Gå til innhold

34 timer siden vannet gikk å venter fortsatt på rier!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venter å venter, men lillemor i magen har det bra hun.. sparker og har vist ikke tenkt seg ut ;) Inne på sjekk hver dag nå, men fostervann å alt er bare bra... Så kommer det ikke rier snart settes vi igang søndag ;)

Kom ut!!! Vi vil treffe deg!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg syns nu det er lenge å vente til søndag.. så de skal følge regelverket til punkt å prikk... hvorfor setter de deg ikke igang nå?

Skrevet

Ikke vet jeg... har små tak i magen i ny å ned... ikke skikkelige rier, men nok til å holde meg våken store deler av natta og kan plutselig få skikkelig vondt elelrs i døgnet også... så kan det gå en time elr to til nye tak kommer... Så det er slitsomt.

Men de vil kroppen skal sette igang selv, derfor jeg har fått til søndag..

Fortsetter dette så er jeg vel utslitt når dagen kommer, men de ville ikke høre på meg..

så får bare håpe takene tar seg opp.. elr stopper helt ;)

Skrevet

Jeg krysser fingre for at det tar seg opp i kveld!!

Kryss, kryss - tvi tvi! Lykke til!

Skrevet

ja håper du setter i gang i kveld da :) men er helt uenig syns godt dem kan sette deg i gang nå.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Krysser fingrene for deg!!

Skrevet

Søndag? Er det så stor forskjell på sykehusene rundt omkring da??? Her har jeg fått beskjed om at det settes i gang 24 timer etter vannavgang. De aller fleste får rier innen 24 timer, men at dersom man ikke har fått til da så er det få som får det i gang av seg selv, derfor setter de i gang etter 24 timer her ved Universitetssykehuset i Nord-Norge. Ved forrige barn så fikk jeg bare masrier etter vannavgang, lite åpning. Så da fikk jeg drypp morgenen etter vannavgang..

Skrevet

Syns også dette høres meget fjernt ut.. Når vannet mitt gikk med førstemann, 5 uker før termin, satte de meg på drypp etter 34 timer pga infeksjonsfaren. Å det var selvom det var 5 uker før tiden. Men nå hadde jeg konstante tette og jævlie rier i de 34 timene også da.. som ikke åpna mer enn 2 cm.. så kan jo være derfor.. Men uansett, søndag syns jeg var LENGE.

Kan jeg spørre hvem sykehus?

Skrevet

er det kk du skal på?? hører de er så vanskelige og alt skal skje så naturlig og bla bla bla....så naturlig at det er på kanten i såfall syns jeg...

men ikke sikkert der du skal da:)

Skrevet

Hvem sykehus er KK?

Skrevet

kvinneklinikken i bergen..dit skal jeg mest sannsynlig og veldig mange jeg har fortalt meg dette om kk.....vet ikke helt hva jeg skal tro men håper jeg ikke går over tiden uansett ja!

Skrevet

Åja, hehe ikke like lett å skjønne seg på alle disse forkortelsene på sykehusene rundt omkring!

Jeg syns det er flott å være opptatt av at det helst skal skje naturlig osv. for det er uten tvil det beste for mor og barn. MEN i visse tilfeller er det jo ikke det beste, å det er jo den forskjellen som noen leger\sykehus sliter mer med å vurdere virker det som!!

Skrevet

enig! og spesielt når vannet pipler og går syns jeg det er på kanten å gå så lenge.....

Skrevet

Krysser fingrene for at du ikke får sove i kveld... hahahahaha

Hold oss oppdatert

Skrevet

Hei! Sist fødsel hadde jeg laaaang vannavgang. Vannet gikk tirsdag natt klokka 4 og Pjokken var ute litt over 8 torsdag morgen. Legene mener man kan gå 72 timer før man setter i gang. Nå er vel du i gang når dette innlegget kommer, men til andre; kos dere hvis dere har lang vannavgang. Jeg slappa godt av i den perioden og hadde masse krefter da jeg faktisk skulle føde. Det var overhode ikke noe stress med bager og hva som skulle med på fødestua. Barnefaren rakk faktisk innom et par offentlige kontorer mens jeg gikk hjemme og venta (vi skulle selvfølgelig bygge hus akkurat da). Men det er viktig at noen er tilgjengelig til å hastekjøre til sykehus hvis vannet skulle bli misfarget, blødninger og hvis riene begynner. Jeg håper faktisk på en reprise denne gangen.

Skrevet

Nei, huff. håper virkelig du er godt igang med rier eller at babys er ute.. syntes dette er veldig uforsvarlig å gå så lenge etter vannavgang. Ser ut ifra min første fødsel som endte skummelt av samme grunn. forlang nå!! Lykke til

Skrevet

Hører ikke til her inne enda, men jeg må bare si at jeg synes det er litt drøyt å si at noe er uforsvarlig, uten å ha fagkunnskap til å backe opp dette... Noe jeg virkelig går ut fra at de som utformer rutinene på de ulike fødeavdelingene har! At sykehus har ulike rutiner, betyr ikke at noen har "rett" og at noen har "feil".

Jeg hadde selv langvarig vannavgang med førstemann, og ble satt i gang etter to døgn. Policy på det sykehuset var at man kunne vente inntil tre døgn, men jordmora på vakt overtalte legen til å sette meg i gang fordi hun syntes synd på meg (jeg lå til sengs pga ikke festet hode, fikk bare stå opp av senga for å gå på do og hadde det tungt psykisk pga dette). Generelt synes jeg mange her inne tar *altfor* lett på igangsetting av fødsel - det øker behovet for smertelindring, og øker sjansen for at fødselen ender i ks/vakum/tang. Som legen sa til meg: Det beste både for deg og for babyen er at fødselen starter naturlig. Fødselen ble da heller ikke akkurat festlig. Det var ikke bare pga igangsettingen - men helt klart delvis pga det. Ikke at jeg tror noe hadde blitt annerledes om de hadde ventet i et døgn til, jeg hadde sikkert måttet bli igangsatt uansett, men det er ikke poenget.

Det er greit å stille spørsmål til lege/jordmor og be om forklaring på hvorfor ting gjøres på den ene eller den andre måten, men man skal være litt forsiktig med å si at noe er "veldig uforsvarlig", synes jeg. Det er pluss og minus med alt, også igangsetting. Man må veie fordelene opp mot ulempene, og det er en legejobb. En igangsatt fødsel er en risikofødsel.

Skrevet

Det er litt ulik praksis det varierer vel fra 24 t til 72 t før de setter igang på de ulike sykehusene

Jeg fikk beskjed om at jeg ble satt igang etter 48 t. Jeg hadde tidlig vannavgang og ingen rier. Ble lagt inn og følte meg trygg. Jeg fikk besked om at det var stor sannsynlighet for igangsettelse siden vannet gikk så tidlig. Selv hadde jeg av en eller annen grunn tro på at jeg skulle komme i gang av meg selv.

etter 41 timer kom riene.

Jeg var veldig glad jeg fikk mine rier og at jeg var så rolig i forkant. Om jeg kommer i en lignende situasjon igjen så vil jeg gjerne vente 48 t i den tro at jeg slipper i gangsettelse.

Med andremann så gikk jeg lenge over terminen, så lenge jeg ble kontollert og ble tatt på alvor var jeg egentlig ikke innstilt på igangsettelse. Slapp også denne gangen unna i siste liten.

Jeg er enig i at det litt fort ropes om igangsettelse, HI gjør ikke det, om den som er gravid er trygg og blir i varetatt så tror jeg man kan spare seg for komplikasjoner ved å vente på egne rier.

Hadde jeg vært engstelig så hadde jeg sikkert vært av en annen oppfattelse, men ellers så stoler jeg på sykehusets bedømming.

Til HI

håper du er like heldig som meg! at du er i gang og får en kjapp fødsel

Skrevet

Jeg er veldig enig i de to siste innleggene. Og det viste seg også at HI fikk rier av seg selv og fødselen er nå over.

Det viktigste i disse situasjoenen (når det er spml om igangsetting) er at sykehuset opptrer på en slik måte at mor og barn er trygge. Det vurderer de best, siden det er de som møter pasienten og tross alt har fagekspertisen.

Håpet er at alle blir ivaretatt skikkelig både fysisk og psykisk av helsepersonellet i denne situasjonen! Det tror jeg hadde fjernet mye stress og bekymringer hos mor ved lang vannavgang og overtid :)

Skrevet

hmm.. Jeg lakk fostervann 11 dager før termin, var inne på kontroll på kvelden og fikk beskjed om at jeg skulle settes igang morgenen etter pga infeksjonsfare. Jeg hadde ikke rier, men var moden og hadde 2 cm den morgenen jeg skulle settes igang. Tydeligvis stor forskjell rundt omkring på forskjellige sykehus ja. =)

Håper du allerede er igang når jeg skriver dette!! Lykke til. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...