Gå til innhold

Svangerskap og revmatisme, noen andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nå i uke 6. Jeg er revmatiker og har et barn f 2003. Er det virkelig slik at folk tror at revmatikere ikke kan få barn? Jeg blir så oppgitt! Mange sier til meg:"synd med den revmatismen, og at du ikke klarer flere svangerskap...." - "Håper du blir helt frisk, så du får oppleve å få flere barn" osv. Men jeg har jo barn fra før, grunnen til at det er langt mellom en og to er jo noe helt annet enn revmatismen! Mange ser på meg som "syk", men det er jo IKKE! Det synes jo ikke utenpå at jeg er revmatiker. Jeg synes dette er trist, jeg er nå i 6 uke, og venter meg et hav av kommentarer, når dette svangerskapet blir kjent: " Ja men kan du få flere barn du da??..." osv Noen andre her med revmatisme? Hadde vert gøy å høre andres meninger og synspunkter rundt dette, også erfaringer rundt det med medikamentbruk i svangerskapet. På forhånd takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du :)

Jeg er revmatiker og har vært det siden 1997. Jeg har SLE (lupus) og har nesten hele tiden stått på Prednisolon og Imurel. Jeg har to friske barn fra før og er nå gravid med nr. 3. Begge svangerskapene med de to barna jeg har, har vært helt normale og gått kjempefint. Å de er friske og fine ♥ Jeg har imidlertid abortert 3 ganger, men det er jo ingen som kan si sikkert om det skyldes sykdom eller medisiner eller om det rett og slett hadde skjedd uansett.

Jeg forstår godt hva det er du snakker om når du sier at revmatisme ikke syns på utsiden, men så skal den for mange ha så mye å si likevel. Jeg tror det er vanskelig for mange mennesker og sette seg inn i vår situasjon, og kanskje er det mange som fremdeles tror at alt som heter revmatisme nødvendigvis er veldig alvorlig leddgjikt som deformerer ledd og setter en person veldig tilbake mtp å fungere i dagliglivet. Nå vet ikke jeg hva slags type sykdom du har, så jeg kan jo i grunnen bare snakke for meg selv...

Jeg har vært heldig og fått en mild variant - til nå i alle fall - har veldig lite symptomer, men tar medisiner hver dag og kontrolleres jevnlig med blodprøver pga det. Under svangerskap får jeg også meget god oppfølging vil jeg si. Alle mennenskene rundt meg som vet jeg har lupus, tror jeg ikke tenker så mye på det, rett og slett. De har sett at det har gått fint med mine to andre barn, og venter vel egentlig bare på at jeg skal bli gravid igjen ;) De stiller ingen spørsmål ved det at jeg får barn - å det syns jeg,s om deg, at de ikke har noe som helst grunn til heller!!! Svar dem at "Ja, selvfølgelig - hvorfor skulle ikke jeg få flere barn??? Jeg er da like fruktbar og like godt egnet som mamma som alle andre!" Så får de noe å tenke på :)

Stå bare på du - å ikke bry deg om hva andre tror! Vi snakkes da :) Koselig at vi er flere :) Foressten så er jeg å i uke 6 :)

Skrevet

Hei:) Jeg er ikke gravid nå, men jeg prøver på nr 2;) Har en stygg nakkeskade som er grunnen til at jeg i dag er 100% uføretrygdet, har også fått kraftig fybromylargi pga av dette! Jeg husker jeg fikk mange reaksjoner når jeg gikk med gutten min for 4 år siden, mange som lurte på om åssen jeg både skulle klare svangerskap og tiden etterpå! Jeg ble skikkelig lei meg av det og overasket alle over hvor bra det egentlig gikk, føler meg ikke som noen dårligere mor enn noen andre:) Syns ikke utenpå hos meg heller! For 4 år siden kutta jeg ut faste medisiner på dagen, noe som var veldig tøft, men det gikk da! Jeg vil anbefale deg å få en henvisning til nevrologisk og få ett samabeid mellom de og gynokologisk, jeg fikk det nå etter en ma i januar for å vite hva jeg skulle ta og ikke ta i forhold til nytt svangerskap:) Fått streng beskjed om å ikke kutte ut medisiner denne gangen.. send med gjerne med PM hvis det er noe du lurer på:) Håper jeg snart kommer etter på 1 trimerster;) Mitt råd er: ikke bry deg om hva alle andre sier eller mener, du kjenner din kropp best og ingen andre kan sette seg inn i din situasjon;)

Skrevet

Å nå ble jeg glad! Det var gode ord i mine ører! Jeg har leddgikt, noe alvorlig men godt regulert med prednisolon. Jeg har ingen aborter tidligere, og håper jeg slipper det også denne gangen! Jeg tror nok uansett at det ikke skyldes sykdom eller medikamenter, viss det skulle skje:-) Jeg er litt usikker på det med medikamenter, det skrives mange steder at medikamenter kan brukes.... osv. Jeg har de første ukene av svangerskapet brukt svak dose prednisolon, 5 mg. Legen sier dette er ok. Men så leser jeg så mye annet.Blir liksom ikke helt trygg på det her med medikamenter! Far er også litt redd for det der med medikamenter, det skjønner jeg, han er jo ikke like "dreven" på området som meg:-)) Ja jeg mener jo også at jeg er like god mamma som alle andre, følger opp 7 åringen så godt jeg kan, er forresten fast keeper på miniputtreningen en dag i uka:-) Da ungen er rimelig aktiv, viss jeg kan si det slik, så er det både barnas turlag og alpintbakke om vinteren, og jeg må selvsagt vere med. Så han blir på ingen måte sittende inne pga meg.

Det jeg tror når det gjelder alles kommentarer og meninger, så er det nok medikamentbruk de er litt engstelige for. De tror nok ikke jeg klarer meg uten medikamenter, og medikamentbruk er for de fleste heeelt uforenelig med svangerskap. I dag er jo alt farlig, jeg husker bare i 2003 da jeg gikk med 1. mann, da var jordbær og reker "strengt ulovlig". Nå sies det at det er trygt å spise. Men derimot er jammen fårepølsa blitt farlig! Ja det er rare greier dette her, jeg er liksom førstegangsgravid for andre gang:-P Når gikk du til legen første gang pga svangerskapet? Hvilken ekstra oppfølging har du fått i svangerskapene dine? Såååå fint å treffe noen som forstår!!

Skrevet

Hei!

Jeg har fått påvist en mild variant av psoriasisartritt, og det siste året er det Prednisolon som har hjulpet meg. Likte heller ikke tanken på å gå på det mens jeg prøvde å bli gravid, men revmatologen sa det var greit, det er et av de legemidlene som er ok når man er gravid. Nå er jeg 14 uker på vei og har tatt 5 mg daglig hele tiden. Verken fastlege eller leger på Riksen (har hatt prøverør) har leet på et øyelokk når jeg har sagt at jeg står på Prednisolon. Faktisk vet jeg at personer som har overaktive immunforsvar / opplever flere spontanaborter, noen ganger blir satt på denne medisinen etter flere mislykkede graviditeter, siden den bidrar til å dempe immunforsvarets "vilje" til å støte fra seg fremmedlegemer.

Er jo ikke kjekt uansett, men jeg er avslappet og hører heller på legene enn det jeg leser rundt forbi. :-)

Skrevet

Hei igjen, mamsen29 :)

Jeg er så enig så enig i at det er godt å "snakke" med noen som forstår...alt blir liksom litt felles, på en måte ;) Jeg har stått på prednisolon 5 mg med alle svangerskapene mine - og gjør det også nå. Det er jo en meget lav dose, så det skal ikke skade. Jeg skjønnr jo at folk tenker at medikamenter ikke er bra under svangerskap, meeen for oss som da trenger det, vil ikke det si at man absolutt ikke kan ta noe som helst. Det betyr heller bare at man trenger litt ekstra oppfølging og rikitge doser. Det kan jo ikke plutselig bare åpnes for full legitimering av alle slags legemidler for alle heller :) Det hadde jo ikke vært bra. Men det vil ikke dermed si at alle legemidler ikke er ok å bruke når man har baby i magen. Men det er klart at ikke alle vet/forstår det :)

De andre gangen jeg har vært gravid har jeg gitt beskjed til min revmatolog nesten med en gang. Da har hun sendt beskjed til gyn, og jeg har fått time til tidlig UL ved uke 11-12. Dessuten har jeg fått jevnlig kontroller hos revma i løpet av svangerskapet...husker ikke helt hvor ofte, men ganske ofte når det nærmet seg fødsel. Dessuten hadde jeg UL i uke 18, uke 28, uke 32 og 36. Også kommer jo kontrollene hos fastlegen med vekt, hjertelyd, samtale og urinprøver i tillegg til det igjen. Så det blir maaaange kontroller, men jeg setter stor pris på det :)

Vi får holde kontakten da ;) Alltid hyggelig det :)

Skrevet

Hei.

Jeg har barneleddgikt, og har aldri opplevd slike kommentarer som du har fått. Jeg har to flotte, friske jenter, og det er ingen som noengang har kommentert noe i forhold til svangerskap og leddgikta.

Hos meg vises det nok på utsiden at jeg har leddgikt, mye på grunn av enkelte arr etter operasjoner som jeg ikke alltid kan skjule:)

Svangerskapene har gått som en drøm begge gangene. Jeg har brukt Enbrel fram til positiv graviditetstest, men under selve svangerskapene har jeg ikke brukt noe som helst. Har vært frisk som en fisk under svangerskapene, og har heller ikke hatt noen graviditetssymptomer:)

Enbrel kan ikke brukes under graviditeten, og det er det vel mange andre medisiner dette også gjelder. Hvis man bruker cellegidt anbefalte i alle fall mine leger at man sluttet med dette minst 6 mnd før man begynner å prøve å få barn. Har hørt at dette er redusert til 3 mnd nå.

Kortison kan brukes under svangerskapet.

Ved amming kunne heller ikke de biologiske medisinene brukes tidligere, men mener å har hørt at dette har endret seg litt i den siste tiden.

Gratulerer med graviditeten:) Håper du klarer å kose deg med svangerskapet, og at diverse symptomer holder seg i ro mens du går gravid og i etterkant. Håper også du slipper så altfor mange negative kommentarer, og forståsegpåere som skal legge seg borti dine valg.

Skrevet

hei=) jeg har oxo fått diagnosen lupus, men i en svært liten mengde.. men det har forårsaket 3 spontanaborter i uke 7.9 og 14. men nå går jeg på fragmin å er fornøyd med all oppfølging jeg får på sykehuset=)) så det er nok fult mulig for oss oxo ja=))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...