Gå til innhold

Normalt at legen ikke undersøker?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis det er Gu du tenker på, så bruker ikke de å utføre det uten spesiell grunn lenger.

Testene i dag er så pålitelige at de er bekreftelse nok.

Man trenger ikke ha så mange symptomer i begynnelsen av graviditeten.

Jeg er 4+4 i dag og kjenner svært lite til at jeg er gravid. Sist merket jeg ikke noe særlig før i uke 7-8, da fikk jeg litt kvalme, samt at jeg hadde ømme bryst.

Jeg måtte spørre på legekontoret mitt om de skulle ha en test eller ikke, for jeg syns det var så rart at de ikke sa noe da jeg bestilte time. Men de skulle visst ha det. Legen nevnte ikke noe om det, men jeg håper jo at de tok en test, og ikke bare sa at de trengte det for at jeg skulle bli beroliget... Men mulig de venter på å bekrefte noe før en UL ( i rundt uke 16)?

Helt normalt her jeg er ihvertfall :)

Har ikke hatt noen undersøkelse bortsett fra at de har målt blodtrykk, og urin da.

Jeg har vært på tidlig ultralyd.. uke 8.. Dette pga tidligere svangerskap.

ønsker deg masse lykke til :)

CB-testene er ofte mer sensitive enn de som brukes på legekontorene, så har du først en positiv test, er det ikke nødvendig å kontrollere og gjøres derfor ofte ikke. Når det gjelder GU er heller ikke dette standard hos gravide hvis det ikke er noen spesiell grunn (prøvetagning, vurdere hvor langt man er på vei hvis usikkerhet).

Takk for svar :-) Er 6+1 idag. Skal på kontroll 14 september så regner med legen finner ut av mer da. Er bare spent på om det er liv inne der eller ikke... Noen erfaringer med om det er best å gå til lege eller jordmor, evt begge deler? Dette er første svangerskap som kom uventet på så kan ikke så mye enda

Annonse

Det er ikke uvanlig at de ikke tester med ny urin graviditetstes. Hos meg har de stolt på de jeg har tatt hjemme. Er gravid for andre gang. Derimot har jeg begge ganger tatt blodprøver som skal måle masse forskjellig. Bl.a ferritin (jernlager), HCG mengde, hiv /hepatitt / røde hunder status, toksoplasmose og mere. Tok du ikke disse?

Husker at jeg i første svangerskap følte det var svært lite "oppmerksomhet og sjekk" i første trimester. Ble liksom overlatt til seg selv! Men det tok seg opp i 2. Trimester og fikk mer oppfølging og følelse av å bli tatt vare på da!

Foretrakk forresten å gå utelukkende til jordmor i forrige svangerskap. Likte kontinuiteten med å alltid gå til en person. Hadde også et ukomplisert svangerskap og en litt krass lege den gang, så følte jeg fikk mye bedre kontakt og oppfølging med jordmora! Men det er en smakssak! Det er mange dyktige og snille leger og jordmor og du får velge hvem du vil helst gå til - mange som går annenhver og det funker greit for dem! :) Lykke til!

Jeg hadde legetime i går og syns det var rart også. Er veldig straks 5 uker påvei, og rart at de ikke sjekker dette. De stoler i alle fall på oss at vi er gravide, men det er også betryggende at de gidder å ta blodprøver etc. Jeg har hatt to MA nå nylig, så skulle ønske jeg fikk bedre oppfølging allerede nå, men det er kanskje for mye å kreve, for det er jo ingenting de kan gjøre så tidlig. Jeg er utrolig svimmel om dagene, holdt på å svime av på butikken. :S

Tar for øvrig i mot alle tegn på at jeg er gravid.

Det ble ikke tatt noen prøver i det hele tatt. Hun sa bare at siden hjemmetesten var positiv var det bare å gratulere, også satte hun opp time til første kontroll rundt uke 10. Blir vel tatt prøver av alt da. Men mener bare at det hadde vært betryggende med litt bedre kontroll når jeg satt der som er spørsmålstegn.... En bekreftelse fra legen hadde vært fint.

Får høre med henne ang jordmor besøk når jeg er der neste gang. Vet at de ikke har jordmor på legesenteret lenger, men det er vel på helsestasjonen i bydel.

Legen min tok heller ingen ny test på meg, og stolte på at dei to eg hadde tatt sjølv stemmer! Det er då forøvrig ingen tvil heller, sidan puppane kjennes ut som om nokon har skutt dei med paintball :D

Eg var i veke 5 då eg gjekk til legen, og då tok dei blodprøvar og blodtrykket, men fekk ny time i veke 9 og då skal ho faktisk ta ein GU på meg også. Ser at mange skriv at dette ikkje leger er vanleg, men virker som det er det her, då. Uansett gjer det meg ingenting, for då kan eg få tatt celleprøve også. Er ei stund sidan sist. Eg fekk heller ikkje med meg helsekortet, det får eg neste gong. Legen sa også at det som skjer i 1. trimester er det eigentleg ikkje så mykje å gjera med, så det var berre å leva som vanleg og prøva å tenka på andre ting! :) Sjølvsagt ta dei vanlege forhåndsreglane då, som å unngå alkohol og rakfisk og slikt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...