Gå til innhold

Hvorfor vil man ikke leie ut til de med barn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har leid ut til barn, og kommer mest sannsynlig til å leie ut med barn en gang til nå som de som bor der nå skal flytte fordi de har kjøpt eget.

Men jo, jeg har hørt det samme som deg:-) Det viktigste er jo at de betaler. Ser ingen ulemper med å ha barn. Mange har nok fordommer og tenker at de med barn (spesielt alenemødre) har dårligere økonomi.

Jeg er alenemor, og har letet i 4 mnd etter ny leilighet.. har ringt på sikkert 20 stk, men alle er negative, enda jeg har goooode refereanser og alltid betaler for meg.

Tror de er redd for å bli sittende med noen som ikke har råd til å betale og så er det visst sånn at man ikke har lov å kaste ut noen med barn.. (Visste ikke om dette før nå nylig jeg)

Ellers er de vel redd det skal bli bråkete kanskje, men når de heller velger unge studenter så kan de jo nesten bare medregne bråk i helger osv...

Har iallefall etter mye leting endelig fått meg en flott leilighet, og er kjempefornøyd med at folk har sagt nei hittill, for denne leiligheten er et kupp ;)

Noen jeg kjenner leide ut til en alenemor, det skjedde en gang og aldri mer. Hun betalte ikke leia i tide, for hun hadde jo ikke fått penger fra nav, eksmannen osv osv. I løpet av det året hun bodde der, var det flere kjærester innom og ingen av dem virket veldig hyggelige (de leide ut underetasjen av huset de bodde selv, så de traff på dem en del).

Fordi noen alenemødre oppfører seg sånn, så er det mange som har et dårlig inntrykk av alenemødre generelt og er skeptiske.

En av naboene våre nå er alenemor. I løpet av de årene vi har bodd ved siden av henne, har det ikke vært noen kjærester innom (det trenger jo ikke å være negativt at det er noen, men en ny hver uke/mnd gir ikke så godt inntrykk). Nå vet jeg ingenting om hun betaler leia i tide, men jeg kan ikke tro hun hadde blitt boende der så lenge hvis hun ikke hadde gjort det. Disse alenemødrene er det ingen som snakker om, for man snakker jo bare om det negative man hører om.

Jeg hadde ikke vært så opptatt av om det var en alenemor, familie, par eller hva, men jeg hadde heller tenkt på hvilket inntrykk jeg fikk av dem som person. I tillegg er det noen ting du alltid bør tenke på, og det vet du sikkert fra før hvis du har leid ut tidligere. Vær skeptisk til bekreftelse fra sosialkontoret i stedet for depositum og ikke gå med på mindre enn 3mnd depositum for å være snill. I tillegg må du sørge for en god kontrakt. Har du gjort disse tingene, så bør det ikke være mer skummelt å leie ut til en alenemor enn en familie.

Her jeg bor er det en del uleieleiligheter, og det er mange av de som leier ut som ikke vil leie ut til noen med barn. Verken par med barn eller aleneforeldre.

Grunnen som jeg har hørt mest er at med barn blir slitasjen på leiligheten større. Barn leker jo mest på gulvet, og da frykter de sikkert stygge riper/hakk etc i gulvet. Barn kan tegne på veggene...

Jeg vet egentlig ikke konkret hva barna gjør som fører til den ekstra slitasjen, men har hørt dette argumentet fra utleiere, eiendomsmeglere, byggherrer etc.

Annonse

Det er nok hovedsaklig slitasjen de tenker på. Det er jo klart at jo flere det er som bor i en bolig, jo mer slitasje blir det på den generelt sett, men vi hadde faktisk ikke noe problem med å få leid hus selv med våre 8 barn da vi flyttet ned til Østlandet for 1 1/2 år siden. På visningen før vi leide var det også et par uten barn.

Da vi flyttet ut fordi vi kjøpte eget hus for kort tid siden, fikk vi også hele depositumet tilbake, så mer slitasje en vanlig syntes tydeligvis ikke eieren at det var i vårt tilfelle i hvert fall.

jeg er ganske sikker på at de fleste ikke vil leie ut til alenemødre og familer generelt med barn er at hvis de ikke betaler leia har de ikke lov å bli kastet ut. mamma har vært alene med meg hele tiden og hun har hatt problemer overalt med å få plass og bo. selvom jeg var i 12-13års alderen.

Annonse

Hvis du skal selge må du selge med leieboeren. Untaket er hvis du skal selge til noen i din egen husstand (av en eller annen grunn), og du kan også kaste ut leieboeren om du skal bo i leiligheten selv. Unntak for foreldre vet jeg ingenting om, men jeg er ganske sikker på at det ikke stemmer for jeg har hørt om folk med barn som har blitt satt på gata selv om de har barn.

Jeg tror det dreier seg mye om at foreldre og barn har blitt en slags annenrangsborgere. Barnestemmer er visst bråk, det samme er visst all mulig lek og vi krever visst for mye av omverdenen.

Og som svar til det som noen lenger her oppe skrev, at besøk av mange forskjellige menn betyr at hun bytter kjæreste ofte. Det skal du ikke automatisk gå ut fra. Jeg har 3 brødre, og noen få guttevenner og disse var på besøk hjemme hos meg den gang da jeg leide en underetasje for mange år siden.(en gang og aldri mer) Jeg fikk spørsmål om alle mannfolka mine av utleier. Herreguder, da var jeg provosert...

Her er familie og venners erfaringer, erfaringer som har gjort at ingen leier ut til barnefamilier (uavhengig av om det er enslige foreldre eller ikke).

Barn bråker

Barn forårsaker ofte mer kreative og dyre slitasjer enn voksne.

Barn bråker

Barn bråker

Barn bråker

Barnefamilier er særdeles vanskelige å få ut av utleieenheten.

Hvis du kaster ut deres ting og skifter lås kan du faktisk bli anmeldt. Har akkurat hørt om et slikt tilfelle. Det er ikke lov til å kaste noen på gaten er vel regelen. Så han jeg hørte om måtte la leieboeren som ikke betalte flytte inn igjen.... Surt!

Men når det gjelder å leie ut til alenemødre har jeg bare gode erfaringer. Vi har hatt sokkel noen år nå, og har helt tilfeldig alltid leid ut til alenemødre. Er to stk som har bodd her til nå, og det har aldri vært problemer med verken betaling eller bråk eller noe som helst. Får ny leieboer straks, hun også alenemor. Aner selvsagt ikke hvordan hun er men har god erfaring fra de andre som har bodd her. Jeg synes ellers det er bedre å ha barne i sokkelen enn et studentpar som kanskje fester endel i helgene. Bor det barn i sokkelen har de også større forståelse for at våre barn kanskje er oppe en tidlig lørdag morgen hvis det skulle dunke litt i gulvet! :)

Vi leier ut til ei alenemor. Jeg synes det er fint å leie ut til noen med omtrent samme livssituasjon som oss (barn) Hun betaler alltid i tide, og vi er ellers godt fornøyde.

Vi leier ut for et år av gangen, og hun vet at vi etterhvert vil bruke leiligheten hun leier selv. Jeg har aldri tenkt over at det ikke er lov til å kaste ut folk med barn, men jeg tror ikke dette blir et problem.

Godt det kommer noen med gode erfaringer! Kommer til å be om å få ringe referanser. Akkurat det med bråk tror jeg ikke blir noe problem. Barn sover om kvelden og natten(stort sett hvertfall....) og vi har to små selv. Så vil vel tro de bråker mellom bhg og leggetid alle tre.

Man kan finne mange negative ting om alle.

Unge fester mye, spesielt studenter

Studenter har i tillegg dårlig råd, hva med husleia da?

Si feks en nyskilt mann/dame på jakt etter sitt eget etterhvert. Ustabilt,personen kan flytte igjen når som helst. Og kanskje lever personen singellivet fullt ut nå og fester, får damer/menn på dørene hele tiden?

Hva om man leier ut til en person i feks 30-årene og det viser seg at det blir et narkoreir? Greit, det er ikke festing, men folk på døra hele tiden og meget ubehagelig fordi personen ikke bruker selv, men selger.

Nå er dette helt på spissen, men er akkurat det som er poenget mitt. Man kan finne noe feil med alle når alt kommer til alt.

Da vi skulle leie ut gikk vi utifra inntrykket vi fikk av personen, uansett situasjon. Endte faktisk opp med ei alenemor som er helt fantastisk og vi håper hun blir lenge!! Om ungen tegner litt på veggene så får vi male, og er det for store skader så har vi et depositum. Heller litt skader på gulvet etter barnelek enn hull i dørene etter festing. Men sånn er det å leie ut. :)

Har ikkje lest dei andre svara dine her.

Vi har leid ut til ei aleinemor, men vi var nok maks uheldige. Vi endte opp med å seie opp kontrakten etter 4 mnd med trøbbel, og no (snart 2 mnd etter utflytting) skuldar ho oss framleis mange tusen kroner, og vi måtte vaske ned og male leiligheten då ho flytta.

* Sjekk referanser frå tidlegare leigeforhold (spør og grav)

* Finn ut om ho har ein sikker jobb

* Prat litt med vedkommande og prøv å få eit inntrykk av om ho virkar "normal"

* Krev depositum, helst 2 mnd

Dette gjeld naturlegvis ikkje berre aleinemødre, men alle som er mulige leigetakarar.

Vi har for øvrig ingen problem med å leige ut til ein barnefamilie (spesielt fordi det ikkje er andre barn i byggefeltet her, så ein barnefamilie i nabohuset = potensielle leikekameratar for ungane), men vi fekk ikkje tak i nokon då vi leigde ut på nytt.

Gjest marie-s

Jer er selv alenemor og har vært gjennom en del leieforhold i løpet av livet og alle de jeg har leid hos har vært så lei seg når vi flyttet, for de hørte oss ikke og vi betalte når vi skulle. På en av plassene vi bodde var det faktisk jeg som måtte si fra til slutt når tennåringene i huset hadde fest hele natten og jeg skulle på jobb dagen etter.

Ellers så leier jeg også ut et hus selv og den eneste gruppen jeg ikke kommer til å leie ut til igjen er enslige mannfolk. Mulig jeg hadde maks uflaks men 2 av 2 enslige mannfolk som jeg leide ut til måtte jeg inn med politi til slutt for å få de ut så aldri mer. Han ene syntes at det å kaste kniv inne var hel ok så takke meg til noen barn som leker, de gjør det hvertfall ikke med overlegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...