Gå til innhold

Grønnsåpevann som "klyster" til baby? Noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk nemmelig grønnsåpevann som klyster når jeg skulle føde, å det funka som bare det. småen plages med hard mage, jeg har prøvd alt som kan prøves nå fra malt, sviskeblanding til soneterapi +++

men jeg har ennå ikke prøvd grønnsåpevann.. Noen med erfaringer?

Tenkte jeg kunne bruke en sånn sprøyte å sprute det inn i endetarmsåpningen, slik at enden på tarmen tømmes å gjør det lettere for småen å bæsje.. ?

Fortsetter under...

Skrevet

Håper virkelig dette ikke er et seriøst innlegg...

Men i tilfellet det er så, er grønnsåpe forferdlig sterkt og er ikke bra for verken små barn eller voksne. Å ha såpe på kroppen for lenge er ikke bra og da er det iaf ikke bra med såpe inni kroppen.

Om du plages med hard mage så ta med babyen til fastlegen din og få evt videre utredning. I mellomtiden går det an å prate med hs å spørre om å bruke lactulose.

Vil anbefale å alltid spørre fastlegen din før du foretar deg slike ting, og ikke spørre om dette..

Har nesten lyst å melde innlegget inn til moderator da jeg synetes dette var et svært ubehagelig innlegg...

Skrevet

Det var bare et spørsmål for å høre om noen hadde prøvd dette selv. Jeg har ikke planer om å prøve noe som helst på min baby før det er avklart med helsepersonell at det er i orden. Så du må bare slappe av.

Vet at grønnsåpe er sterkt. Men det var det de brukte som "klyster" på meg når jeg skulle føde. Det er jeg sikker på for jeg spurte nemmelig om hva det var jeg fikk. Da sa hun grønnsåpe å lunket vann.

Skrevet

Grønnsåpevann ER faktisk vanlig å bruke som klyster!! Jeg jobber i helsevesenet og har arbeidet med mennesker som har slitt med obstipasjon, da er klyster av vann og grønnsåpe VANLIG...

Og flere av mine venniner som har revnet og sydd ved fødsel har fått beskjed av jordmødrene og legene om å sette rumpa i en balje med grønnsåpevann for å "rense" om det er behov for det..

Så Farlig er det ikke!! Men å bruke det i rumpa på en baby tror jeg kanskje ikke er så lurt... Hør med fastlgen din du :) Blir det for ille kan du dra på sykehuset hvor de kanskje kommer til å sette klyster på babyen din om den er helt forstoppet..

Og Marianne_22! hvorfor skal ikke HI få spørre om dette??? Synes det var et relevant spørsmål, siden de brukte grønnsåpevann i hennes situasjon.. Som førstegangs er det masse vi lurer på..

Skal jo ikke bli kjeftet på for å spørre om dette!! Herreguuud!!

Skrevet

Hehehe, ja TENK at noen skulle finne på at noe som funket på en selv kan funke på babyen. Det er jo egentlig helt naturlig tankegang.

Synes du skal rapportere det til moderator, så får hun seg en god latter:)

Til HI: i min erfaring er laktulose effektivt. Har også en gang fått tips om at tarmfunksjonen kan settes i gang ved å bruke et termometer på babyen. Tips fra en LEGE, men det er nok ubehagelig og rapportgrunn det og:-D

Skrevet

- mamman til en godgutt - tusen takk for svar :) var rett å slett bare det jeg ville vite :) som du sier så er jeg førstegangs, og det er masse jeg lurer på. Så det er overhodet ikke meningen og fornærme noen med det jeg spør om :)

Annonse

Skrevet

hehe ;) takk for tipset! vil prøve så babyen min ikke har vondt lenger.. men er selvfølgelig redd for hva som er bra å hva en må holde seg unna :)

Skrevet

Så klart har vi førstegangsmødre mange spørsmål!! :) Vi er jo bekymret og vil det beste for barna våre! Og det skal være lov å spørre spørsmål uten at noen blir forbannet! :)

Å ta feber er et råd gitt fra HS her også, men kan du ikke prøve å øke med mer malt? Hvor mye malt bruker du nå? Å hjelpe til med å "presse" føttene opp og massere mage kan også hjelpe litt, spesielt om du merker at babyen prøver å bæsje :)

Huff, det er ikke greit når de små har vondt..

Skrevet

Helt vanlig å bruke grønnsåpevann, Marianne_22. Kanskje man skal sjekke fakta før man skriker opp??

Skrevet

Jeg prøvde med en teskje malt om dagen til og begynne med. Men til ingen nytte. så nå har jeg begynnt med 1 teskje til hvert måltid. Men han plages fortsatt :( Har vært til soneterapaut i dag. Da trykka hun litt på forskjellige nerver osv for å prøve å få igang systemet litt. (btw det værste jeg har vært med på) han gråt som jeg aldri har hørt han gråte før :( De er jo så hardhendte. Men håper det hjelper! Skal på ny time igjen på mandag, gruer meg allerede!

Skrevet

har også prøvd å massere magen og å presse føttene opp mot magen.. Blir helt rådvill når ingenting funker liksom.. :(

Skrevet

huff :( Du får kontakte legen å høre om råd...

Virker som du har prøvd alt som kan gjøres :)

Lykke til og håper det ordner seg :)

Skrevet

Jeg brukte en q-tip, med litt olje på den ene enden og førte litt inni tarmåpningen - (fikk tips fra helsesøster) og det setter igang tarmfunksjonen. Har prøvd det 4-5 ganger på jenta mi og det fungerer hver gang:)

Annonse

Skrevet

Du kan prøve febermål også, har mått ty til det et par ganger på jenta mi.

Til deg Marianne_22

"Har nesten lyst å melde innlegget inn til moderator da jeg synetes dette var et svært ubehagelig innlegg..." Hva tenkte du egentlig da du skrev dette? Hva i svarte granskauen er ubehagelig med innlegget til HI?

Skrevet

tusen takk for alle gode svar og tips :) nå er det kos for alle penga her i huset. har såå dårlig samvittighet for at jeg tok han med på soneterapi. ALDRI mer! skal på helsestasjonen på kontroll til uka, så da får jeg spørre de om råd også :)

Skrevet

Jeg har brukt en Q-tip som jeg har smurt med krem på begge jentene mine når de har hatt hard mage, fungerer veldig bra. Fikk råd fra helsesøster om dette jeg også.

Mamma dyttet en smørklatt inn i rompa til storebroren min en gang da han var liten og hadde veldig hard mage. Funka fint det også ;)

Skrevet

Må le litt:-) Ikke fordi han har det vondt (stakkars stakkars baby), men fordi det er så morsomt med hvor naturlig dette har blitt for oss mødre! Hadde aldri trodd jeg skulle bli så opptatt av hvordan jeg skal på bæsjen ut av babyen...:-)

Når jeg har treg mage selv synes jeg det er utrolig deilig med varme på magen. Det løser liksom opp føler jeg. Hvis du har en varmeflaske vil vel kanskje det hjelpe. jeg pleier å ta med et bad med veldig varmt vann og masere magen i vannet.

Lykke til. Håper det går over snart

P.S. LA FOLK FÅ SPØRRE OM DET DE VIL!!!!!!!!!!!!! Vi er alle her fordi vi enten har gode råd av og til eller fordi vi lurer på noe

Skrevet

Herregud, så bra setning! "Hadde aldri trodd jeg skulle bli så opptatt av hvordan jeg skulle få bæsjen ut av babyen"..:D Jeg vet at jeg er kjempebarnslig, men nå ler jeg så jeg vekker babyen min. Og hun som endelig har fått bæsja og sov så godt:-D

(og glem den dårlige samvittigheten HI. Du trodde sikkert som jeg, at soneterapi var noe effektivt og skånsomt. Vi må prøve oss fram alle sammen, sånn er det å ikke være ekspert på alt som er fra før av:) )

Skrevet

Hei!

Du skriver ikke om du vet om han får i seg nok væske. Men Det kan være lurt å prøve å gi litt ekstra vann i tillegg da væske er viktig for å forebygge obstipasjon.

I perioder brukte vi min ett glass sviskepure om dagen, solsikkeolje i grøten samt at jeg ga lunket vann på flaske med malt i. Bare vær obs på at maltekstrakten inneholder mye sukker, så det er ikke utelukkende sunt i store mengder.

Vi hadde aldri noe stort forstoppelsesproblem, men hun ble så gretten hvis hun ikke var regelmessig "på do." Som forebyggende tiltak fikk hun derfor ca 1/2 glass sviske hver dag også når hun ikke hadde problemer. Ble mye bedre når hun begynte med brød og vanlig mat. Nå bruker vi ingenting.

Lykke til! Bæsj er kompliserte greier ;o)

Skrevet

Men kan jeg gi svisker når han bare er 2 mnd gammel.? Så på det glasset med sviskesaft som de selger i butikken, å der sto det fra 4 mnd. Jeg ammer ikke lenger heller så det går kun på morsmelkerstatning, så kan jo være det som gjør at han er litt hard i magen. Men nå har jeg bytta til en ny type, som jeg fikk kjøpt på apoteket. (skal visst være mildere for magen) så da håper jeg det bedrer seg nå :)

Skrevet

Hei, vi har/har hatt akkurat samme problemet! Lillemor har hatt treg mage siden hun fikk fastere avføring da hun var rundt fire uker gammel. På helsestasjonen sa de bare at det var heeelt normalt at hun ikke bæsja på 14 dager, men det var ikke noe gøy å se henne slite og gråte så mye fordi hun ikke fikk det til. Fikk til og med høre om jeg var sikker på at det var det som plaget henne, for dette mente de ikke var noe problem.. Så vi prøvde alt, fennikelte til både mor og barn, ammete, minifom, massasje, "jekking" av føtter, ligge på mage, uten noen effekt. De som til slutt hjalp oss var å hjelpe henne til å sette igang trykkerefleksen ved å massere endetarmen med ett termometer. Da kom det MASSE! Både bæsj og promp. Jeg fikk også beskjed på helsestasjonen at hun var for liten for både malt og sviskesaft. Jeg har nå begynt med malt og venter på resultater, men i dag bæsjet hun av seg selv! Ellers har vi også vært hos kiropraktor og han fant en løsning i hofta som han mente kunne være en årsak. Det kan hende at han har rett for hver gang etter at vi hadde vært det, bæsjet hun. Men ja, det er fælt å se dem være så brutale med henne!

Hørte også med helsestasjonen og det var ikke farlig å bruke termometer! Så lykke til. Hvis du finner et vidundermiddel må du si i fra. Vi er fler som lurer!!

Skrevet

Noen småfeil der ser jeg... Skulle være låsning i hofta..

Skrevet

TUSEN TAKK for dette innlegget:-) Jenta har ikke gått på do på 2 dager (veldig lenge for henne...) og lå å klynket og smågrein i stad. Hun har vært skikkelig sinna i dag men skjønner jo det.

Jeg var redd for å gi henne mat fordi jeg var redd hun skulle kaste opp alt....

Anyway:-) Jeg prøvde mange av triksa fra dette innlegget og med litt olje, pressing, qtips og mange myke og fine ord til henne, ble det sannelig min hatt litt bæsj i bleia.

Tusen takk for hjelpen alle sammen:-)

Skrevet

Hei! Hvordan har det gått med lille?

Har noen tvillinger her som får mme og kaver med å få bæsja. Det resulterer jo i mye uro og gråt under måltidene. Ikke minst gulp.

Var til helsestasjonen i forge uke og fikk anbefaling om å gi ekstra vann i mellom måltidene. Legen på helsestasjonen sa at jeg også kunne prøve med litt sviskesaft, til tross for at de kun er 1 mnd. Har ikke gjort dette ennå. Malt har liten effekt og tar jeg for mye av dette blir de kvalme.

Termometer funker av og til...

Jeg er litt interessert i å høre hva som har funka for dere;)

Nå får jo mine Jern også i tillegg to ganger i døgnet, og det har jo litt å si.

Skrevet

Her har det faktisk gått veldig bra! Jeg bruker 1 teskje malt i hvert måltid å etter det har det ikke vært noe problem. nå bæsjer han 1-2 ganger om dagen :) Nå sover han mere på dagen også :) Men når det sto på som værst så prøvde jeg q-tips med litt olje på, som ble anbefalt lengre opp her. å det funka på min hvertfall. Den harde bæsjen som liksom lå som et lokk foran resten av bæsjen kom ut. å etter det har det vært problemfritt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...