Gå til innhold

Hva er en naturlig måltidsutvikling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta mi har fått kveldsgrøt siden hun var 4 mnd. Nå er hun 6 mnd om 2 uker og vi holder fortsatt bare på med det ene måltidet. Jeg har derfor tenkt å "late som om" hun begynte med grøt når hun er 6 mnd og ta den naturlige utviklingen deretter. Problemet er bare det at jeg ikke vet hvordan det er....

Noen som kan hjelpe meg? Når skal hun øke til et nytt måltid og hvilket måltid skal det være? Og hvordan skal de andre måltidene økes til og hvilke måltider begynner man med da?

Tusen takk for hjelpen på forhånd:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen fasit på det her. Alle barn er forskjellige. Du kan velge selv om du vil begynne med grøt til frokost eller lunch, men pass bare på at hun ikke er trøtt når du vil introduserer nytt måltid, da går det dårlig.

Da jenta mi elsker mat og magen tålte alt hun fikk så gikk vi opp i 3 måltider i løpet av 3 uker. Men hs anbefalte å introdusere et nytt måltid hver 14. dag eller en gang i måneden. Hvis hun spiser godt kan du simpelthen bare gi henne et nytt måltid. I stedet for å gradvis gå opp til et fullt måltid.

Skrevet

hmmm.... Jeg synes det er så vanskelig.. Hun elsker også mat og nye smaker. Hvis jeg begynner med lunsj når hun er 6,5 mnd (late som om huun begynte med grøt når hun er 6 mnd), skal jeg da begynne med frokost når hun er 7 mnd og så middag når hun er 7,5 mnd? da blir måltidsrytmen vel noe slik:

7-8 - amming

9 - frokost

12-13 - lunsj

15 - middag

18-19 - kveldsmat

plus amming før/etter hvert måltid?

Høres det galt/riktig ut?

Skrevet

Jeg synes det høres ut som en god plan :) Men fikk beskjed av hs at før hun var 6 mndr skulle jeg amme på ene brystet FØR mat, fordi melka da skulle være hovedkilden til næring, etter 6 mndr skal fast føde overta mer og mer, forstår det som man da ammer ETTER mat... Men det er vel ingen fasit, styrer litt med dette selv, da jenta mi nettopp har blitt 6 mndr...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...