er brystpumpe en sånn ting som man ikke skal kjøpe brukt? Jeg kommer jo selvsagt til å koke den uanset thvor ren og fin den ser ut...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 20. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 20. august 2010 Du kan nok helt fint kjøpe pumpe brukt, for koker man den godt blir den jo steril. Jeg syntes imidlertid at pumpe var en av de tingene det var greit å kjøpe nytt, i og med at jeg visste jeg skulle ha flere barn, og sånn i forhold til garanti, hvis noe skulle gå i stykker osv. Putte- jeg har ikke prøvd avent sin manuelle pumpe selv, men etter det jeg har hørt på ulike forum, og sett i barselgruppe osv- så er det mange som strever m denne.. Mange som bare får ut noen få ml per pumping osv, selv om de pumper aldri så iherdig. For min del var Medela Swingen GULL verdt, et av mine beste kjøp- for den er veldig skånsom mot brystvortene, mye bedre enn f.eks Avent sin elektriske etter hva jeg har hørt. På Medelaen kan man dessuten stille inn styrken selv, enten kraftig sug eller bare svakt- veldig genialt=) Den starter rolig og forsiktig (akkurat som babyen når den dier), så øker den på i styke etterhvert, og man kan selv bestemme styrken som sagt. Dette gir veldig effektiv pumping, og jeg fikk ofte ut ca 150 ml iløpet av kort tid- mens jeg satt og slappet av med avisen, dib eller TV hehe, ikke veldig anstrengende m.a.o
Hvn Skrevet 20. august 2010 #7 Skrevet 20. august 2010 Putte. Jeg har prøvd begge deler.. Jeg kjøpte avent sin elektriske pumpe, og med den så følger den manuelle. Jeg fikk så ekstremt brystspreng på sykehuset og det fortsatte når jeg kom hjem.. Hadde overflod av melk til de grader. Så for å ikke øke produksjonen mer så ga en sykepleier meg et godt tips. Det var å bruke den manuelle. Men bare trykke inn 1 gang så la det bare renne. Da tømte jeg brystet ganske godt uten og stimulere det mer. Men over til pumpen. Jeg syns den funket veldig bra.. Hadde ingen problemer med den. Men den elektriske er jo praktisk da en slipper å gjøre noe annet enn å bare sette den på.. Men jeg ser at det er flere som sliter med å få den til å virke skikkelig.. Jeg er tydeligvis en av de heldige som fikk det til.. Lykkeli&gla-høygravid m ♀ nr 2: Kan jeg spør hvor mye du ga for medela pumpen? Den som de hadde på SUS var en medela pumpe, men den kostet 10 000,- og kjøpe.. Det syns jeg var vel drøyt.. :S
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 20. august 2010 Forfatter #8 Skrevet 20. august 2010 oi, det tror jeg må ha vært en dobbelt-pumpe eller noe, for det var dyrt! Betalte bare 1200 kr for min, et par hundre mindre enn hva Avent sin elektriske koster tror jeg. Her er den; https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=30780&ref=search
MC81 Skrevet 21. august 2010 #9 Skrevet 21. august 2010 Oi må si jeg ble litt overrasket nå fordi jeg fullpumpet meg i 8 mnd sist gang med avent sin manuelle bryspumpe! Fikk flere spm om det ikke var slitsomt med den manueller så synes jeg den fungerte kjempefint! Måtte bare få lagt den ordentlig intill brystet så rant det bare ned i flasken! Vil bare si at hvis man blir pumpene seg mye så er det som oftest for en grunn og jeg hadde mye vondt! Å kunne regulere styrkeforholdet i pumpingen selv var godt, ofte vil man ikke at det skal gå ordenltige tak fra pumpa hvis man har vondt!
soleia Skrevet 21. august 2010 #10 Skrevet 21. august 2010 Eg er som HI godt nøgd med Medela Swing, og prisa meg lukkeleg for at eg hadde investert i elektrisk pumpe der eg halvsov medan eg pumpa om natta. Den har eit startprogram for å drive fram melka før den byrjar å pumpe skikkeleg, og så er det mange innstillingar for kor hardt den skal pumpe. Eg var ikkje av den sorten der melka berre rann, og måtte stille på ein del styrke for å få effektiv pumping. Eg hadde ikkje stussa på å spandert litt meir for ei elektrisk pumpe dersom eg visste at det blei ein del pumping.
WPW Skrevet 21. august 2010 #11 Skrevet 21. august 2010 Tusen takk for tips, jenter!!!! Lurer på om jeg skal kjøpe medela sin. Dette er nok siste barn for oss, men likevel. Syns det var veldig greit å ha pumpe sist, til tross for at jeg sleit. Som hos soleia, så rant det heller ikke sånn som dere andre beskriver, nemlig.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. august 2010 Forfatter #13 Skrevet 21. august 2010 Så bra, da håper jeg at du blir fornøyd, det var ihvertfall jeg sist! (pumpingen var vel nesten det eneste ved hele ammestyret som gikk smertefritt og greit hos meg, hehe;)
~talula~ Skrevet 21. august 2010 #14 Skrevet 21. august 2010 Ma si meg enig i at Medela Swing er en utmerket pumpe. Jeg matte ta den i bruk allerede pa sykehuset og priste meg lykkelig over at jeg hadde en elektrisk pumpe. Den fungerte helt fint da jeg var hjemme i permisjon ogsa, fikk opparbeidet et fint lager i fryseren. Men siden jeg ikke bor i Norge matte jeg tilbake pa jobb etter kun 4 maneder, og da kom den til kort. Det tok rett og slett for lang tid med en enkelpumpe og her er det ingenting som heter ammefri heller. Kjopte da Medela Freestyle, en elektrisk dobbelpumpe, oppladbar, liten og lett og kan festes til BH sa du har begge hender fri. Hadde jeg ikke hatt den hadde jeg nok ikke klart a pumpe 2-3 ganger daglig pa jobb i et halvt ar. For de fleste i Norge som er hjemme i permisjon sa lenge er nok ikke det like relevant, men skulle man ha behov for en litt mer hardcore pumpe angefales denne pa det varmeste.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 22. august 2010 Forfatter #15 Skrevet 22. august 2010 Ja, har hørt mye bra om dobbelt-pumpa til Medela også, men den er svindyr såvidt jeg husker, er den ikke? Men skjønner absolutt behovet, det er jo supereffektivt å pumpe begge bryst på en gang kan jeg tenke meg=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå