M og Lykkeliten '10 <3 Skrevet 20. august 2010 #1 Skrevet 20. august 2010 veit det har vært tatt opp her før, men må bare spørre igjen. kanskje noen har opplevd dette selv og kan dele erfaringer, tips og råd med meg. gutten min er nå 1 måned gammel og vil ha mat absolutt hele kvelden. greier ikke samle opp nok melk til at han blir mett for da må det gå 3 timer mellom hver gang han spiser. på kvelden vil han ha pupp hvert kvarter helst.. noen som har no tips til hvordan jeg kan øke produksjonen på kvelden? på natta og dagen er det MASSE melk så da er han strålende fornøyd og kan gå opptil 5 timer før han er sulten igjen... på kvelden nekter han å sove fordi han ikke er mett i magen og da blir han overtrøtt og da er det HÅPLØST å legge han...!!! ganske frustrerende. han har vært sånn fra han født omtrent så er ikke økedager heller... han legger veldig godt på seg så han får tydeligvis nok mat, men ikke ifølge han selv.... har ikke lyst til å begynne med mme før han eventuelt ikke legger på seg nok av den melka jeg har...
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 20. august 2010 #2 Skrevet 20. august 2010 Var AKKURAT likt her i huset. Snuppa hang i puppen hele kvelden, var umulig for meg å få noe gjort. Ville helst bare ligge der konstant..Det jeg prøvde på noen ganger var å pumpe meg utover dagen etter at hun hadde spist, hadde som deg nok av melk om morgenen og litt utover dagen. Dette tenkte jeg på å gi henne på kvelden. Desverre nektet hun å ta flaske, så fikk aldri testet det ut..men kanskje det er verdt et forsøk for deg? Hun sluttet først å henge i puppen hele kvelden da hun var 4,5 mnd og vi så smått begynte med grøt/velling om kvelden. Så det var jo tydelig at det var ekstra mat hun trengte!
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 20. august 2010 #3 Skrevet 20. august 2010 Samme problem her!! Hadde det slik med de 2 andre barna og, om dagene også, men gikk for lang tid før jeg prøvde flaske, og da nektet de å ta den. Nå 13 år senere og med en 5 uker gml gutt som er heeelt lik de andre 2 begynte jeg med flaske på lørdag med collett, og dette har hjulpet betraktelig. Virker som jeg har mye, men tynn melk som ikke metter nok. Nå er han myye mer fornøyd etter jeg gir tillegg 2 gng i døgnet. Sover bedre og lengre (sov kun 4-6 timer pr dag før dette + bittelite på natten) Virker som om det var dette han virkelig trengte i tillegg til puppen. Han vil fortsatt ligge mye til puppen på natten å kose+ litt på kvelden, men bedre det enn å henge ute m puppen hele døgnet.
Canari Skrevet 20. august 2010 #4 Skrevet 20. august 2010 Ganske vanlig og naturlig. Dette har jeg lest meg til og det virker helt logisk: Du har mindre melk om ettermiddag /kveld og babyen drikker oftere da fordi melken er fetere, og babyen skal "fete" seg opp for natten. Da også naturlig at han sover mindre, før han skal ta en langøkt til natta. Dersom barnet får pumpet (natt/formiddags) melk, får han jo da tynnere melk som fyller magen og metter der og da, og da får han midre av den fete kveldsmelken, med tidligere oppvåkning om natta. Blir det forofte, går det ikke å bare gi han smokken? (går for min nåværende, men min første tok jo ikke smokk, så da var det bare å henge ut puppen 4-5 timer, men det går over en gang :-))
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 20. august 2010 #5 Skrevet 20. august 2010 Var på samme viset her. Ammet konstant. De sier jo at det er vanlig at de spiser mer på kvelden, men det blir jo slitsomt å sitte i timesvis å amme hver eneste kveld, til ingen nytte (virker det som da). Vi tok tilslutt i bruk flaske på kvelden, for en liten periode. Da fikk pappa gi mat, og jeg kunne få en pause. Da sov hun mye bedre etterpå. Jeg var også fast på bestemt på at jeg skulle fullamme, men tilslutt fant tenkte jeg: ville jeg heller sitte å være frustrert hver eneste kveld, og samtidig ha en frustrert baby? Nei, det ville jeg ikke. Humøret og energien ble betraktelig bedre når jeg fikk meg en liten pause. Etter noen dager fullammet jeg igjen, også kom det en ny periode hvor vi gav litt flaske på kvelden. jeg er glad for at jeg tok det valget, og kommer ikke til å nøle med å gi litt flaske i tillegg til MM på nestemann. En flaske i ny og ne har aldri skadet noen.
Formerly known as Tina Skrevet 20. august 2010 #6 Skrevet 20. august 2010 Jeg hadde det på akkurat samme måten. Det gikk over da hun ble 4 mnd og vi begynte med litt grøt på kvelden. Jeg hadde også bestemt meg for å ikke gi tillegg så lenge hun la godt på seg, men jeg ser nå at jeg nok burde prøvd det. Ikke det at jeg tror hun hadde tatt det, for hun hatet flaske helt frem til hun var 5 mnd. altså 1 uke siden!! HS sa aldri noe om det til meg selv om jeg kom på hver eneste samtale og sa det samme om kveldene..... Ikke kom hun med noen måter å gjøre det heller. OG hun ble litt irritert da jeg sa at jeg ville begynne med grøt.... Lykke til
sillyfilly og Olivia Skrevet 20. august 2010 #7 Skrevet 20. august 2010 Jeg vet du har sagt du ikke vil begynne med MME, men det hjalp utrolig godt her i huset og det gikk ikke utover melka! Jeg ammet først når hun skulle sove også gav jeg henne flaske med MME. Mange barn spiser seg opp for natten, siden de skal ha en lang økt uten mat. Så kan være det er bare er sugeinstinktet som setter inn, og at han faktisk ikke er sulten? Jeg vet ikke.
M og Lykkeliten '10 <3 Skrevet 20. august 2010 Forfatter #8 Skrevet 20. august 2010 Tusen takk for svar alle sammen. jeg er veldig glad for at det finnes forum som dette og jenter som dere som orker å svare. Skulle veldig gjerne ønske han tok smokk, men det gjør han ikke. han har den litt så rynker han på nesa og spytter den ut. men vet at det kan ta tid å lære babyer og ta smokk, så prøver litt hver dag med han. vil liksom ikke tvinge han heller vil jo så gjerne fullamme til han blir 6 måneder, men ikke til enhver pris. går ganske greit nå som jeg bare er hjemme på kveldene, men blir slitsomt om jeg er på besøk hos noen. kan liksom ikke sitte med puppen hengende ute hele kvelden da. hehe. kommer nok til å begynne med mme om det ikke bedrer seg snart. det kan jo ikke skade å få bittelitt tillegg på kvelden.
Snupi27 Skrevet 20. august 2010 #9 Skrevet 20. august 2010 men det er ganske vanlig at de vil ha mer mat på kvelden. jeg tok opp dette "problemet" på helsestasjonen og fikk en ganske fin forklaring. hun sa at babyen "spiser seg opp for natten" og det stemmer ganske bra her egentlig. sønnen min er snart 3 mnd og er storspiser om kvelden enda. nå sover han fra ca 20.30-21.30 og kan våkne igjen kl. 6.30 neste morgen uten nattmat. det mest vanlige er at han våkner i rundt 5.00 på natta for å få melk så sover han igjen til rundt 7.. =) du kan trøste deg med at det er vanlig at de vil ha mer mat om kvelden. og husk at de fleste har mindre melk om kveldene! =)
b77h Skrevet 20. august 2010 #10 Skrevet 20. august 2010 Jeg ville smurt meg m tålmodighet og ikke gitt opp. Tenk at dette er en kort periode i livet ditt - men en veldig viktig periode for barnet. Enkleste utvei er kanskje tillegg og grøt, men jeg ville ventet så lenge som mulig for å skåne magen og fordøyelsessystemet til barnet. Kanskje er det mest nærhet han trenger? Det er jo helt naturlig når de er så små - de kommer jo fra 9mnd i den varme magen vår. Har du prøvd å legge han i en slynge inntil deg om kvelden? Kan være han lettere sovner da + du har frie hender til andre ting. Min jente roet seg veldig i slyngen - og noen ganger (når jeg var desperat) så fikk jeg lagt henne sånn at hun også fikk tak i puppen der. Etter noen uker, eller 1 mnd-2 vil babyen din sikkert komme inn i mer stabile rytmer helt av seg selv. Jeg ville prioritert babyens behov akkurat nå - og ikke bry deg om de som er på besøk - få de heller til å komme tidligere da. Jeg satt og ammet hele tiden i starten, og det er jo bare naturlig, Ingen som brydde seg om det. Lykke til, dette er en kort periode i livet - og en dag vil du savne det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå