Gå til innhold

Mange ulike meninger om NÅR man kan blir gravid...? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Syklusen er individuell - noen har kort lutealfase, andre har lenger (Lutealfase = tiden mellom eggløsning og mens).

Dersom du har 28 dagers syklus, kan EL f.eks være et eller annet sted mellom ca 10 dager og 20 dager inn i syklusen, alt etter hvor lang lutealfase du har. Da sier det seg selv at om man ikke er 100% sikker på når EL er, er det vanskelig å beregne når man kan bli gravid i syklusen.

Sæd kan dessuten leve ganske lenge inne i deg, og "vente" på egget - noen steder står det fem dager, andre sier opp til ei uke.

Egget lever i omlag ett døgn fra det er sluppet.

-men det som er mest normalt er jo en lutealfase på 14 dager. Det stemmer ihvertfall på meg og mine 28 dagers-sykluser. Har blitt gravid utifra denne beregningen 5 ganger nå;) Men jeg kjenner når jeg har eggløsning, og brukte en stund fertilitetsmonitor som prevansjon. Fikk da full oversikt over syklusen etter noen målinger.Om du tester for eggløsning noen sykluser, vil du jo finne ditt mønster.

Ja, 14 dager er gjennomsnittlig lutealfase - men det er som sagt individuelt. (Jeg hadde en periode lutealfaser på 8 dager).

Og jeg støtter rådet ditt om å få oversikt over egen syklus - enten med EL-testing, fertilitetsmonitor eller med temping.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...