desembergutt09 + ?? 31.1.12 Skrevet 19. august 2010 #1 Skrevet 19. august 2010 Nå er det straks 8 måneder siden fødsel og jeg er fremdeles helt skranglete i bekkenet. Det "klikker" i ryggen og hoftene flere ganger om dagen og jeg har en del vondt i halebenet. Tidligere var det veldig vondt i skambenet men nå er det mest i halebenet det sitter. Noen som har det likedan? Hva kan man gjøre? Jeg har ikke gått til behandling verken før eller etter fødselen for det har liksom ikke vært skikkelig ille, men har lyst til å bli ferdig med dette nå! Har hørt at det vil gå over når man slutter å amme, men lillegutt er av den allergiske sorten så jeg bør amme så lenge jeg kan for hans del. Er litt bekymret for hvordan det skal gå når jeg begynner å jobbe om noen uker for da sitter jeg jo mye og det kommer til å kjennes i halebenet. Jeg trener en del styrke og går på yoga. Det føles faktisk som det hjelper å tøye selv om det høres rart ut. Har vel løse ledd og stive muskler tenker jeg. Hadde vært supert hvis noen har tips eller andre erfaringer å dele!
Gjest JuniGull2010 Skrevet 19. august 2010 #2 Skrevet 19. august 2010 Jeg hadde en låsning i bekkenet under svangerskapet og fikk knekt opp litt hos kiropraktor. Den siste uka før fødselen merket jeg det "klikket" litt nedert i korsryggen. Jeg har merket nå etter fødselen at det fremdeles er ømt der, etter at jeg har gått tur (+ i lyska). Det knaker også litt i hoftene. Selv skal jeg til legen til uka, så kommer til å spørre litt da. Men jeg var hos kiropraktor og fysioterapaut under svangerskapet. Fysio. ga meg en del tøyeøvelser, som hun var veldig opptatt av at jeg skulle gjøre før og etter svangerskapet. Jeg skulle tøye ut forsiden og baksiden av lårene, bekkenet, stå på alle fire og skyte rygg, stå på alle fire og vrikke rompa litt forsiktig frem og tilbake for å trene tøyligheten... Så hvis det hjelper deg å tøye, så fortsett med det! Tøy litt forsiktig hver dag. Ellers vil jeg vel helst anbefalte deg å få en time hos manuellterapaut eller fysioterapaut som kan gi deg skreddersydde øvelser du kan gjøre hjemme. Et annet tips; jeg hører at mange sitter på sånne "puteringer" hvis de har problemer med halebeinet.
NostraStoria Skrevet 20. august 2010 #3 Skrevet 20. august 2010 Har samme problemet som deg, men jeg går til behandling hos manuellterapeut (har prøvd kiro og fysio) og jeg er veldig vond fortsatt...nå flere måneder etter fødsel. Kan jo si at jeg begynner å bli en del fortvilet da ingenting har vært til hjelp ennå!! Har gått med disse smertene i over 1 år og de sitter stort sett i rumpa og lysken. Smertene i skambeinet forsvant etter fødsel. Hvor i alle dager har du det i fra at det går over når du er ferdig med amminga? Det er bare tull. Jeg har aldri ammet og har like vondt.
desembergutt09 + ?? 31.1.12 Skrevet 20. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 20. august 2010 Hei - takk for svar dere! Det er forresten ikke helt sant at jeg ikke har gått til behandlig - jeg var en gang hos kiropraktor mens jeg var gravid. Synes ikke det hjalp og jeg prioriterte ikke å prøve å fikse halebenet for det var så mye annet som plaget meg (ble sykemeldt pga fare for for tidlig fødsel så måtte ta det helt med ro) Det med ammingen skal ha med hormoner å gjøre. Under graviditet har man jo noen hormoner i kroppen som gjør leddene løsere og disse produserer man visstnok fremdeles så lenge man ammer. Jeg har klamret meg litt til denne forklaringen for da er det jo utsikter til at det skal gå over av seg selv, men det er bare noe jeg har hørt og jeg har ikke noe vitenskapelig belegg for det altså. Det er jo selvfølgelig mulig å ha vondt i bekkenet av andre årsaker og da hjelper det vel ikke med ammestopp. Hva gjør en manuellterapeut? Hjelper det? Kanskje jeg må stille med badering første dagen på jobb, hehe. Men det finns vel noen mindre ringer som er ment for å sitte på.
NostraStoria Skrevet 20. august 2010 #5 Skrevet 20. august 2010 Ang det med hormoner når det gjelder bekkenløsning osv kan nok stemme til en viss grad, når jeg fikk mensen de første gangene (før jeg begynte på p-pilen igjen) så fikk jeg forsterket bekkensmerter, slik at det strålte helt ned til føttene. Lignende isjassmerter. En manuellterapeut vil jeg si er en blanding av fysio og kiro da de kan manipulere ledd, massere, gir akupunktur, treningsveiledning, øvelser osv. Det er en videreutdannet fysioterapeut. Håper du blir bedre etterhvert, jeg gruer meg sykt til å begynne på jobb med smerter :-( Blir vel delvis sykemeldt...
NostraStoria Skrevet 20. august 2010 #6 Skrevet 20. august 2010 Føler ikke det hjelper nei, men det er jo verdt å prøve?
Fifrildi Skrevet 21. august 2010 #7 Skrevet 21. august 2010 Det med ammingen er en fordel ifht bekkenløsning - ikke omvendt. Ammingen skiller ut hormoner som gjør at bekkenet trekker seg sammen og bekkenløsning kan gå over fortere. Min manuellterapaut var nemlig veldig lei seg på mine vegne fordi jeg ikke fikset amming og gikk glipp av drahjelp. Jeg har gått til behandling siden 5 uker etter fødselen, men hadde også alvorlig bekkenløsning med krykker i flere måneder. Min er også osteopat og har behandlet med med manipulering av ledd, slyngetrening samt gitt meg øvelser å gjøre daglig hjemme. Det har hjulpet ekstremt mye, og jeg er så godt som bra nå, og er helt overbevist om at det er pga spesialisert trening og behandlign. (4 mnd etter fødsel)
desembergutt09 + ?? 31.1.12 Skrevet 21. august 2010 Forfatter #8 Skrevet 21. august 2010 Ok - da prøver jeg manuellterapaut! Det høres jo bra ut at de har et helhetlig perspektiv og ikke bare konsentrerer seg om enten muskler eller ledd. Fint med øvelser også. Er veldig klar for å bli kvitt disse smertene nå. Håper det hjelper og jeg håper dere andre blir bedre snart også! Når det gjelder hormoner så høres Fifrildis teori mest logisk ut ja, leddene bør jo på plass etter at fødselen er unnagjort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå