Gå til innhold

Skal flaskeunger selvregulere?

Anbefalte innlegg

Barnet mitt har vært flaskebarn fra første dag. Synes det er vanskelig å finne informasjon om temaet på nett, det er mye motstridende informasjon og det virker som mange flaskeforeldre blir overlatt til å synse over temaet i stedet for å bli henvist til pålitelig informasjon på samme måte som amme- foreldre blir...

Mitt spørsmål i dag: skal flaskebarna selvregulere inntaket av mme? Eller skal man prøve å styre/ begrense de "glupske" av dem så inntaket ikke blir for stort? Barnet mitt spiser mye og ofte føler jeg, men kanskje er det helt passe likevel?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142220103-skal-flaskeunger-selvregulere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sakset fra www.flaskeposten.org:

Mange lurer på hvor mye babyene skal ha å spise til hvert måltid i forhold til hvor gamle de er. Det er umulig å si noe generelt om dette. På noen MME pakker står det hva gjennomsnittlige barn spiser til et måltid/i løpet av et døgn i forhold til alder. Vi vil presisere at dette kun er et gjennomsnitt. De fleste barn vil enten spise mer eller mindre enn det som står på pakken. Med mindre legen/helsestasjonen til barnet har gitt en annen beskjed skal flaskebarn, i likhet med diende barn, få så mye de vil ha å spise til hvert måltid.

Så lenge barnet ditt legger på seg normalt og følger sin egen kurve får barnet i seg nok mat. Dersom du er bekymret for om barnet spiser for lite anbefaler vi at du tar et par ekstra besøk til helsestasjonen, veier barnet og snakker med helsesøster.

Noen hevder at å drikke over 1 liter (1000ml) MME i døgnet over en lengre periode kan være uheldig for babyer. Dersom barnet ditt overstiger denne mengden i flere dager på rad råder vi deg til å ta kontakt med helsestasjonen. Om barnet ditt er over 4 måneder kan det være at barnet er klar for å starte med litt velling/grøt.

Sakset fra www.babyverden.no:

Prinsippet om selvregulering gjelder både de som fullammes, delvis ammes eller får kun morsmelkerstatning. Barnet vet som regel selv når det er sulten og mett og signaler om det bør respekteres. Barn er også forskjellig både i lengde og vekt. Veiledningen som står på pakkene er altså veiledende. Vektkontrollene på helsestasjonen gir også en god pekepinn på om barnet får passe med mat.

Min egen erfaring:

Har hørt om babyer som har måttet begrenses etter råd fra helsestasjonen, men som hovedregel så skal selvregulering gå fint!

Tusen hjertelig takk for et flott svar!

Lurer på hvor denne informasjonen opprinnelig kommer fra? Er det fra Statens ernæringsråd eller Nestle? Er jo en viss forskjell på det (uten at det nødvendigvis trenger å være noen motsetninger der heller). Har lest sikkert 20 artikler/ brosjyrer om temaet amming i dette svangerskapet, men det er langt mellom nyttig informasjon om flaskebarn...

Jepp, skriftlig info om mme er det dårlig med. WHO har desverre gitt produsenten forbud om å slikt, samtidig har de lagt annsvaret over på myndigheten. I norge er det Helsedirektoratet og Mattilsynet som er annsvarlige. Men det eneste informasjonsmateriellet som er å få er heftet "mat for spedbarn" hvor man finner skarve 1,5 side om temaet!

www.flaskeposten.org drives av privatpersoner, de har også gitt ut egen bok! All info der er utarbeidet i samråd med fagpersoner (helsesøstre, produsenter osv).

Dersom du bruker nan, så kan jeg også annbefale deg å ringe deres informasjonstelefon som det skal stå nr til på esken. Da treffer du en hyggelig og hjelpsom helsesøster :-)

Ellers er jo denne siden fortreffelig selvfølgelig! Sjekk ut de to trådene som starter med HOLDES OPPE.

Flædhost, i tillegg til det som blomstre skriver, er det to ting du kan ha in mente:

1. Babyens sugebehov er enormt, og mme-barn får ofte i seg melka mye raskere enn mm-ernærte barn som altså får ligge lenger ved brystet å kose seg. Det innebærer at mange små skriker og lager "sulten"-lyder for å få stimulert sugebehovet sitt. Smokk kan være en hjelp (For vår del måtte vi prøve smokk når hun kommuniserte at hun var sulten tre ganger pr. time).

2. Hvis man har sulte mme-barn som "aldri blir mette", er det lurt å kontrollmåle en skje mme-pulver (står beskrevet bak på de fleste pakkene). For lite pulver i riktig mengde vann metter mindre, og man får raskt sulten baby igjen. En strøken skje er ikke alltid en strøken skje, er min erfaring.

Takk igjen for utfyllende svar og kjekk info :-)

Jeg har merket meg det store suttebehovet til lille, men vi er ikke helt i gang med smokk enda. Jeg har ammet litt (kaller det "tørramming", for det kommer ikke mange dråpene) for kosen sin del, men det kommer nok ikke til å vare så lenge.

Har strevd litt med å finne en smokk som sitter godt i munnen. Mulig vi har suksess med en vi fant fra MAM med gul tutt. Så langt er i alle fall tilbudet større enn etterspørselen... He he. Tar gjerne imot tips på smokkefronten!

Annonse

Når det gjelder smokk, er det bare å prøve seg fram. putte inn-spytte ut-putte inn-spytte ut osv. til smokken muligens sitter. :) Og da oppdager du at babyer ikke er så alt for flinke til å holde smokken i munnen selv (-vrææææl, mista smokken!!!!). Så kommer det et par år hvor de vil ha smoken hele tida, men helst ikke skal ha den annet enn når de sover, og så er marerittet i gang med avvenning. Så ja, det er smokk på godt og vondt, men vi er glade for at vesla tok smokken til slutt. Ellers hadde vi nok tilberedt 50 mme-flasker om dagen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...