Traveltobarnsmor! Skrevet 20. august 2010 #1 Skrevet 20. august 2010 Hei Søkte 2. august og mener at alle papirene skal være sendt fra arb giver osv. I dag ringte jeg nav nok en gang og da var inntektsopplysninger fortsatt ikke registrert. Ligger papirene mine i en bunke da tro???
*Smiley* Skrevet 20. august 2010 #2 Skrevet 20. august 2010 Hei. Nav har datoer for sykepenge utbetaling,Hvilke står på Nav sine sider.
Traveltobarnsmor! Skrevet 20. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 20. august 2010 Takk for svar. I slutten av mnd altså. Da kan eg i verste fall måtte vente til slutten av september da, dersom dei ikke behandler ferdig før denne mnd utbetaling. Leverte søknad 2. august...og alle papir er sendt, men ikke registrert hos nav enda... det kniper på her nå....
Nisand Skrevet 20. august 2010 #4 Skrevet 20. august 2010 Det kommer vel an på når inntektsopplysningene fra arbeidsgiver er sendt. Sykepengene utbetales fortløpende etter dokumenter kommer inn til NAV. Du skal ikke trenge å vente til neste måned. Det foretas etterbetalinger hele tiden. Men du må nok regne med en uke eller to etter arbeidsgiver har sendt inn.
Tulla med tre små Skrevet 20. august 2010 #5 Skrevet 20. august 2010 Jeg fikk beskjed om at vi måtte regne 2 måneders behandlingstid av søknaden...
Nisand Skrevet 20. august 2010 #6 Skrevet 20. august 2010 På sykepenger? Du mener vel foreldrepenger? Det er ikke 2 mnd saksbehandlingstid på sykepenger. Det er jo en korttidsytelse. Så lenge NAV har de dokumentene de trenger så skal det ikke ta veldig lang tid. Er det lenger saksbehandlingstid er det enten fordi det ikke er en "vanlig" sykepengesak, eller fordi det mangler opplysninger. NAV-dama.
Nisand Skrevet 20. august 2010 #7 Skrevet 20. august 2010 Jeg skrev NAV-dama under fordi jeg jobber i NAV. Ser at noen innlegg på "anonym forum" også er signert med "nav-dama". Vil bare understreke at det ikke er meg, jeg ønsker ikke å bli tatt for å være en av de som slenger usaklige kommentarer der, og jeg signerer allid innleggene mine med nick
Ziz Skrevet 21. august 2010 #8 Skrevet 21. august 2010 Det er opp til fire ukers behandlingstid etter at NAV har mottatt de riktige papirene er beskjeden jeg fikk fra mitt lokale NAV kontor. Gått 3 mnd nå uten å få utbetalt penger selv, men det er ikke NAV sin skyld. Det er arbeidsgiver som suser og aldri klarer å få sendt riktige papirer til rett sted. Utbetaling av sykepenger er forøvrig den 20.ende hver mnd.
Traveltobarnsmor! Skrevet 21. august 2010 Forfatter #9 Skrevet 21. august 2010 Takk for svar! Ble litt lettet når du skrev at de foretar etterutbetalinger Regningene hoper seg opp her, så eg blir vel litt utolmodig... Etter hva jeg har skjønt skal inntektsopplysningene mine ha blitt sendt 3. august....så da kan det være at de er like om hjørnet. Har ikke arb giver lenger, pluss at det er svagerskapsrelatert sykdom så eg forstod at nav dekker fra første sykdomsdag?
Ziz Skrevet 21. august 2010 #10 Skrevet 21. august 2010 Nav dekker fra dag en når det er svangerskapsrelatert ja Og ja...-jeg fikk beskjed om at så snart papirene mine var behandlet ville de overføre pengene til min konto. Jeg skulle slippe å vente til 20. september.
Traveltobarnsmor! Skrevet 21. august 2010 Forfatter #11 Skrevet 21. august 2010 Nice!!! Nå ble eg litt bekymret for om det blir utbetalt for de 16 første dagene, for da trenger de vel et skriv fra arb giver om at arbforholdet er opphørt...vet ikke om de sendte det i samme slengen. Jaja, får eg litt hvertfall, så får eg ordne det andre etterpå...
Nisand Skrevet 21. august 2010 #12 Skrevet 21. august 2010 Nei, det er ikke helt riktig. Du eller arbeidsgiver kan søke om at NAV dekker de første 16 dagene (arbeidsgiverperioden) ved svangerskapsrelatert sykdom. Men det er ingen automatikk i at NAV utbetaler fra første dag. Det må som nevnt foreligge en søknad, så fatter NAV et vedtak. Men arbeidsgiver skal like fullt utbetale deg de første 16 dagene, og kan kreve pengene tilbake igjen fra NAV dersom det foreligger et slikt vedtak.
Nisand Skrevet 21. august 2010 #13 Skrevet 21. august 2010 Når opphørte arbeidsforholdet ditt? Før du ble sykemeldt håper jeg? Når arbeidsforholdet opphører får NAV vite gjennom inntektsopplysningene som sendes inn. Dersom du ikke lenger er i et arbeidsforhold, men likevel har rett på sykepenger så utbetaler NAV fra første dag. Men dette er uavhengig av om du er sykemeldt pga svangerskap eller annen sykdom.
Traveltobarnsmor! Skrevet 21. august 2010 Forfatter #14 Skrevet 21. august 2010 Ok. Hun jeg snakket med hos NAV nevnte ikke at det var egen søknad om det. Nå har ikke jeg arbeidsgiver, så da må jeg vel levere en bekreftelse på at arb forholdet er opphørt? Den får eg i posten snart, så det er vel bare å få den levert da? Ligger det skjemaet på hjemmesiden?
Traveltobarnsmor! Skrevet 21. august 2010 Forfatter #15 Skrevet 21. august 2010 Hadde kontrakt ut 31.07.10 og ble sykemeldt fra 01.08.10. Så da skriver nok arb giver at det er opphørt da? Eller det kommer frem av skjemaet? Tusen takk for at du tar deg tid til å svare
Nisand Skrevet 21. august 2010 #16 Skrevet 21. august 2010 Ikke for å gjøre deg veldig bekymra nå. Men slik du beskriver har du ikke rett på sykepenger. Du er jo ikke i et arbeidsforhold den dagen du blir sykemeldt, det er jo opphørt. Har ingenting å si om det er dagen etter. Dette er hjemlet i folketrygdlovens § 8-15 andre ledd. Her er fra rundskrivet: "Retten til å få sykepenger som arbeidstaker gjelder bare så lenge man er i et arbeidsforhold. En person som avslutter et arbeidsforhold tirsdag og blir syk torsdag, har ikke rett til sykepenger som arbeidstaker." Dette kan være årsaken til at du ikke har fått sykepenger enda. NAV må vurdere retten til din sykepenger etter § 8-47 (som er en nødparagraf). Dette kan gi deg rett til sykepenger, men ikke full dekning. Vil absolutt råde deg til å ta kontakt med NAV til uka og undersøke dette. Din arbeidsgiver skal skrive på skjemaet at arbeidsforholdet er opphørt, det er en egen rubrikk for det. I tillegg har NAV tilgang på aa- registeret så de vil få melding om at du ikke er i et arbeidsforhold.
Nisand Skrevet 21. august 2010 #17 Skrevet 21. august 2010 Denne søknaden er ikke aktuell for deg så lenge du ikke lenger er i arbeidsforholdet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå