Gå til innhold

JORUNN77

Mammaen til Daniel og Ida :O)

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Noe har skjært seg og jeg får ikke sendt deg noen pm. Så jeg må bare svare her.

Først av alt jeg ønsker deg lykke til, denne gangen må det gå bra!!!

Med Lillegutt merket jeg ingenting før vannet gikk.( vel i ettertid, vet jeg at ting ikke var som det skulle, men jeg hadde jo aldri vært gravid før)

Med Jenta, gikk vannet også plutselig, hadde målt cervix noen dager før. Dette på tross av cerclagen. Jeg var kjempeheldig som klarte å gå så langt som uke 32.

Cerclagen gjorde jobben sin.

For det første håper jeg du er på sv.skapspenger så du slipper å jobbe.

Ha kortsiktige mål, en uke av gangen. Blir helt gal av å tenke på å skulle være så mye i ro. ( jeg ruslet litt mere rundt da jeg passerte 30 uker)

Ja, helt vanlig med menssmerter etter cerclagen, det hadde jeg. Mye mye utflod også.

Jeg hadde mye kynnere fra uke 15, disse økte bagre på etterhvert, etter uke 20 hundrevis om dagen.

La mannen din ta husarbeid, handling, bæring osv. og ikke ha dårlig samvittighet for det. Gå minst mulig trapper og ikke bry deg om hybelkaniner. Nå er det viktigere ting som teller, og det er for en meget kort periode av deres liv.

Her ble det mye hurtigmat, men som du sier må man stå noen ganger. vær rolig i bevegelsene, rusle rundt.

Kjøp en regulerbar barkrakk så du kan sitte å lage middag.

Dusjing ja, det var et mareritt, ble laaaange kynnere av varmvannet. Lunket vann, var så kjapp som mulig. Og, jeg dusjet slett ikke hver dag. Det kunne jeg absolutt ikke gjøre.

Husk ikke varmt vann på magen og brystene, heller ikke stryk deg for mye på magen. Vil du kose med magen la heller fingertuppene hvile forsiktig på magen.

Etter hvert ble jeg så vant til dette livet at det praktiske gikk bra. Psykisk var svært så slitsomt.

Hvor lang er din cervix? Min var faktisk 3 cm, noe som ikke er veldig kort, Men det hjelper tydeligvis lite.

Ellers gode råd:

Absolutt unngå sex(mest pga cerclagen, regner med du har fått beskjed på sykehuset)

Overhodet ingenting i skjeden

Ingen orgasmer

Bruk duphalac hvis du har treg mage

Tror foressten jeg skrev en del om dette i et tidligere innlegg.

Har du noen gang fått forklaring på dine spontan aborter?

Og er det helt klart koniseringen som er årsak til at cervix åpnet seg med Daniel?

(med meg er det antagelig nr 1 cervix, 2 gbs, overfølsom livmor osv)

Jeg syns det er så rart at du har mistet så mange ganger. Håper legene har tatt tak i det. Gbs(streptokokk B) og bakteriell vaginose(gardnerella) har du noen gang blitt sjekket for det?

Dette kan faktisk føre til spontanaborter. Gbs kan føre til tidlig vannavgang og prematur åpning av cervix.

Blir du ikke sjekka for det så krev å få det gjort!!! Og det mener jeg er svært viktig.

Jeg hadde dyrkning av urin og bactusprøver fra skjeden til dyrkning hver 14 dag. Ble satt på antibiotikakur.

Da vannet gikk med jenta fikk jeg rier nesten umiddelbart. Ble da lagt inn, fikk lungemodning og riehemmende. Klarte å ligge i nesten 2 døgn før snuppa ble henta ut med snitt pga seteleie.

Håper jeg kan være deg til hjelp, sikkert mye annet jeg kan komme på etter hvert...

Sett deg små mål, prøv å tenk positivt(selv om det jammen ikke er enkelt bestandig)

ps. husk at å ligge i mange timer er forferdelig slitsomt og får vondt i kroppen. Skift stilling på sofaen ofte. Jeg lå en halv time-time. Sto opp rusla litt rundt noen minutter før det ble ei ny økt.

Jeg krysser alt som krysses kan for deg og den lille!!!

Noe har skjært seg og jeg får ikke sendt deg noen pm. Så jeg må bare svare her.

Først av alt jeg ønsker deg lykke til, denne gangen må det gå bra!!!

Med Lillegutt merket jeg ingenting før vannet gikk.( vel i ettertid, vet jeg at ting ikke var som det skulle, men jeg hadde jo aldri vært gravid før)

Med Jenta, gikk vannet også plutselig, hadde målt cervix noen dager før. Dette på tross av cerclagen. Jeg var kjempeheldig som klarte å gå så langt som uke 32.

Cerclagen gjorde jobben sin.

For det første håper jeg du er på sv.skapspenger så du slipper å jobbe.

Ha kortsiktige mål, en uke av gangen. Blir helt gal av å tenke på å skulle være så mye i ro. ( jeg ruslet litt mere rundt da jeg passerte 30 uker)

Ja, helt vanlig med menssmerter etter cerclagen, det hadde jeg. Mye mye utflod også.

Jeg hadde mye kynnere fra uke 15, disse økte bagre på etterhvert, etter uke 20 hundrevis om dagen.

La mannen din ta husarbeid, handling, bæring osv. og ikke ha dårlig samvittighet for det. Gå minst mulig trapper og ikke bry deg om hybelkaniner. Nå er det viktigere ting som teller, og det er for en meget kort periode av deres liv.

Her ble det mye hurtigmat, men som du sier må man stå noen ganger. vær rolig i bevegelsene, rusle rundt.

Kjøp en regulerbar barkrakk så du kan sitte å lage middag.

Dusjing ja, det var et mareritt, ble laaaange kynnere av varmvannet. Lunket vann, var så kjapp som mulig. Og, jeg dusjet slett ikke hver dag. Det kunne jeg absolutt ikke gjøre.

Husk ikke varmt vann på magen og brystene, heller ikke stryk deg for mye på magen. Vil du kose med magen la heller fingertuppene hvile forsiktig på magen.

Etter hvert ble jeg så vant til dette livet at det praktiske gikk bra. Psykisk var svært så slitsomt.

Hvor lang er din cervix? Min var faktisk 3 cm, noe som ikke er veldig kort, Men det hjelper tydeligvis lite.

Ellers gode råd:

Absolutt unngå sex(mest pga cerclagen, regner med du har fått beskjed på sykehuset)

Overhodet ingenting i skjeden

Ingen orgasmer

Bruk duphalac hvis du har treg mage

Tror foressten jeg skrev en del om dette i et tidligere innlegg.

Har du noen gang fått forklaring på dine spontan aborter?

Og er det helt klart koniseringen som er årsak til at cervix åpnet seg med Daniel?

(med meg er det antagelig nr 1 cervix, 2 gbs, overfølsom livmor osv)

Jeg syns det er så rart at du har mistet så mange ganger. Håper legene har tatt tak i det. Gbs(streptokokk B) og bakteriell vaginose(gardnerella) har du noen gang blitt sjekket for det?

Dette kan faktisk føre til spontanaborter. Gbs kan føre til tidlig vannavgang og prematur åpning av cervix.

Blir du ikke sjekka for det så krev å få det gjort!!! Og det mener jeg er svært viktig.

Jeg hadde dyrkning av urin og bactusprøver fra skjeden til dyrkning hver 14 dag. Ble satt på antibiotikakur.

Da vannet gikk med jenta fikk jeg rier nesten umiddelbart. Ble da lagt inn, fikk lungemodning og riehemmende. Klarte å ligge i nesten 2 døgn før snuppa ble henta ut med snitt pga seteleie.

Håper jeg kan være deg til hjelp, sikkert mye annet jeg kan komme på etter hvert...

Sett deg små mål, prøv å tenk positivt(selv om det jammen ikke er enkelt bestandig)

ps. husk at å ligge i mange timer er forferdelig slitsomt og får vondt i kroppen. Skift stilling på sofaen ofte. Jeg lå en halv time-time. Sto opp rusla litt rundt noen minutter før det ble ei ny økt.

Jeg krysser alt som krysses kan for deg og den lille!!!

Tusen takk for et langt og iformativt svar Jorunn :o) Det var veldig snilt.

Mye av tipsene dine har jeg fulgt allerede, så du har vært til god hjelp med ditt forrige innlegg her.

Skal begrense dusjingen til to ganger i uka. Og kjenner meg sånn igjen når det gjelder å ikke kunne gjøre husarbeid. Har jo støv på hjernen, og gubben er ikke like flink. Men som du sier er det for en meget kort tid i livet som absolutt er verdt det. Går minst mulig om dagen, bare fra og tilbake på do, og en gang når jeg lager meg lunsj.

Jeg merket heller ingenting før jeg hadde 2 cm åpning, men som du sier, så hadde jeg en uggen følelse i hele forrige svangerskap med Daniel. Vannet mitt gikk ikke. >Klarte å holde meg et døgn på sykehus før han kom. Ble tatt med hastekeisersnitt, og jeg gikk på blodfortynnende pga abortene, så jeg mistet 2 liter blod, så det var litt hektisk inne på operasjonsstua en stund. Måtte skjære ekstra i livmoren min, så kan aldri føde naturlig, men det betyr ingenting for meg.

Min cervix er også 3 cm. Mistenker at jeg også har en overfølsom livmor, for jeg merket kynnere allerede i uke 16 med Daniel, og denne gangen kjente jeg de allerede i uke 8 faktisk. Har kanskje 5 - 10 kynnere som dagen. Så foreløpig går det greit.

De vet ikke helt sikkert hvorfor jeg har mistet så mange ganger, men hadde en skillevegg i livmor som de trodde kunne være årsaken, den er fjernet nå.

Vet de tok en bak prøve av meg når daniel kom, og den var negativ. Spurte legen som følger meg opp om jeg skulle ta blodprøver og bac prøver framover, han mente dette var noe de ikke gjorde om det ikke var indikasjoner på at dette var reelt?!?

Syntes det er helt forferdelig å gå på do, er så redd for at noe settes igang. Jeg håper at jeg blir lagt inn i uke 22 eller noe jeg da, kommer til å føle meg tryggere på sykehuset. Du ble ikke lagt inn?

Satt du noen gang, eller lå du flatt hele tiden?

Takk for at du tar deg tid. Stor klem

Annonse

Bakterieprøvene var negative hos meg også med lillegutt. Men jeg vet jeg hadde bakteriell vaginose noen måneder før svangerskapet. Gbs kan komme og gå.

Jeg hadde flere runder med oppblomstring i sv skapet med jenta.

At dette ikke er reelt?? Det forstår jeg absolutt ingenting av. Når du har mistet en unge skal absolutt alt sjekkes.

Dette mener jeg du skal kreve, og reelt er det så absolutt. Fatter ikke hvordan legen din kan si det?

Jeg hadde en av spesioalistene på fostermedisin stolavs i trondheim, han er en av de fremste i landet og kan sine saker. Det er vellkjent at gbs og urinveisinfeksjoner kan føre til prematur fødsel. Kjenner flere i risikosvangerskap, og alle blir sjekket for dette.

Hvilken oppfølging ellers? Jeg var inne på fostermeisin annenhver uke, utvendig, innvendig ul og bakterieprøver.

Jeg ble ikke lagt inn nei. Hadde sikkert blitt det om jeg hadde ønsket. men for meg var det beste å være hjemme. Jeg klarte å være streng med meg selv og være mye i ro.

Jeg satt mange ganger ja, mye tilbakelent, aldri fremoverbøyd, med føttene liggende i sofaen.

Helt topp at du har lite kynnere.

Kjenner igjen følelsen din når det gjelder do. Men ikke hold deg, ha faste rutiner og unngå at avf blir hard. Drikk masse og ta duphalac.

Og ja, støv og rot er uvesenlig, det vet vi som har mistet et barn, og som må kjempe for søster eller bror i magen. Prøv å ha et avslappet forhold til det!!

Dusjet kun et par ganger i uken jeg også. Men hold underlivet rent. Spyl med kun vann eller bruk litt lactasyd.

Prat med legen din, det er viktig at du allerede nå begynner at ta bakterieprøver. Stix av urin funker ikke, må dyrkes!!

Da skal jeg gjøre det neste gang jeg skal på kontroll. Kan da ikke være så vanskelig å ta en bakterieprøve av meg. Skal prøve å klare å kreve mer, men er litt dårlig på det når jeg først er hos legen. Men jaggu skal jeg klare å kreve det neste gang.

Godt å høre at du satt litt av og til, det hjelper litt det.

Tar fiber hver dag, så foreløpig går det greit med do, men bare følelsen av å sitte der er forferdelig.

Virker som om legen din virkelig har greie på dette.

Jeg blir også fulgt opp hver 14. dg , så lever litt for de kontrollene.

Var det pga gbs at du gikk på antibiotika?

Hei igjen Jorunn :o)

Huff i natt har jeg hatt sinnsykt mye kynnere, virket som de kom i et sett. Kan nesten ikke ligge på ryggen før de kom. Fikk en dårlig søvn for å si det sånn. Bare ventet på neste kynner. ER så redd at dette kan påvirke cervix jeg da. Mange av de varte en god stund også. Gikk ikke bort før jeg rørte på meg.

Var det sånn du opplevde det også?

Fikk antibiotika pga gbs ja.

Selv om du syns det er vanskelig. dette må og skal du sjekkes for. Legen din må ta ansvar for barnet du bærer nå. Krev å få jevnlig dyrkning av urinen din og bactusprøve vagina. De sender inn urinprøven og får svar etter et par dager. Det er ikke store saken å få gjennomført..

Jeg hadde vel mer eller mindre kynnere i ett kjør hele tiden jeg. Det kunne være mange på bare få minutter. Men jeg hadde spesielt mange da jeg sto, gikk, reiste meg, var litt i aktivitet.

Jeg har hørt det er bra å ligge på venstre side, jeg prøvde det, og det roet seg ofte da.

Mange kynnere var det hele tiden, noen dager verre. De siste ukene husker jeg magen ble helt skeiv da jeg fikk kynnere. Ja, de var av det kraftige slaget...

Hvor ofte skal du inn for å ta innvendig ul?

Hei :o)

Jeg skal på kontroll hver 14 dg. Han har ikke målt cervix etter cerclagen, ville ikke tulle for mye der oppe sa han. Men skal dit neste onsdag, så da regner jeg med at han sjekker da. Skal også be om en bakterieprøve. Syntes det er så rart at det er så vannvittig forskjellige rutiner på dette i forhold til hvilket sykehus man tilhører jeg.

Huff jeg håper bare dette går bra, tørr nesten ikke tenke det værste, for da blir jeg gal. Men bare jeg får litt vondter blir jeg helt satt ut. Har vært en del øm helt nederst over skambeinet en stund nå, samt små stikkinger, men det kan jo like være at det vokser som noe skulle vært galt.

De værste ukene blir vel fra uke 20 til 24, da kan man iallefall prøve å redde den, men håper jo selvfølgelig å gå så lenge som mulig. Var et mareritt å være på syehuset sist med Daniel ( dette vet jo du desverre alt om).

Tror jeg skal spørre om å bli lagt inn i uke 22 jeg, blir så stressa bare å gå for å lage mat og stelle meg.

klem til deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...