Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #1 Skrevet 20. august 2010 Jeg vil ikke at mitt barn skal sitte i et sete fra Europris, eller Biltema for den sags skyld. Er de setene trygge? Jeg har ikke noen tro på at noen kan produsere et trygt, godt og stabilt sete til 599,- mens andre tar 3-4000kr. Skeeeptiisk. Har dere erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #3 Skrevet 20. august 2010 Hadde det ikke vært trygt, så hadde det ikke vært lov å selge det. Såklart tar de 3-4000 for setene når alle kjøper de dyreste fordi de tilsynelatende(?) er de beste.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #4 Skrevet 20. august 2010 Har hun kjøpt det for å frakte barna i sin egen bil nå og da, eller har hun kjøpt det på dine vegne? Hvis det er ment som et ekstra sete i hennes bil, så kan du ikke forlange at hun skal bruke 3-4000 kr. Men du kan forlange at ungen sitter i et dyrt sete så lenge DU betaler. Evt får dere flytte setet mellom bilene når det er nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #5 Skrevet 20. august 2010 Eurropris kjøper i store partier, og er derfor billig. Varene kan ha vært avbestillt fra firmaer som har gått konkurs, eller at produsenten av ulike grunner har laget for mange eksemplarer. Kvaliteten kan derfor være dårlig, men den kan også være helt fantastisk. Med andre ord, europrisvarer kan være hva som helst! Hovedregelen er dog at varene skal være godkjent for det norske markedet. Jeg synes du skal søke opp akkurat det merket, for å lese om testing og erfaringer. Det kan veldig godt hende at akkurat det setet selges for 3000 andre steder.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #6 Skrevet 20. august 2010 Alle seter som selges i norge er godkjente etter gjeldende standard. Det er nok ikke hvor det er kjøpt som avgjør om det er et godt sete, men heller hvordan setet er. De aller fleste seter av kjent merke i norge har høyere komfort og sikkerhet enn det loven krever. Hvis setet hun har kjøpt er av et ukjent merke, ville jeg googlet dette og sett om det var testet og evt hvilken karakter det fikk. Du kan også ringe trygg trafikk og spørre om dette spesifikke setet. Vet at Mekonomen og Obs! solgte et sete for noen år siden som fikk slagt i alle tester selv om det oppfylte alle standarder.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #7 Skrevet 20. august 2010 Enig i at det bør søkes opp og sjekkes. Vil bare nevne litt sånn på sidelinja at det dårlige setet fra obs/mekonomen brukes fremdeles av samtlige bilutleiefirma. Så vet dere det...
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #8 Skrevet 20. august 2010 Dere som har svart i denne tråden. Har dere setet fra Europris selv?Jeg tipper dere selv ville valgt noe annet. Hvorfor isåfall, når dere mener det er like bra? Og ellers er det da like viktig at setet er tipp topp selv om det bare skal brukes nå og da. Jeg vil iallefall ikke spare penger på noe sånt som bilsete. Hi
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #9 Skrevet 20. august 2010 Heldiggris sier jeg! Min kjører uten. Om hun i det hele tatt gidder å kjøre på ungen. Hun hadde aldri brukt penger på noe utstyr til våres barn, uansett!
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #10 Skrevet 20. august 2010 Men takk for tips om å ringe Trygg Trafikkv og google. Det skal jeg jammen gjøre. Og viser det seg at dette er et trygt og godt sete, så er det selvfølgelig ok, jeg er bare skeptisk til produkter fra Europris og Biltema, de er ikke akkurat kjent for kvalitet. Hi
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #11 Skrevet 20. august 2010 Forventer dere at svigers/foreldre skal kjøre rundt på barna deres? Dersom dere forventer at de skal ha dyrt utstyr i tillegg, kjøp det selv!
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #12 Skrevet 20. august 2010 Da tar du med deg kvitteringen og leverer det inn igjen da vel, 30 dagers åpent kjøp vet du. Er ikke verre.. Jeg har det ikke selv, men ser ikke helt hvorfor du skal "rakke ned" på andre som velger å kjøpe det når det tross alt er testet og godkjent for bruk i Norge.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #13 Skrevet 20. august 2010 Da hadde jeg faktisk kjøpt sete til henne selv, eller meldt henne til politiet om jeg visse hun var ute å kjørte uten. Det er tross alt barnet ditt, og det er du som bestemmer. Hvorfor får hun lov til det?
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #14 Skrevet 20. august 2010 Synes du er kjempeheldig som har en svigermor som kjøper bilsete. Du svarer ikke på om det er til din eller hennes bil? Og hvorfor vil du ikek si hva setet heter, så vi kan søke det opp for deg? Er du en sånn skikkelig svigermorfientlig hormonbombe du kanskje?
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #15 Skrevet 20. august 2010 Ja, jeg vil kjøpe det selv. Men jeg får ikke lov! Av hverken samboer eller svigers. De insisterer på å kjøpe det selv. Hi
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #17 Skrevet 20. august 2010 Jeg og kjæresten hadde vært sammen i noen uker da svigermor brøt ut: Vi har ikke isofixfeste til barnesete i bilen vår, det må vi ettermontere! Hun fikk tre sjokkerte blikk da, meg, kjæresten og svigerfar. Men det er fint at hun tenker at bilen må tilpasses når dun blir bestemor, da
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #18 Skrevet 20. august 2010 Det er til hennes bil. Jeg har foreslått for samboer at vi kjøper sete selv, siden jeg er litt hønemor på akkurat bilsikkerhet. Men jeg får ikke lov. Han har selvsagt sagt dette til sin mor, som ble ytterst fornærma, for de skulle da kjøpe setet selv. Det var ikke sånn ment, men jeg vet jo at jeg ikke kan forlange ditten og datten, men jeg må da kunne kjøpe det selv mente jeg. Den gang ei, nå har de vært å kjøpt bilsete, og krever å få bruke det. Det er i tillegg forovervendt, og frøkna er bare 12 mnd og knapt 10 kilo. Syns ikke noe om det. Jeg vet ikke merket på sete, men skal høre neste gang vi er der. Hi
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #19 Skrevet 20. august 2010 Altså - bag med nett er jo også godkjent i Norge, det gjør det ikke akkurat sikkert fordet! Alle seter som selges i Norge er jo godkjent - men allikevel er jo noen bedre enn andre. Vi forventer ikke at foreldrene våre skal kjøre rundt på vårt barn. Vi har ikke råd til å kjøpe to ekstra seter og har sagt at om de ikke er villige til å kjøpe bakovervendt sete så er det greit - vi bytter med glede over vårt hver gang de vil ha han med på tur. De syns det er slitsomt - men jeg har ikke noe problemer med setebytte. Det har ymtet frempå med ett billigere fremovervendt men det har vi sagt er uaktuelt og at de da heller får låne vårt. Og det er ok Jeg ville sjekket ut setet - jeg i utgangspunktet skeptisk til alt jeg ikke vet noe om. Og er det ett bra sete er det jo dokumentert en plass
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #20 Skrevet 20. august 2010 Hahaha! Så genialt! En anelse tidlig, kanskje, men så søtt av henne.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #21 Skrevet 20. august 2010 Hvis setet bare kan monteres fremovervendt hadde jeg protestert og nektet henne å kjøre med barnet mitt i det setet. Det finnes det nok info om fra bl.a trygg trafikk.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #22 Skrevet 20. august 2010 Merkelig om de forlanger å montere det forover når det også kan monteres bakover....
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #23 Skrevet 20. august 2010 Kan det monteres bakover også? Da er iallefall noe av dagen min reddet om det kan det. Må sjekkes opp! Takk! Hi
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #24 Skrevet 20. august 2010 13.25 Hun har fått setet vårt men ikke brukt det. Synes de er litt innvilklet. Men ikke noe stort problem da hun aldri passer barna våre lenger. Og om det skjer er de uansett bare hjemme.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #25 Skrevet 20. august 2010 Sjekk setet. Om du ikke er fornøyd så er det ditt privilegium som mor å si at det ikke er godt nok. Jeg har familiemedlem som ble hardt skadet i bilulykke. Det har gjort meg halvt paranoid når det gjelder bilsikkerhet og gjør at jeg er ekstra pirkete når det gjelder mitt barns sikkerhet i bil. Her er det bare det beste som gjelder. Er du villig til å betale for et dyrere sete så kan du helt klart nekte å ha ungen din i et sete de har kjøpt og som du ikke er fornøyd med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå